پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

افزایش ۷۰۰ میلیارد تومانی درآمد دولت از فروش نفت به پالایشگاه‌ها

افزایش ۷۰۰ میلیارد تومانی درآمد دولت از فروش نفت به پالایشگاه‌ها
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه درآمد نقد دولت از فروش نفت مربوط به فروش ۲.۱ میلیون بشکه ای به پالایشگاه‌های داخلی است،‌ گفت:‌ سال گذشته این نفت با ارز ۴۲۰۰ تومانی به فر وش می‌رسید اما امسال ارز نیما معیار فروش داخلی نفت خام است که با در نظر گرفتن میانگین قیمت ۵۰ دلار در هر بشکه، ‌حکایت از افزایش روزانه، ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد دولت در این زمینه دارد.

«سعید رفیعی‌فر» امروز سه شنبه در نشستی خبری با بیان این مطلب ادامه داد:‌ در آمد در سال گذشته از فروش نفت به پالایشگاه‌های داخلی، روزانه ۴۴۵ میلیارد تومان بود که این رقم امسال به ۱۱۶۶ میلیارد تومان رسیده است.

وی به تورم سال‌های قبل در کشور اشاره کرد و گفت:‌ تورمی در کشور وجود داشت که به شکل دستوری اجازه ندادند روی قیمت ارز اثر داشته باشد اما ناگهان در اواخر سال ۹۶،‌ فنر قیمتی ارز در رفت و قیمت ارز به صورت جهشی اوج گرفت.

رفیعی‌فر افزود:‌ راهکار انتخاب شده در آن شرایط نیز درست نبود و منشا آشفتگی و فساد در بخش‌های مختلف اقتصاد به ویژه نفت و گاز شد و صف‌های طولانی برای وارادات شکل گرفت.

وی با اشاره  به اینکه از ابتدای سال ۹۸، سامانه نیما به تعادل رسید و ارز با کمترین اختلاف و بحران برای تامین کالا تخصیص پیدا کرد، گفت:‌ اثر تعادل ارزی، اولین تاثیر را روی درامدهای نفتی دولت داردکه شامل صادرات و فروش داخلی به پالایشگاه‌ها می‌شود.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تاکید کرد:‌ اگر یک نهاد تنطیم‌گر داشته باشیم، همه زنجیره را می‌بیند و علاوه بر آنکه پالایشگاه‌ها منتفع می‌شوند،‌ بخش‌های میانی و پایین‌دستی نیز می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی ادامه داد:‌ در مورد خوراک نیز معتقدیم در بورس باید سقف رقابت برداشته شده و رقابت منفی و مثبت پذیرفته شود.

منبع :ir​na.‎​ir

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *