جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

بهاروند: جهان تکلیفش را با یکجانبه گرایی و تروریسم اقتصادی آمریکا روشن کند

بهاروند: جهان تکلیفش را با یکجانبه گرایی و تروریسم اقتصادی آمریکا روشن کند

*اخیرا دفتر کنترل دارایی‌های خزانه داری آمریکا (اوفک) بیانیه ریاکارانه‌ای صادر و اعلام کرده است که برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی معافیت از تحریم قائل شده است.ولی وقتی آن را مطالعه می‌کنیم آنقدر در این بیانیه قید و شرط قائل شده است که عملا شرکت‌های خارجی ترجیح می‌دهند که وارد چنین معاملاتی با ایران نشوند تا از شر و خباثت دولت آمریکا در امان بمانند. 

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه با بیان اینکه اکنون جهان باید تکلیف خود را با یکجانبه گرایی و تروریسم اقتصادی آمریکا روشن کند تصریح کرد: ما از دولت آمریکا انتظار کمک یا همدردی نداریم. تنها انتظار ما این است که اقدامات خصمانه و غیرقانونی خود را متوقف کند.

«محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی تحت عنوان «ویروس کرونا و تحریم‌های یکجانبه آمریکا»٬ می‌نویسد: چرا جوامع و اجتماعات انسانی به وجود می‌آیند؟ اصولا اجتماعات، جوامع و گروه‌ها به دلیل ارزش‌ها، بیم‌ها و امیدها، منافع، ترس و امنیت مشترک دور هم جمع می‌شوند. در هر اجتماعی منافع فردی و جمعی وجود دارد. انسان از ابتدا که شروع به تشکیل اجتماع و مدنیت کرد بخشی از منافع فردی خود را به منافع جمع بخشید تا در نهایت منافع فردی او بهتر تامین شود. در جوامع انسانی با فردگرایی و در انزوا اهداف هیچ فردی محقق نمی‌شود.

وی می‌افزاید: اگر بپذیریم اجتماعی به نام جامعه بین‌الملل وجود دارد٬ باید بپذیریم که اعضای این جامعه هم مانند اجتماعات انسانی به هم وابسته و پیوسته‌اند و با یکجانبه گرایی نمی‌توان منافع یک کشور را تامین کرد.

*تحریم یک کشور باعث زیان اعضای جامعه بین‌المللی از جمله خود آمریکا است

معاون وزیر خارجه ایران خاطرنشان می‌کند: وقتی ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اولین سخنرانی خود در مقابل مجمع عمومی سازمان ملل متحد که قلب چند جانبه گرایی جهان است٬ با بی شرمی تمام گفت من منافع کشور خودم را به منافع دیگران ترجیح می‌دهم و آن را اول می‌دانم و به رهبران سایر کشورها هم نصیحت کرد که همین کار را سرلوحه برنامه خود قرار دهند، همه ما به عنوان ناظر این سخنرانی بسیار متعجب شدیم. اگر در هر اجتماعی هر کس چنین فکر کند و نسبت به منافع و ارزش‌های جمعی جاهل و بی اعتنا باشد٬ اصولا چیزی به نام اجتماع و جامعه ملی یا بین‌المللی بی معنی می‌شود.

بهاروند با ذکر این نکته که یکی از مشکلات سیاسی بین‌المللی جامعه جهانی اکنون این است که دولتمردان آمریکایی یا قدرت و غرور آنها را کور کرده است و نمی‌خواهند٬ یا اصولا قادر نیستند چنین مسئله بدیهی را درک کنند٬ می‌نویسد: حداقل ما خیلی سعی کرده‌ایم که این موضوع را به آنها بفهمانیم. تحریم یک کشور باعث زیان اعضای جامعه بین‌المللی از جمله خود آمریکا است.

* آنها خیلی ابلهانه فکر می‌کردند که تنها مردم ایران هستند که از این تحریم‌ها زیان می‌بینند

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه سیاست‌های ترامپ حتی در درون خود دچار تناقض است٬ می‌افزاید: رئیس جمهور آمریکا به جای اینکه به وضعیت کشور خود بپردازد و در آمریکا اعلام وضع اضطراری کند٬ دو روز پیش وضعیت اضطراری در رابطه با ایران (+) را تمدید کرد. ظاهرا عده‌ای با پیروی از صهیونیسم جهانی در کاخ سفید جمع شده‌اند که جز فشار و تهدید در مورد مردم ایران چیز دیگری یاد نگرفته‌اند و حتی ایران را مستثنی بر سیاست‌های یکجانبه گرای ترامپ می‌دانند.

 بهاروند در این یادداشت می‌نویسد: آثار تحریم‌های یکجانبه گرایانه آمریکا علیه ایران تا زمانی که در حوزه‌های خاص اقتصادی باقی مانده بود، بر مردم ایران و کشورهای دیگر از جمله آمریکا به هر صورت قابل کتمان بود. آنها خیلی ابلهانه فکر می‌کردند که تنها مردم ایران هستند که از این تحریم‌ها زیان می‌بینند٬ در حالی که چه آمریکا و چه کشورهایی که منفعلانه و از ترس و ناچاری این تحریم‌ها را رعایت می‌کردند٬ به موازات ایران در حال زیان هستند.

*هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند ادعا کند که از وجود این ویروس پاک شده

وی می‌افزاید: با این حال شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) بیش از هر چیز این وابستگی متقابل جامعه جهانی را روشن کرد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که این ویروس همه گیر جهانی شده است. هیچ تلاش فردی و یکجانبه‌ای نمی‌تواند باعث ریشه کنی این ویروس شود. هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند ادعا کند که از وجود این ویروس پاک شده است٬ مگر اینکه در همه جهان و همه کشورهای جهان ریشه کن شود. هر کشوری که موفق به کنترل این ویروس شود تا زمانی که این ویروس در سایر کشورها شیوع دارد٬ نمی‌تواند با اطمینان از موفقیت خود سخن بگوید٬ چرا که هر آینه امکان انتقال ویروس از کشور دیگری به آن کشور وجود خواهد داشت تا همه زحمات و هزینه‌ها را بی اثر کند.

بهاروند با بیان اینکه ما در مقابل تحریم‌های آمریکا ایستادگی می‌کنیم٬ یادآور شده است: ولی نمی‌توان کتمان کرد که این تحریم‌ها به ما و سایر کشورها از جمله مردم آمریکا هم هر کدام به اندازه‌ای زیان وارد کرده است. ما ایرانیان همواره در دوران‌های سخت به جای پول و سرمایه بر نیروی انسانی فداکار، میهن دوست و ایثارگر خود تکیه کرده‌ایم. همانطور که در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله این جوانان ما بودند که با کمترین امکانات از میهن‌مان دفاع کردند٬ در جنگ با این ویروس خطرناک این پزشکان، پرستاران و همه کادر درمانی و خدماتی ما هستند که با فداکاری در حال دفاع از مردم و جمعیت ۸۳ میلیونی ایران هستند. 

وی خاطرنشان می‌کند: با این حال تحریم‌های آمریکا بخشی از تلاش‌های آنها را به خاطر کمبود امکانات بی اثر می‌کند یا آنها را در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌دهد. آمریکا با ایجاد فشار به سایر کشورها برای عدم خرید نفت ایران منابع مالی ایران برای خرید تجهیزات و دارو را تضعیف کرده است٬ در عین حال با جلوگیری از تبادلات بانکی، پولی و مالی بین‌المللی با ایران اجازه نمی‌دهد که کشور ما بتواند از همان امکانات اندک خود به مردم آنطور که می‌خواهد٬ خدمت رسانی کند.

*بیانیه ریاکارانه اوفک

وی می‌نویسد: اخیرا دفتر کنترل دارایی‌های خزانه داری آمریکا (اوفک) بیانیه ریاکارانه‌ای صادر و اعلام کرده است که برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی معافیت از تحریم قائل شده است.ولی وقتی آن را مطالعه می‌کنیم آنقدر در این بیانیه قید و شرط قائل شده است که عملا شرکت‌های خارجی ترجیح می‌دهند که وارد چنین معاملاتی با ایران نشوند تا از شر و خباثت دولت آمریکا در امان بمانند.

معاون وزیر خارجه این اقدامات آمریکا را جنایتکارانه می‌خواند و می‌افزاید: این تحریم‌ها نشانه قصد آمریکا برای کشتار جمعی یک ملت آزاده و پر افتخار است. 

بهاروند تأکید کرده است: ما برای مرگ هر یک از هموطنان خود که مستقیم یا غیر مستقیم ناشی از تحریم‌های آمریکا باشد٬ دولت آمریکا را مسئول می‌دانیم. دولت آمریکا به درازای همه تاریخ بدهکار ملت ایران خواهد ماند تا روزی هنگام پاسخگویی فرا رسد. ٬

وی می‌نویسد: آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ۲۲ اسفند ماه نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و همتایان خود در همه جهان نوشته و ابعاد تحریم‌های آمریکا و تاثیر آن بر بهداشت و سلامتی مردم ایران را تشریح کردند

بهاروند خاطرنشان می‌کند: اکنون جهان باید تکلیف خود را با یکجانبه گرایی و تروریسم اقتصادی آمریکا روشن کند. 

وی می‌افزاید: دولت آمریکا نیز مسئولیت دارد خسارات ناشی از اقدام متخلفانه خود را جبران کند. برای جبران یک عمل متخلفانه اولین قدم اجتناب از تداوم و پافشاری بر انجام آن اقدام است. اگر دولت آمریکا به ادعاهای خود پایبند است٬ باید بدون فوت وقت تحریم‌ها و وضعیت اضطراری اعلامی خود علیه ایران را متوقف کند. وگرنه هم به مردم ایران و جهان و مردم آمریکا آسیب بیشتری خواهد زد. ما از دولت آمریکا انتظار کمک یا همدردی نداریم. تنها انتظار ما این است که این دولت اقدامات خصمانه و غیر قانونی خود را علیه ایران متوقف کند.

 بهاروند در پایان می‌نویسد: در غیر این صورت خطاب به دولتمردان آمریکا باید گفت: تو کز محنت دیگران بی غمی٬ نشاید که نامت نهند آدمی.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *