پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

آیا مهمان کُره‌ای آهنگ مذاکرات وین را شدت می‌بخشد؟

آیا مهمان کُره‌ای آهنگ مذاکرات وین را شدت می‌بخشد؟

هیات کره جنوبی به ریاست معاون وزیر امور خارجه این کشور، درحالی برای تعیین تکلیف اموال بلوکه شده ایران به وین سفر کرده که مذاکرات رفع تحریم‌ها وارد مراحل حساس شده و احتمال آزادسازی اموال مسدود شده ایران امیدها برای پیشرفت گفت‌وگوها و دست یابی به توافق را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

بر اساس شنیده‌ها «چوی چونگ کان» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی قرار است امروز با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کند. ملاقات با سایر اعضای برجام و ایالات متحده از دیگر برنامه‌های وی اعلام شده است.

گفته می‌شود که دیپلمات‌های کره جنوبی دیروز سرگرم تنظیم ساعت دیدار چوی چونگ کان با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و هیات آمریکایی بودند. از ساعاتی پیش خبرنگاران برای پوشش خبری این رویداد مقابل هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها و هتل ماریوت مکانی که جلسات گروه ۱+۴ و آمریکا برگزار می‌شود، انتظار می کشند.

از نگاه ناظران این تحول که امید بازپس گیری بدهی ایران از کره جنوبی را افزایش داده، نشانه مثبتی از روند مذاکرات تعبیر می‌شود.کره جنوبی حدود هفت میلیارد دلار بابت خرید میعانات گازی از ایران بدهی دارد که از سال ۲۰۱۸ به این سو و به بهانه تحریم‌های ایران از پرداخت آن خودداری کرده است.

نکته مهم این است که هیات کره جنوبی بر اساس شنیده های خبرنگار اعزامی ایرنا، به دعوت تیم مذاکره کننده ایران به وین سفر نکرده است. به این ترتیب هیات کره‌ای به احتمال زیاد از سوی طرف‌های مقابل دعوت شده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی آمده است که چوی چونگ کان در تاریخ ۴ تا ۹ ژانویه به پایتخت اتریش سفر می‌کند تا با روسای هیات‌های مذاکره کننده که تلاش می‌کنند تا توافقات سال ۹۴ را احیا کنند ملاقات کند.

این بیانیه با اشاره به اینکه دولت کره جنوبی برای حل و فصل مسائل بلاتکلیف با ایران، با کشورهای کلیدی در ارتباط است افزود: هدف از سفر هیئت کره جنوبی بررسی راه های حل و فصل موضوع دارایی های مسدود شده ایران از طریق رایزنی با این کشور و همچنین هماهنگی و ارتباط نزدیک با ایالات متحده، اتحادیه اروپا و تروئیکا (فرانسه، آلمان و بریتانیا) است.

«چوی جونگ کان» دو ماه پیش هم با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که این روزها برای بررسی مسیر پیوستن واشنگتن به برجام، در وین بسر می‌برد، پیرامون مذاکرات وین گفت و گو کرده بود. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه کره، وی بر تمایل سئول برای حمایت از تلاش های دیپلماتیک تاکید کرد.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده روسیه می‌گوید: علاقه برخی کشورها برای حفظ ارتباط با شرکت کنندگان در مذاکرات وی طبیعی و قابل درک است اما این به معنای گسترش دامنه گفتگوها نیست. وی در توئیتی خاطر نشان کرد که فقط مشارکت کنندگان اصلی برجام می توانند در مذاکرات شرکت کنند.

دور هشتم مذاکرات وین از دوشنبه هفته گذشته (۶ آذر) آغاز شد. گفت‌وگوها دیروز سه‌شنبه با برگزاری دیدارهای دو و چندجانبه میان هیأت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات ادامه یافت و علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا، مذاکره کنندگان ارشد روسیه و چین و همچنین نمایندگان سه کشور اروپایی به طور جداگانه دیدار کرد.

باقری می‌گوید که رمز موفقیت مذاکرات وین دستیابی به توافق در زمینه لغو موثر تحریم های ظالمانه علیه ایران است. وی تصریح کرد که هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد  به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم

مذاکرات در روزهای آینده در سطوح و قالب‌های مختلف ادامه خواهد داشت. حتی پنجشنبه که در اتریش به دلیل یکی از جشن‌های مسیحیان تعطیل عمومی است مذاکرات جریان دارد و قریب به اتفاق هیات‌ها برای دست یابی به توافق مصمم هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *