پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

آیا چین در نبرد اقتصادی با آمریکا پیروز می شود؟

آیا چین در نبرد اقتصادی با آمریکا پیروز می شود؟

* جنگ ارزی و تکنولوژی اصلی ترین میادین زورآزمایی پکن و واشنگتن برای رهبری اقتصاد جهانی هستند.

*به نظر می رسد مساله تعیین کننده در آینده نبرد مالی چین و آمریکا به این بستگی خواهد داشت که چین تا کجا موفق خواهد شد سهم یوان را از مبادلات جهانی افزایش دهد و از طرف دیگر کدام کشور زودتر بر بازار نوپای ارزهای دیجیتالی غلبه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا  به نقل از بلومبرگ، تنش ها بین چین و آمریکا در ماه های اخیر وارد فاز تازه ای شده و به نظر می رسد هر کدام از طرفین به دنبال غلبه بر دیگری است. چین از سلطه آمریکا بر بازارهای مالی جهانی راضی نیست و می خئاهد سیستم مالی خود را داشته باشد.

سال گذشته منگ وان ژو- مدیرمالی شرکت هوآوی در کانادا به اتهام جرائم بانکی بازداشت شد و آمریکا اکنون در تلاش است تا موافقت کانادا را برای استرداد وی به آمریکا و محاکمه به دست آورد. اختلاف نطر بین آمریکا و چین در حوزه تکنولوژی تنها محدود به هوآوی نیست و اپلیکیشن محبوب تیک تاک نیز اخیرا سیبل حملات دولت ترامپ قرار گرفته است.

با این حال اصلی ترین اختلاف بین آمریکا و چین بر سر مسائل مالی است. اخیرا گمانه زنی هایی منتشر شده که نشان می دهد احتمال قطع دسترسی بانک های چینی به شبکه جهانی سوئیفت وجود دارد. اختلاف نظر بین آمریکا و چین بر سر مساله هنگ کنگ ممکن است باعث اعمال تحریم هایی ضد بانک های چینی نیز بشود.

بانک دولتی چین اخیرا در واکنش به گمانه زنی ها از تلاش آمریکا در قطع دسترسی بانک های چینی به سیستم پیام رسان سوئیفت از بانک های این کشور خواسته است تا به سیستم سوئیفت چینی بپیوندند. چینی ها هم چنین تلاش های زیادی را برای جهانی سازی یوان انجام داده اند و پروژه ارز دیجیتالی که توسط بانک مرکزی چین به پیش برده می رسد اکنون در مراحل آزمایشی اولیه قرار دارد.

به نظر می رسد مساله تعیین کننده در آینده نبرد مالی چین و آمریکا به این بستگی خواهد داشت که چین تا کجا موفق خواهد شد سهم یوان را از مبادلات جهانی افزایش دهد و از طرف دیگر کدام کشور زودتر بر بازار نوپای ارزهای دیجیتالی غلبه خواهد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *