پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / بارگاه منور رضوی غرق در سرور ولادت صاحب الزمان(عج)

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / بارگاه منور رضوی غرق در سرور ولادت صاحب الزمان(عج)
گزارشی از حال و هوای حرم مطهر رضوی در شب و روز اولین نیمه شعبان سال 1400
چه زیباست که امسالمان به داشتن دو عید نیمه شعبان متبرک شده است؛ هم بهار 1400 عطر و بوی امام زمانی گرفته و هم در روزهای پایانی سال بار دیگر، ولادت امام عصر(عج) را جشن می گیریم.

شادمانی از این نعمت، جشن های نیمه شعبان امسال را هم پرشورتر کرده و شور و حال عاشقان و منتظران ظهور را بیشتر. برنامه های امسال عید نیمه شعبان در حرم مطهر امام رضا(ع) هم پرشورتر از گذشته برپا شد و زائران و مجاوران امام هشتم(ع)، این خجسته میلاد را به شادی نشستند.

جشن های نیمه شعبان با رعایت پروتکل های بهداشتی

به گزارش آستان نیوز، ویژه برنامه های عید نیمه شعبان همچون سایر برنامه های یک سال گذشته، با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد تا هم سلامت زائران در اولویت باشد و هم منتظران ظهور بتوانند در این قطعه از بهشت دست به سوی آسمان بلند کرده و «یاغیاث المستغیثین» را فریاد کنند.

زمزمه دعای فرج از شب عید

در شب میلاد فرخنده امام زمان(عج) ویژه‌برنامه‌های متنوعی از سوی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد. قرائت زیارت امین ا…، شعرخوانی، اجرای گروه سرود گلدسته‌های حرم با همخوانی حاج صادق آهنگران و مدیحه‌سرایی از جمله این برنامه ها بود. در ساعت 21 هم نوای «ا… اکبر» و قرائت دعای فرج برای تعجیل در ظهور ولی عصر(عج) با نوای دلنشین حاج صادق آهنگران طنین انداز شد و همزمان به صورت زنده از شبکه‌های ملی سیما پخش شد.

پویش سراسری استغاثه به امام زمان(عج)

از دیگر برنامه های شب نیمه شعبان پویش سراسری «مرا دریاب» بود که از ساعت 21 در رواق بزرگ امام خمینی(ره) با قرائت دعای استغاثه به امام زمان(عج) توسط ذاکر اهل بیت(ع) حاج امیر عارف آغاز شد و به طور همزمان در دیگر اعتاب مقدسه و مسجد مقدس جمکران  نیز اجرا شد. این مراسم از طریق نمایشگرهای پهن‌پیکر حرم مطهر، رسانه ملی و درگاه اینترنتی رضوی تی وی نیز به‌صورت زنده پوشش داده شد.

شب زنده داری زائران در حرم رضوی

همچنین در شب نیمه شعبان ویژه برنامه احیاء و شب زنده داری با حضور جمع محدود زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد. در این برنامه که از نخستین دقایق بامداد نهم فرودین ماه در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، حاج محمد تقی عطاپور از مدیحه سرایان و ذاکران اهل بیت(ع) اشعار و سروده هایی را در وصف قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) قرائت کرد. همچنین حجت الاسلام والمسلمین «حسینعلی سعدی» کارشناس دینی و سخنران حرم مطهر رضوی به ایراد سخنرانی با موضوع «تبیین ویژگی‌های منتظران ظهور» پرداخت و گفت: از مهمترین ویژگی های منتظران ظهور در ابتدا خودسازی و در درجه دوم جامعه پردازی است. وی تصریح کرد: جامعه ای که می خواهد خود را برای مدیریت جهانی آماده کند، ابتدا باید خودسازی کند و بعد از آن به فکر اصلاح جامعه باشد؛ اگر افراد جامعه خودساخته نباشند، نمی توانند در زمره یاران حضرت حجت(عج) قرار گیرند.

این کارشناس دینی افزود: جامعه خودساخته جامعه ای است که ولایت پذیری دارد و گوش به فرمان ولی خداوند است و از آنجایی که ولایت مداری در جامعه اسلامی مبتنی بر عقلانیت است، دین اسلام انسان ها را به عقلانیت و خردورزی دعوت می کند.

در پایان این مراسم زائران و مجاوران حریم ملکوتی رضوی دست نیاز به درگاه خالق یکتا دراز کردند و همنوا با حاج صادق آهنگران دعای کمیل را که یکی از اعمال شب نیمه شعبان است قرائت کردند.

شادمانه های عید در روز نیمه شعبان

امروز و همزمان با سالروز ولادت با سعادت ولی عصر(عج)، نیز حرم مطهر رضوی با ویژه برنامه های میزبان زائران امام رضا(ع) بود. در جای جای حرم مطهر رضوی، عطر و بوی گل های بهاری مشام زائران را نوازش می داد و مولودی خوانی و مدیحه سرایی ذاکران اهل بیت(ع)، حال دلشان را خوب تر می کرد. سخنران ویژه برنامه روز عید نیز، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی دهشت بود که درباره اهمیت شناخت امام زمان(عج) و وظیفه منتظران در زمان غیبت نکاتی را مطرح کرد. این خطیب و سخنران حرم مطهر رضوی گفت: همانگونه که در آیات قرآن آمده است، «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است»، این تشبیه به خوبی اهمیت شناخت ولی عصر را مشخص کرده، به همین دلیل باید نسبت به ائمه اطهار(ع) و به صورت خاص امام زمان(عج) شناخت کامل داشته باشیم. حجت‌الاسلام دهشت ادامه داد: اگر ما رفتار صحیح در قبال ولایت امام زمان(عج) داشته باشیم و در زندگی به دنبال نصرت ایشان باشیم به لقای مولای خود خواهیم رسید.

مدیحه خوانی، شعر خوانی، همخوانی گروه سرود و قرائت دعای فرج از دیگر برنامه‌های اجرایی این مراسم بود.

فضاآرایی حرم مطهر رضوی با نصب 22 کتیبه رنگی

خادمان زائران نیز علاوه بر نظارت دقیق بر رعایت پروتکل های بهداشتی، در فضاآرایی و نورپردازی صحن های حرم مطهر به مناسبت عید نیمه شعبان سنگ تمام گذاشتند. به همت معاونت خدمات زائران حرم مطهر،  22 کتیبه رنگی در صحن‌های مختلف از جمله صحن های انقلاب، آزادی، کوثر، غدیر، امام حسن مجتبی(ع) و ورودی‌های باب الکاظم(ع) و باب الهادی(ع) در صحن پیامبر اعظم(ص) نصب شد که به نام مبارک امام زمان(عج) و فرازهایی از دعای فرج مزین شده و علاوه بر آن، چراغانی، نصب پرچم های رنگارنگ و گل آرایی صحن های حرم مطهر هم زیبایی این جشن ها را دو چندان کرده بود. توزیع روزانه 25 هزار چای در چایخانه های حرم و 100 هزار بسته میان وعده متبرک میان زائران از دیگر اقدامات معاونت خدمات زائران بود که با مشارکت خیران و رعایت پروتکل های بهداشتی صورت گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *