پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نقش رسانه‌ها در اشاعه فرهنگ رضوی در جامعه کلیدی است

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نقش رسانه‌ها در اشاعه فرهنگ رضوی در جامعه کلیدی است
تولیت آستان قدس رضوی نقش رسانه‌ها را در اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی و اسلامی در جامعه کلیدی دانست.

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در آئین اختتامیه اولین جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) که با حضور جمعی از مدیران ارشد رسانه‌ای کشور و برگزیدگان این جشنواره با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سالن همایش‌های ورزشگاه امام رضا(ع) برگزار شد، نبرد امروز دنیا را جنگ رسانه‌ها با ابزارهای تبلیغ، خبرسازی و مفهوم سازی دانست و با اشاره به تعبیرات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت کار رسانه و تبلیغ، ابراز کرد: رسانه مهمترین ابزار جنگ بین قدرت‌هاست و قدرت‌های بزرگ با ابزار رسانه اهداف خود را به پیش می‌برند.
وی با اشاره به نقش بسیار مؤثر و حیاتی رسانه و تبلیغ در طول تاریخ، عنوان کرد: ابزار رسانه‌ها در طول زمان متفاوت بوده است، اما در هر عصر و زمانی همه جریانات چه حق و چه باطل تلاش می‌کردند از ابزار رسانه بهره ببردند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در نبردهای دوران جاهلیت و پس از اسلام رسانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته است، ابراز کرد: جنگ صفین حدود 18 ماه به طول کشید و از بی نظیرترین نبردهای صدر اسلام است، این جنگ در دل خود دنیایی از عبرت‌ها را دارد، در کنار جنگ آوران و شمشیرزن‌ها بهترین شعرا به عنوان یک رسانه در این جنگ حضور داشته اند، زیرا این رسانه‌ها بودند که شمشیرها را برای نبرد تیز می‌کردند.
وی یکی از مصادیق روشن کارکرد رسانه را ماندگاری واقعه عاشورا دانست و ابراز کرد: دشمن تصور می‌کرد بعد از ظهر عاشورا دیگر اسلام ناب نبوی و علوی تمام و در کربلا دفن خواهد شد، لذا از انجام هیچ جنایتی ابا نداشت، جنایاتی که امروز در داعش تجلی پیدا کرده است، اما اقدام رسانه‌ای فاخر حضرت زینب(س) و حضرت زین العابدین(ع) باعث ماندگاری عاشورا شد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: کار رسانه‌ای حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) آن چنان تأثیر شگرفی داشت که یزید ملعون که خود بانی تمام خباثت ها و جنایات عاشورا بود در کمتر از 40 روز پس از این واقعه مجبور به تبری جستن شد و این نشان دهنده قدرت و تأثیر رسانه است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب درخصوص تلاش برای تأثیرگذاری بر روی حداقل 5 میلیون زائر در سال، اظهار کرد: تحقق این مطالبه رهبری عظیم الشان را یکی از رسالت‌های مهم خود می‌دانیم و برای تحقق این مهم نیازمند همکاری رسانه‌ها هستیم، آستان قدس با تمام امکانات در خدمت رسانه‌های کشور است و برای تحقق این فرمایش رهبری از رسانه ها طلب یاری می‌کند.
وی با تأکید بر لزوم توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای آستان قدس در فضای مجازی و تلاش برای جذب حداکثری مخاطب در این فضا، عنوان کرد: بر اساس آمار بارگاه منور رضوی سالانه حدود 30 میلیون زائر دارد که در مجموع چند سال با در نظر گرفتن زائران خارجی این عدد به 100میلیون نیز می‌رسد، لذا مخاطبان آستان قدس در فضای مجازی نیز باید عددی متناسب با این جمعیت زائران باشند.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: امام رضا(ع) در روایتی می‌فرمایند «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لتبعونا»؛ خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را احیاء کند و وقتی در مورد امر ایشان سؤال شد فرمودند: امر ما زمانی احیاء می‌شود که علوم ما را یاد بگیرند و به دیگران بیاموزند؛ زیرا اگر مردم زیبایی سخنان ما را بدانند از ما تبعیت خواهند کرد.
وی نقش رسانه‌ها را در اشاعه فرهنگ رضوی و اسلامی در جامعه کلیدی دانست و افزود: اگر در مواردی مشاهده می‌شود فرهنگ رضوی در جامعه ما کم رنگ شده است، دلیلش عدم معرفی صحیح معارف و کلام اهل بیت (ع) است، رسانه ها تأثیر و نقش مهمی در معرفی سخن اهل بیت(ع) دارند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه در فعالیت‌های رسانه‌ای باید اصول جامعه شناسی و مردم شناسی مورد توجه قرار گیرد، گفت: مردم تشنه حقایق هستند و مکتب اهل بیت(ع) سرشار از این حقایق بوده و ماندگاری شیعه در طول تاریخ نیز خود گواهی بر آن است.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: رسانه‌ها باید از اقیانوس غنی معارف اهل بیت(ع) بهترین استفاده را برای معرفی حقانیت سخن حضرات معصومین(ع) ببرند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *