پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

بازتاب جهانی شکست آمریکا در سرقت نفت ایران

بازتاب جهانی شکست آمریکا در سرقت نفت ایران

*رسانه های ایران نیز گزارش دادند که نیروهای آمریکایی از بالگرد و کشتی برای مسدود کردن مسیر نفتکش استفاده کردند اما این نفتکش به آب های ساحلی ایران منتقل شد.

 شکست آمریکا در عملیات “دزدی دریایی” و “سرقت نفت ایران” به دنبال اقدام به موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازتاب گسترده‌ای در رسانه های جهان داشت.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، تارنمای “هیل” در این زمینه عنوان کرد: نیروی نظامی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که تلاش نیروی دریایی آمریکا برای توقیف یک نفتکش که حامل نفت ایران بوده، را ناکام گذاشته است.

این نشریه آمریکایی افزود: رسانه های ایران نیز گزارش دادند که نیروهای آمریکایی از بالگرد و کشتی برای مسدود کردن مسیر نفتکش استفاده کردند اما این نفتکش به آب های ساحلی ایران منتقل شد.

این درحالی است که یک مقام دفاعی آمریکا ادعا کرد، گزارش ها مبنی بر تلاش نیروی دریایی آمریکایی برای توقیف یک کشتی تجاری صحت ندارد.

در همین حال شبکه خبری “ای بی سی نیوز” طی گزارشی ادعایی را به نقل از دو مقام آمریکایی مبنی بر توقیف یک نفتکش با پرچم ویتنام مطرح کرد.

تارنمای “نیوزویک” به نقل از رسانه های داخلی ایران نوشت: نیروهای آمریکایی یک نفتکش حامل نفت ایران را توقیف و محموله آن را به نفتکش دیگری منتقل کردند اما با انجام عملیات انتقال هوایی (هلی برن) بر روی عرشه نفتکش توسط نیروهای دریایی سپاه پاسداران عملیات دزدی دریایی آمریکا خنثی شد.

این رسانه آمریکایی به نقل از دو مقام دفاعی این کشور مدعی شد نیروهای آمریکایی تنها نظاره گر این اتفاق بودند و با نیروی سپاه پاسداران مقابله نکردند.

همچنین شبکه خبری “سی بی اس نیوز” گزارش داد که واشنگتن تلاش نیروی دریایی آمریکا برای دزدی یک نفتکش حامل نفت را رد کرد.

نشریه “مترو” نیز بیانیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه منتشر ساخت و به نقل از این بیانیه نوشت، با اقدام به موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه، عملیات نیروی دریایی تروریست آمریکا برای سرقت نفت ایران در دریای عمان شکست خورد. نفتکش که حامل نفت ایران است در تاریخ ۲۵ اکتبر در بندرعباس ایران پهلو گرفته است.

این رسانه نوشت که ایران به صورت مکرر به آمریکا در مورد فعالیت های نظامی در خلیج فارس اخطار داده است. نیروی دریایی سپاه پاسداران گشت زنی را در این منطقه افزایش داده است تا امنیت حرکت کشتی های ایرانی را تامین کرده و همچنین با قاچاق سوخت مقابله کند.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز طی گزارشی در این رابطه عنوان کرد: مقامات ایرانی اعلام کردند که آمریکا یک نفتکش را که حامل نفت ایران بوده، در تاریخ ۲۴ اکتبر مصادره کرد، ولی حمله کماندوهای ایران باعث شد این نفتکش بازپس گرفته شود.

همچنین شبکه خبری فرانس ۲۴ در خبری به نقل از تلویزیون دولتی ایران نوشت: سپاه پاسداران تلاش آمریکا برای سرقت نفت جمهوری اسلامی در دریای عمان را در جریان حادثه ای که به تازگی اتفاق افتاد، ناکام گذاشت.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین در توضیح این مساله گفت که گزارش های مربوط به اتفاق را دریافت کرده است، اما در حال حاضر هیچ اطلاعاتی برای ارائه در اختیار ندارد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی به نقل از تلویزیون دولتی ایران نوشت: سپاه پاسداران تلاش آمریکا برای توقیف یک نفتکش حامل نفت جمهوری اسلامی در دریای عمان را ناکام گذاشت.

سرویس خبری انگلیسی زبان سی جی تی ان در چین نیز در بازتاب این خبر نوشت: رسانه های ایرانی گزارش دادند که سپاه پاسداران مانع از تلاش نیروی دریایی آمریکا برای متوقف کردن نفتکش ایرانی در آب های قلمروی ایرانی شده است.

این شبکه در ادامه آورد: رسانه های ایران این حادثه را تلاش نافرجامی برای ربودن نفت در دریای عمان توصیف کردند. این در حالی است که رسانه ایرانی به زمان وقوع حادثه اشاره ای نکرد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به نقل از تلویزیون دولتی ایران آورد: ایران روز چهارشنبه تلاش نیروی دریایی آمریکا برای توقیف یک نفتکش حامل نفتش در دریای عمان را ناکام گذاشت.

در این گزارش به جزئیاتی درمورد زمان وقوع حادثه یا کشوری که مشخصات کشتی در آن ثبت شده، اشاره ای نشده است.

روزنامه «راسیسکایا گازتا» ارگان دولت روسیه در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی با عنوان «فیلم رویارویی ایران با ناوگان آمریکا در دریای عمان منتشر شد»، نوشت: رویارویی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ناوگان آمریکا در دریای عمان، با پهپادهای ایرانی فیلمبرداری شده بود.

در این گزارش با اشاره به حضور یک ناو و یک ناوشکن و شناور آمریکایی در صحنه رویارویی خاطرنشان شد که از فیلمی که از آسمان گرفته شده بود، مشخص است که قایق‌های تندرو ایرانی به ناو آمریکایی کاملا نزدیک شده و تیربار سنگین را به سوی این ناو نشانه گرفته‌اند.

روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو هم در گزارشی در شماره امروز خود به نقد و بررسی اقدام مقتدرانه و شجاعانه نیروهای سپاه پاسداران در مقابله با سرقت نفت ایران از سوی آمریکا پرداخت.

“بوریس یولین” کارشناس نظامی روس در گفت و گو با این رسانه خاطرنشان کرد که آمریکا ممکن است از هر مناقشه با ایران برای آغاز جنگ استفاده کند.

یولین با اشاره به اینکه در سال ۱۹۸۸ ناو آمریکایی «وینسنز» بر فراز خلیج فارس هواپیمای ایرانی را سرنگون کرد، نوشت: وضعیت آنجا همواره در آستانه جنگ و مناقشه قرار دارد.

کارشناس روس گفت: ایران از حق خود برای امکان اقدام در سواحلش در خلیج فارس و دریای عمان دفاع می‌کند، اما آمریکا چنین حقی را نمی‌پذیرد.

شبکه تلویزیونی «رن تی وی» روسیه نیز در بخش‌های خبری دیشب و صبح امروز خود، فیلمی از مقابله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با دزدی نفت از سوی آمریکا در دریای عمان منتشر کرد.

تارنمای روسی «اوریاندا رو» نیز امروز در گزارشی نوشت: در دریای عمان، دو ناو آمریکایی با قایق‌های تندرو ایرانی رویارویی کرده و دولت تهران فیلم این واقعه را منتشر کرد.

روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان نیز گزارش داد: سپاه پاسداران ایران دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد که تلاش آمریکا برای توقیف نفتکش حامل نفت جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان را خنثی کرده است.

در این گزارش آمده است: براساس بیانیه‌ای که رسانه‌های دولتی ایران منتشر کردند، با اقدام به موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه، عملیات نیروی دریایی تروریست آمریکا برای سرقت نفت ایران در دریای عمان شکست خورد.

روزنامه انگلیسی زبان «داون» چاپ شهر اسلام‌آباد نیز به نقل از گزارش رسانه‌های رسمی ایران نوشت: با اقدام به موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عملیات آمریکا برای سرقت نفت ایران در دریای عمان شکست خورد.

وب سایت شبکه اردو زبان «دنیا نیوز» گزارش داد که نیروهای ایرانی عملیات آمریکایی‌ها برای توقیف یک نفتکش ایران را خنثی کرده و تلاش برای سرقت نفت توسط نیروهای آمریکایی ناکام ماند.

ناکامی آمریکا در عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران در پی اقدام بموقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازتاب گسترده‌ای در نیز در رسانه های عرب زبان داشت.

خبرگزاری سوریه (سانا) شامگاه چهارشنبه نوشت که سپاه پاسداران ایران امروز تلاش آمریکا برای ربودن یک نفتکش ایرانی در دریای عمان را خنثی کرد.

سانا به نقل از رسانه‌های داخلی به نقل از یک منبع آگاه ایرانی نوشت: نیروهای آمریکایی یک نفتکش حامل نفت ایران را توقیف و محموله آن را به نفتکش دیگری منتقل کردند اما با انجام عملیات انتقال هوایی (هلی برن) بر روی عرشه نفتکش توسط نیروهای دریایی سپاه پاسداران عملیات دزدی دریایی آمریکا خنثی شد.

خبرگزاری سوریه به نقل از رسانه‌های داخلی اضافه کرد که سپاه پاسداران نفتکش را تحت کنترل خود درآورد و آن را به سمت آب‌های سرزمینی ایران هدایت کرد.

سانا اضافه کرد که پس از در اختیار گرفتن کنترل نفتکش توسط سپاه،  چندین کشتی جنگی و بالگرد آمریکایی تلاش کردند تا کنترل نفتکش را دوباره به دست بگیرند اما تلاش آن‌ها برای تغییر مسیر نفتکش که در حال حاضر در داخل آب‌های سرزمینی ایران قرار دارد، ناکام ماند.

این تنش دریایی در خلیج فارس و دریای عمان در رسانه های صهیونیستی هم بازتاب داشت، بطوری که شبکه «آی ۲۴» رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی، خنثی کردن اقدام آمریکا برای سرقت یک نفتکش را که با استفاده از بالگردها و کشتی‌های جنگی از سوی نیروهای ایرانی ناکام ماند، منعکس کرد.

این شبکه رژیم صهیونیستی در ادامه به نقل از رسانه‌ها افزود: آمریکا یک نفتکش حامل نفت ایران که برای صادرات آماده شده بود را توقیف و محموله آن را به نفتکش دیگری منتقل کرد و در حالی که قصد داشت آن را به مقصد نامعلومی هدایت کند، نیروی دریایی سپاه پاسداران نفتکش دوم را پیاده و مجددا”  نفت آن را در اختیار گرفت.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی «الخلیج اونلاین» به نقل از تلویزیون ایران نوشت که سپاه پاسداران یک نفتکش ایرانی که در دریای عمان توسط نیروی دریایی آمریکا توقیف شده بود را آزاد کرد.

این پایگاه اطلاع‌رسانی اضافه کرد که نیروی دریایی سپاه پاسداران عملیات هلی برن بر فراز نفتکش توقیف شده انجام داد و آن را تحت کنترل خود درآورد و بلافاصله نفتکش را به سمت آب‌های سرزمینی ایران هدایت کرد.

الخلیج اونلاین اضافه کرد که چندین کشتی جنگی و بالگرد آمریکایی تلاش کردند تا کنترل نفتکش را دوباره به دست گیرند اما تلاش آن‌ها  برای تغییر مسیر نفتکش ناکام ماند.

این رسانه عربی ادامه داد: به رغم تلاش نیروهای آمریکایی برای تغییر مسیر، نفتکش توقیف شده به آبهای ایران رسیده است.

شبکه «ان بی‌ان» لبنان نیز به نقل از شبکه العالم گزارش داد که نیروی دریایی سپاه پاسداران تلاش «دزدی دریایی»  آمریکا برای سرقت نفت ایران در دریای عمان را خنثی کرده است.

این شبکه لبنانی اضافه کرد که نیروهای آمریکایی یک نفتکش ایرانی حامل مشتقات نفتی را در آب‌های دریای عمان توقیف و با انتقال محموله نفتی آن به یک نفتکش دیگر، آن را به مقصد نامعلومی هدایت کردند اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انجام عملیات هلی برن بر فراز عرشه این نفتکش بطور مستقیم عملیات مخالف را انجام داد و نفتکش مذکور را پس از توقیف به آبهای سرزمینی ایران هدایت کرد.

شبکه «ان بی‌ان» لبنان ادامه داد: پس از آن نیروهای آمریکایی با استفاده از چند فروند بالگرد و یک کشتی جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما تلاش آن‌ها ناکام ماند.

این خبر در سایر رسانه‌های عربی از جمله «شرق الاوسط»، «اثر پرس» سوریه، «روسیه الیوم»، «ارم نیوز امارات» بازتاب گسترده‌ای داشت.

به گزارش ایرنا، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با اقدام به موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه، عملیات نیروی دریایی تروریست آمریکا برای سرقت نفت ایران در دریای عمان شکست خورد. نفتکش که حامل نفت ایران است در تاریخ ۲۵ اکتبر در بندر عباس ایران پهلو گرفته است.
آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را بسوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد.
همزمان دلاور مردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را بسوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.
در ادامه نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان برکف سپاه ناکام ماندند. نیروهای آمریکایی مجددا با امکانات بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند.
این نفتکش هم اکنون در آب‌های سرزمینی ایران است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *