پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

ادعای کمبود طلا برای جایگزینی با پول اعتباری به هیچ وجه علمی نیست

ادعای کمبود طلا برای جایگزینی با پول اعتباری به هیچ وجه علمی نیست

محمد جوادی تحلیلگر اقتصادی معتقد است: این توّهم که مقدار طلا برای جایگزینی با پول موجود کافی نیست به طور کل از نظر علمی بی پایه است.

به گزارش تسنیم، در همایش تخصّصی پول‌طلا که به همت موسسه متا در روز دوشنبه 16 مهرماه 1400 با حضور اساتید مطرح از حوزه و دانشگاه در محل سالن سرچشمه‌ی تهران برگزار شد دکتر محمد جوادی مترجم کتاب خصوصی سازی پول و فعال و تحلیلگر اقتصادی ضمن ایراد نکاتی در خصوص پولطلا به عنوان یکی از پرطرفدارترین پول‌های خصوصی به این نکته اشاره داشت که این توّهم که مقدار طلا برای جایگزینی با پول موجود کافی نیست به طور کل از نظر علمی بی پایه است و چه در خصوص طلا و چه هر پول دیگری که مردم بر آن توافق کنند و از آن استفاده بکنند با ارزش گذاری طبیعی و سرعت انتقالی که برای آن پول رقم می خورد می توان نظام پولی را دگرگون کرد. وی همچنین پولطلا را یک ایده‌ی تمدّنی که به تغییرات گسترده‌ی اجتماعی ختم خواهد شد دانست.

دکتر رسول بخشی دستجردی مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز از دیگر میهمانان این برنامه بودند که به نکاتی پیرامون مکتب پول کالایی پرداختند از جمله اینکه علت اصلی مقاومت در برابر پول کالایی و ناکارآمد شمردن آن، بر خلاف آن چه که ادعا می شود نه کند شدن رشد و پیشرفت اقتصادی بلکه عدم امکان اجرای ربا و بهره کلان وسیستمی بر بستر این نوع از پول می باشد.

مبانی فقهی پولطلا عنوان ارایه‌ی مطالب جذاب دیگری بود که توسط حجت الاسلام متولی امامی دکترای جامعه شناسی و سطح سوم حوزه‌ی علمیه و دبیر علمی همایش به آن پرداخته شد.

موضوعاتی نظیر لزوم جلوگیری از سرقت سیستمی از اموال مردم که طبق روایات در حکم جان آنان هست، مهم‌ترین دلیل ایجاد شکاف طبقاتی و اصلی‌ترین تهدید کننده‌ی کلان عدالت در جامعه، چالش جدی در اجرای احکام مانند دیه، خمس، اجاره و … برچیده شدن اساس قرض الحسنه ازجامعه به دلیل کاهش دایمی ارزش پول اعتباری و برچیده شدن اساس زکات در نقدین به عنوان مهم ترین چالش‌ها و مبانی فقهی پولطلا در این نوبت مورد بحث قرار گرفت.

در بخش دیگری از همایش حجت الاسلام نوجوان در ضمن بیان ادلّه‌ی قرآنی پولطلا به این نکته اشاره کرد که وقتی قرآن در کنار زینت داده شدن و حب زنان و فرزندان و چهارپایان و دارایی‌ها و … به زینت داده شدن طلا و نقره اشاره می کند دلالت قطعی به این نکته است که گرایش مردم به این دو فلز کاملاً غریزی و از جنس محبت به فرزند بوده و هرگز در طول تاریخ نیز این گرایش کاهش پیدا نکرده است و این یعنی یک عرضه و تقاضای بسیار با ثبات برای ایجاد یک پول ثابت.

دکتر عبدالحسن آل نجف از کشور عراق که به صورت ویدئو کنفرانس در این همایش شرکت کردند نیز با اشاره به پیمان برتون وودز و نقض عهد ایالات متحده پس از جهانی کردن پول خود، پول اعتباری را به عنوان نه یک روند طبیعی و علمی که یک خدعه و نیرنگ از جانب صهیونیزم و سرمایه سالاران آن خطاب کردند.

دکتر محمد گلیج مدیر و موسس جنبش احیای زکات و دکترای اقتصاد در بخش دیگری از همایش با بیان اهمیّت فوق العاده زکات و هم ارزی آن با نماز در قرآن و ایجاد چالش جدی پس از رواج و پایه گیری پول اعتباری در این خصوص به بیان 4 دیدگاه پرداخت. وی اضافه کرد که علت این چالش جدی در مهمترین دستور اقتصادی اسلام، نه قدرت اجتهاد و تطبیق پایین مجتهدان است، نه حکومتی بودن و مقطعی بودن حکم مهم زکات است و نه می توان نسبت به برچیده شدن زکات نقدین بی تفاوت بود بلکه پس از تحلیل و بیان دلایل خود این نتیجه گیری را کردند که این فاجعه‌ی بزرگ یعنی ترک زکات نقدین تنها به دلیل پذیرفتن نظام پولی معیوب یعنی پول اعتباری به وجود آمده است و تنها راه احیای زکات، احیای نظام پولی مبتنی بر نقدین است.

محمدحسن غلامی مدیر گروه  اقتصاد و معیشت مؤسّسه متا نیز با بحث عملیاتی و اجرای گام به گام پولطلا و پاسخ به شبهات و سوالات در مراحل اجرای پولطلا با دست پر به این همایش آمده بود و توجه حضار وپرسشهای شفاهی آنان را به بحث جذاب عملیاتی پولطلا متوجه ساخت.

وی مدعی شد که حدود 40 سؤال پر تکرار در این خصوص بررسی شده و پاسخ‌های متعدد و گوناگون مفصلی برای هر کدام تهیه شده است. حجم طلای مورد نیاز برای اجرای پولطلا در کشور، جابجایی مجازی و الکترونیک  اعتبار طلا و عدم خیانت مجدد در این صورت، نحوه‌ی تأمین اعتبار پروژه‌های بزرگ و ملی، چگونگی جلوگیری از جعل پولطلا و … از جمله‌ی این پرسش‌ها برشمرده شد.

مبانی کلامی پولطلا در گفتگوی اینترنتی حجت الاسلام دکتر علی نعمتی دکترای اقتصاد و سطح سوم حوزه علمیه از مشهد بخش دیگری از این همایش تخصّصی بود. این استاد و پژوهشگر با اشاره به برداشت غلط برخی از نواندیشان دینی از مقاله‌ی اعتباریات علامه طباطبایی پس از بیان ادله‌ی خود به این نتیجه رسیدند که پول و واسطه‌ی کالا وخدمات نباید اعتباری باشد.

سید علی نقیبی دانشجوی تحصیلات تکمیل از دانشگاه یانسی سئول در ارتباط زنده‌ی خود از کره‌ی جنوبی به بیان ماهیت هیئت‌های پولی و هیأت پولی پولطلا پرداخت.

در بخش دیگری از این همایش حجت الاسلام دکتر معصومی نیا عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی در ارتباط تصویری خود با همایش، به بیان نکاتی در خصوص تحول ریل گذاری اقتصادی کشور در این دوره پرداخت. از جمله تأکیدات وی لزوم بازنگری فوری و جدی در بحث پول و اعتبار و تحول در نظام پولی بانکی موجود در کشور بود. وی ابراز داشت در صورت استنکاف از یک تحول جدی در این حوزه، خلق پول ویرانگر بانکی که با افسارگسیختگی بیشتر در خصوص بانک‌های خصوصی نیز در جریان است دوره‌ی دولت آقای رئیسی را به شدت ناکارآمد و پرآشوب خواهد کرد.

از دیگر مدعوین این همایش خانم دکتر سکینه عبدالواحد الحسنی عضو گروه اقتصاد دانشگاه کوفه بود که به بیان نکاتی در خصوص اهمیّت اجرایی شدن پولطلا به عنوان پول واحد جهان اسلام پرداخت. وی در خصوص پولطلا بر این نکته تأکید داشت که مقوله‌ی پولطلا باید در دو سطح از بالا به پایین توسط علمای اسلام و از پایین به بالا توسط خود مردم پیگیری شود و به همراهی دولتها متوقف نشود.

در این همایش تخصّصی در نوبت‌های مختلف به پخش محتواهای ضبط شده ای از اساتید جهانی نظیر دکتر عبدالکریم تاراس از روسیه، پیتر دیوید شیف مدیرعامل یوروپک اروپا، دکتر شیخ عمر ابراهیم وادیلو موسس دینار و درهم در مالزی، دکتر ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی، شیخ عمران نزار حسین از دانشگاه الازهر، پروفسور استیوهانکه از دانشگاه جان‌هاپکینز آمریکا، پروفسور ارنس اچ وایت استاد دانشگاه جورج میسون آمریکا و دکتر اشرف محمد دوابه استاد اقتصاد دانشگاه صباح الدین زعیم ترکیه در خصوص پولطلا پرداخته شد.

در مراسم اختتامیه این همایش توسط مدیرمسئول مؤسّسه تحقیقات راهبردی تمدّن اسلامی (متا) از فصلنامه‌ی تخصّصی پولطلا نیز رونمایی شد و پایه گذاری مجمع جهانی پولطلا اعلام رسمی شد.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *