شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / رسانه باید ملتزم به اخلاق و امانت‌داری باشد

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / رسانه باید ملتزم به اخلاق و امانت‌داری باشد
 

تولیت آستان قدس رضوی گفت: رسانه اسلامی باید در هر شرایطی خود را ملتزم به رعایت اخلاق اسلامی، امانت‌داری و صداقت بداند.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در دیدار مدیران و مسئولان مؤسسه فرهنگی هنری خراسان که در حرم مطهر رضوی انجام شد، با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم برای بیان بعضی از مسائل و امور مهم از قسم استفاده می‌کند، اظهار کرد: پروردگار در قرآن کریم به قلم قسم‌خورده است و این خود شاهدی بر شرافت، اهمیت و تأثیرگذاری قلم است؛ قلم امانت و ودیعه‌ پاک خداوند بوده که باید از آن برای هدایت‌گری و تربیت بشر استفاده کرد.
وی ادامه داد: اهالی قلم اگر در رسانه‌ها به موضوعات مختلف اجتماعی، سیاسی و غیره می‌پردازند باید مراقب باشند که قلم را آلوده نکنند و از آن به بهترین نحو در جهت هدایتگری و اطلاع‌رسانی به جامعه استفاده کنند.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: گاهی برخی رسانه‌ها تنها برای جلب نظر مخاطب مسائلی را مطرح می‌کنند که نه مشروعیت و نه مقبولیت دارد، تیترهایی می‌زنند که با محتوای خبر سازگار نیست، این کار آلوده کردن قلم است.
وی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها رسالت ذائقه سازی جامعه را بر عهده دارند، ابراز کرد: رسانه‌ها باید رهبری جامعه و ذائقه سازی برای مردم و جوانان را در دست بگیرند، آنان باید ذائقه مخاطبان را اصلاح و در جهت صحیح هدایت کنند نه اینکه مطابق ذائقه مخاطب حرکت کنند؛ اگر رسانه‌ای تنها مطابق سلیقه مخاطب عمل کند آنگاه آن رسانه رهرو مخاطب است، نه رهبر جامعه.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با بیان اینکه روزنامه خراسان باید روزنامه‌ای انقلابی و مدافع جریان انقلاب و تبیین کنند خط امام و رهبری باشد، اظهار کرد: رسانه‌های جریان انقلاب درعین‌حال که باید همه‌جا از اصول و مواضع انقلاب شجاعانه و منطقی دفاع کنند، باید مدافع اصول اخلاقی نیز باشند.
وی با تأکید بر اینکه در اسلام هیچ‌گاه هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، ابراز کرد: قطعاً رسانه انقلابی نباید خنثی عمل کند و باید از ارزش‌ها دفاع و در برابر کسانی که به هر شکلی می‌خواهند مبانی و اصول انقلاب را مخدوش ‎کنند بایستد؛ اما درعین‌حال باید مرزهای اخلاق و عدالت را نیز رعایت کند و در این راه امام و رهبری بهترین الگوها هستند.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با بیان اینکه بر اساس اخلاق اسلامی حتی با دشمن نیز باید با عدالت رفتار کرد، ابراز کرد: یکی از اصول و ارزش‌های انقلاب اخلاق اسلامی است، ما انقلاب کردیم تا اخلاق و ادب را در جامعه حاکم کنیم اما متأسفانه گاهی حب و بغض‌های جناحی و خطی ضربه‌ای به انقلاب و کشور می‌زند که دشمن هم قدرت آن را ندارد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه مهم رسانه‌های مشهد اشاره کرد و گفت: رسانه‌های شهر امام رضا(ع) باید هم از حیث محتوا غنی و هم از لحاظ ادبیات فاخر و با منطق باشند و خود را به اصل امانت‌داری ملتزم بدانند و رشحاتی از مرقد نورانی و حیات‌بخش رضوی بر فضای آن‌ها جریان داشته باشد.
وی در ادامه به اهمیت حفظ هویت زیارتی شهر مشهد اشاره و ابراز کرد: صیانت از هویت امام رضایی و زیارتی شهر مشهد باید موردتوجه رسانه‌های این شهر باشد، برخی تلاش دارند هویت زیارتی مشهد را از بین ببرند که رسانه‌ها باید نسبت به حفظ این هویت خود را مسئول بدانند.
تولیت آستان قدس رضوی با انتقاد از بلندمرتبه‌سازی‌های سال‌های اخیر اطراف حرم مطهر رضوی، گفت: بلندمرتبه‌سازی‌های بافت پیرامون حرم امام رضا(ع) علاوه بر اینکه هیچ نسبتی با هویت فرهنگی مشهد ندارد، ‌افق دید حرم مطهر رضوی را نیز از بین برده است.
وی با اشاره به این مطلب که رسانه‌ها باید مطالبه گر نیازهای زائران باشند، ابراز کرد: اخباری که از مشهد مقدس به اقصی نقاط ایران و جهان مخابره می‌شود باید اخباری امیدبخش، خوب و متناسب با معنویت شهر امام رضا(ع) باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی با بیان اینکه در پوشش اخبار خدمت‌رسانی‌های آستان قدس هیچ نامی جز حضرت رضا(ع) نباید مطرح شود، عنوان کرد: در روزنامه‌های مشهد به‌عنوان شهر امام رضا(ع) باید ستونی ثابت برای ترویج فرهنگ و معارف رضوی وجود داشته باشد.

آستان قدس می‌تواند پناهگاه مردم در طوفان‌های عقیدتی و سیاسی باشد
در ابتدای این دیدار رضا خوراکیان مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری خراسان ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات این مؤسسه، ابراز کرد: مؤسسه خراسان خود را رسانه جبهه انقلاب اسلامی می‌داند و تلاش بر تأثیرگذاری مبانی انقلاب اسلامی بر مخاطب عموم دارد.
وی خاطرنشان کرد: توسعه تشیع در سطح بین‌الملل حاصل سه عامل اصلی حکومت اسلامی، حوزه‌های علمیه و از همه مهم‌تر اعتاب مقدس بوده، که آستان قدس رضوی جلوه و نماد هر سه این اصول است. امروز معنویت خلأ بارز و مشهود جهان بوده و مضجع مطهر حضرت رضا(ع) نشان داده که در پر کردن این خلأ نقش اساسی و محوری را نه‌تنها در کشور بلکه در جهان اسلام می‌تواند ایفا کند.
مدیرمسئول روزنامه خراسان با بیان اینکه آستان قدس می‌تواند ملجأ فکری و پناهگاه مردم به‌ویژه در طوفان‌های عقیدتی و سیاسی باشد، عنوان کرد: حضرت رضا(ع) ظرفیت بی‌مانندی هستند که از شمال آفریقا تا شرق آسیا علاقه‌مندان بسیار در مذاهب مختلف اسلامی دارند، لذا دستگاه‌های مختلف از جمله مؤسسه خراسان وظیفه دارند تمام ظرفیت‌ خود را در مسیر تعمیق و ترویج معارف رضوی قرار دهند.
وی گفت: آستان قدس رضوی یک ابر سازمان با برخورداری از فعالیت‎ها و خدمات متنوع و از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است، اما به رقم تلاش‌های صورت گرفته ابعاد کاری این دستگاه نورانی و خدمت رسان به‌درستی برای جامعه شناخته شده نیست که رسانه‌ها نقش مهمی در پر کردن این خلأ دارند.
خوراکیان با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید برای جامعه امیدآفرین باشند؛ بیان کرد: در سال‌های اخیر حضور اجتماعی آستان قدس نه‌تنها کاهش پیدا نکرده است، بلکه سال‌به‌سال افزایش نیز داشته و در هر عرصه‌ای که نیاز بوده آستان قدس خدمات مؤثر و گاهی بی‌نظیر را ارائه کرده است که معرفی این خدمات برعهده مؤسسات رسانه‌ای است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *