سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نگاهی به فعالیت‌های مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان؛  عرض ارادت رسانه‌ای

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نگاهی به فعالیت‌های مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در ماه مبارک رمضان؛    عرض ارادت رسانه‌ای

دوباره بهار؛ رستاخیز زمین جلوه‌گر شد و در تلاقی با بهار قرآن، عطر شکوفه‌های بهاری با شمیم کلام الهی و مناجات‌های سحرگاهی در هم آمیخت. دوباره زمزمه‌های سحرگاهی و نجواهای آسمانی زمینیان را از فرش تا عرش به پرواز درآورد.

همه در عبادت اند، یکی با قرآن و مناجات یکی با ناله‌های سحرگاهی و کم نیستند عاشقانی که گاهی قلم بر دست دارند و از زیبایی‌های عابد و معبود می‌نگارند و گاهی از لنز دوربین چشم‌های نمناک و دست‌های به سوی آسمان گشوده را به تصویر می‌کشند.

580 خادم و خادمیار رسانه‌ای
خادمان مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در ماه رمضان امسال دوباره روایتگر فعالیت‌های خادمان خدوم بارگاه منور رضوی و لحظات معنوی زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در بارگاه قدسی‌اش بودند و در این تلاش مقدس بیش از 200 خادم رسانه‌ای از شبکه‌های مختلف ملی و بین‌المللی به مدیریت رسانه‌های صوتی و تصویری این مجموعه ملحق شدند و بیش از 35 خادمیار استانی در قالب 6 تیم مجزا به تولید آیتم‌های مختلف پرداختند. بیش از 350 نیروی خادمیار نیز به صورت شبانه‌روزی به صورت حضوری و یا از طریق سامانه افکار سنجی به اجرای طرح‌های نظرسنجی ماه رمضان پرداختند.
ماحصل تلاش شبانه‌روزی خادمان این مجموعه در این ماه پخش روزانه 58 ساعت برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از شبکه‌های مختلف ملی و بین‌المللی به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اردو، آذری و ترکی استانبولی بود.

پوشش تمامی مراسم‌های شاخص حرم مطهر رضوی شامل سخنرانی، مناجات خوانی، تفسیر و ترتیل خوانی قرآن کریم در سه نوبت و از بیش از 25 شبکه به‌صورت روزانه و همچنین انتشار و توزیع ویژه‌نامه‌های « قرار» و « قاصدک» (350 هزار نسخه)  از جمله فعالیت‌های مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در این ماه مبارک بود. گفتنی است که « قرار» و « قاصدک» از محصولات موسسه فرهنگی قدس بود که انتشار و توزیع  آن‌ها همزمان با ایام نوروز و همچنین در شب‌های قدر، در ورودی‌های حرم مطهر رضوی، فرودگاه مشهد، ایستگاه راه آهن، ترمینال و هتل‌های اطراف حرم مطهر انجام و با استقبال بسیار خوب زائران و مجاوران روبه‌رو شد.
برنامه « مثل ماه» که هر روز پیش از افطار از شبکه سوم سیما پخش می‌شود و هر بار به موضوع شفا یافتگان و کرامت‌های رضوی می‌پردازد نیز امسال با مشارکت مدیریت رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی تهیه و با استفاده از پرونده‌های ثبت شده شفا یافتگان در این  آستان مقدس آماده پخش شد. این برنامه امسال از پربیننده‌ترین برنامه‌های صدا و سیما بود.
پخش مینی سریال شفایافتگان و کرامات حضرت امام رضا علیه السلام، تفسیر تولیت آستان قدس رضوی، تفسیر حجت الاسلام و المسمین قرائتی، مناجات خوانی حاج محمود کریمی، بی انتها ویژه برنامه افطار و سحر شبکه نسیم، ویژه برنامه امین ا…  به زبان عربی، سر سحر ویژه برنامه سحر شبکه خراسان رضوی و .. از جمله  دیگر برنامه‌های این مجموعه در حوزه رسانه‌های صوتی و تصویری بود.

هفت پروژه افکارسنجی
اجرای هفت طرح افکارسنجی شامل«سنجش میزان رضایت زائران از برنامه قرائت قرآنی ویژه ماه مبارک رمضان»، «سنجش میزان رضایت مخاطبان از برنامه‌های رسانه‌ای آستان قدس رضوی ویژه ماه مبارک رمضان»، «بررسی میزان رضایت شرکت کنندگان از مراسم ابناء الرضا (ویژه نوجوانان)» و «سنجش میزان رضایت زائران و مجاوران از برنامه‌های شب‌های قدر 1400»، «بررسی میزان رضایت شرکت کنندگان از مسابقات قرآنی آستان قدس رضوی»، «سنجش میزان رضایت از کارگاه رزق قرآنی» و «ارزیابی  برنامه قرآنی مهدالرضا» از جمله فعالیت‌های مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات آستان قدس رضوی در ماه رمضان به شمار می‌رود.

پاسخگویی به بیش از 2000 تماس روزانه توسط مرکز پاسخگویی 138
از دیگر خدمات این مجموعه همچنین می‌توان به پاسخگویی بیش از ۲۰۰۰ تماس مردمی به‌صورت شبانه‌روزی در هر روز، برگزاری همایش آموزشی سامانه افکارسنجی ویژه خادمیاران، ارسال پیام‌کوتاه اطلاع‌رسانی از فعالیت‌ها و ویژه‌برنامه‌های رمضان و نصب دیوارنگاره شب قدر در تقاطع چهارراه شهدا اشاره کرد.

تولیدات ارادتمندانه رسانه‌ای
با پیوستن تیم خادمیاران رسانه‌ای استان‌های مختلف به جمع خدمتگزاران بخش فیلم خبر و رسانه، 30 قسمت آیتم ارادت که به روایت کوتاه از خدمت افراد در آستان قدس رضوی می‌پردازد، بدون هیچ هزینه‌ای تولید شد.
از دیگر اقدامات رمضانی این حوزه می‌توان به تولید نماهنگ‌های ویژه ولادت امام حسن(ع) و شهادت حضرت علی(ع) و تولید بیش از 40 عنوان گزارش اشاره کرد. انعکاس فضای معنوی بارگاه رضوی به پنج زبان زنده دنیا در فضای مجازی
برنامه‌های فضای مجازی در ایام ماه مبارک رمضان به پنج زبان فارسی، انگلیسی، عربی، اردو و آذری از طریق بسترهای اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب، روبیکا، سروش، هیئت آنلاین، آپارات، تلویزیون اینترنتی لنز، تلویزیون اینترنتی تیوا و تلوبیون پخش شد.
برقراری ارتباط تصویری مخاطبان با حرم مطهر رضوی هر روز از ساعت ۱۷ از استودیوی خبر جهان اسلام،  ارتباط با مؤسسات و مراکز دینی در کشورهای مختلف با توجه به ساعات اعلامی کشورها از استودیوی مجازی باب السلام، پخش زنده قرائت یک جزء قرآن کریم هر روز از طریق شمس تی وی، روبیکا، گپ، سروش، هیئت آنلاین، آپارات، تلویزیون اینترنتی لنز، تلویزیون اینترنتی تیوا و تلوبیون از جمله خدمات و برنامه های اداره رسانه های نوین آستان قدس رضوی در ماه رمضان است.
گزارش: تکتم حیدریان

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *