پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / چهارشنبه‌‌های امام رضایی زمانی است که ما را اهل رعایت و خیرات به یاد حضرت(ع) بکند

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / چهارشنبه‌‌های امام رضایی زمانی است که ما را اهل رعایت و خیرات به یاد حضرت(ع) بکند

مجری و تهیه کننده شبکه قرآن و معارف سیما گفت: چهارشنبه که به دلیل انتساب به امام رضا(ع) در کنار چهار معصوم(ع) دیگر، شرف زمانی دارد با پویش چهارشنبه‌های امام رضایی می‌تواند فرصتی باشد برای آنکه مردم سیره امام رضا(ع) را الگو قرار دهند، همانطور که در کنار مضجع شریف و زیارت از نزدیک امام(ع) اهل برخی رعایت‌ها و عبادات می‌شوند.

به گزارش آستان‌نیوز، در چهارشنبه‌ای امام رضایی و برای مرور بر آنچه این ظرف زمانی برای انس و ارتباط با امام مهربانی‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد با مهدی صفری، مجری و تهیه کننده برنامه‌های معارفی صداوسیما گفتگو کرده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:
مهدی صفری درباره ظرفیت‌هایی که رسانه برای ترویج و گسترش پویش چهارشنبه‌های امام رضایی و معارف رضوی دارد، اظهار کرد: در عصر و زمانه‌ای قرار داریم که فعالیت‌های رسانه‌ای در هر فرآیندی بسیار اثربخش هستند هرچند به نظر می‌رسد ما آنقدر هم که باید از ابزار رسانه برای ترویج داشته‌هایمان بهره نگرفته ایم.
این مجری رسانه ملی تصریح کرد: یکی از ابعاد این بهره‌ها مربوط به عرصه دین و مذهب است که در موضوعات مرتبط با امام رضا(ع) به عنوان ولی‌نعمت ما ایرانیان افزایش و اهمیت بیشتری می‌یابد، لذا اگر فضای رسانه‌ای به کمک پویش چهارشنبه‌های امام رضایی بیاید قطعاً جمع کثیری جذب و همراه می‌شوند و در سایه این همراهی اتفاقات مبارک رقم می‌خورد.
وی درباره تاثیر چهارشنبه‌های امام رضایی بر تلطیف فضای عاطفی معنوی جامعه، گفت: شکی نیست که مردم ما به دلیل ریشه‌های اعتقادی مذهبی، با پویش‌هایی اینچنین همراه می‌شوند، از طرفی وقتی دائماً موضوع و پدیده‌ای را مقابل چشم داشته باشیم با آن همراه می‌شویم، چنان که اگر کسی خود را به قومی شبیه کند، از آنها می‌شود. از این رو، می‌توان گفت این پویش در تلطیف فضای جامعه بسیار موثر است، همانطور که در ماه مبارک رمضان مردم عموماً اهل رعایت و خیرات و صدقات می‌شوند چون رسانه و فضای حاکم آنها را به این سمت سوق می‌دهد.
صفری تاکید کرد: چهارشنبه که به دلیل انتساب به امام رضا(ع) در کنار چهار معصوم(ع) دیگر، شرف زمانی دارد با پویش‌هایی از این دست می‌تواند فرصتی باشد برای آنکه مردم سیره امام رضا(ع) را الگو قرار دهند و همانطور که در کنار مضجع شریف و زیارت از نزدیک امام(ع) اهل برخی رعایت‌ها و عبادات می‌شوند، حداقل در چهارشنبه‌ها اهل رعایت بیشتر و عمل به ویژگی‌های رضوی شوند.
این مجری و تهیه کننده شبکه قرآن و معارف سیما درباره راه‌هایی که چهارشنبه‌های ما را امام رضایی‌تر می‌کند، ابراز کرد: هر یک از ما با یک وجه از اوصاف و ابعاد شخصیتی و سیره ائمه(ع) آشنایی و انس بیشتری داریم، برای مثال ما امام رضا(ع) را بیشتر به وصف ضامن آهو خطاب می‌کنیم، می‌توان در فرصت چهارشنبه‌ها اوصاف حضرت ثامن الائمه(ع) را با مصداق‌یابی امروزی در خود ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: یعنی نمونه‌های عینی امروزی اوصاف امام رضا(ع) را احیاء کنیم؛ برای مثال امروز که آهویی نیست ضامن کسی شویم که چک او به تعویق افتاده یا مقروض است. به عبارت بهتر، باید اوصاف رضوی را با تعریف امروزی عرضه و مردم را با آنها مانوس کنیم که این مهم، کار اصحاب رسانه است.
صفری در ادامه بیان کرد: مصداق‌یابی و شبیه‌سازی از سیره و سبک زندگی امام رضا(ع) برای امروز می‌تواند چهارشنبه‌های ما را امام رضایی کرده و این وصف را به سایر روزهای هفته ما نیز تسری دهد. شاید وقتی حضرت ثامن الاحجج(ع) را با اوصاف ماورایی معرفی کنیم مردم خود را از ایشان دور ببینند اما اگر بگوییم این صفات چه مصادیق امروزی‌ای دارند و می‌توانند توسط ما هم انجام شوند، قطعاً منشا آثار بسیار است.
وی با بیان اینکه همه ما می‌توانیم خادم الرضا(ع) باشیم، تاکید کرد: آستان قدس زمانی طرح خادمیاری را اجرا کرد که فرصت خادمی امام(ع) را برای همه علاقمندان فراهم می‌کرد این طرح و پویش را می‌توان اینطور پیش برد که هر کسی در هر شغل و جا و رتبه‌ای در روزهای چهارشنبه کاری را به یاد و نام و برای حضرت رضا(ع) انجام دهد.
صفری بیان کرد: پویش‌هایی این‌چنینی وقتی از جانب آستان قدس انجام و اجرا شود مردم ارتباط بهتری با آن برقرار می کنند. سطح حداقلیِ پویش‌ها باید سلام و صلوات به محضر امام رضا(ع) در روزهای چهارشنبه باشد اما اصل آن است که برای امام(ع) کاری انجام دهیم و اوج، آن است که این روحیه را به همه روزهای هفته تسری دهیم.

گفتگو: آمنه مستقیمی

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *