سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

تحلیلگر ژاپنی:توکیو به تقویت روابط دوجانبه با ایران علاقمند است

تحلیلگر ژاپنی:توکیو به تقویت روابط دوجانبه با ایران علاقمند است

*ساکاناشی :طی ۹۰ سال گذشته، نفت یکی از مهمترین ابعاد روابط ایران و ژاپن  بوده است. ایران اولین کشور خلیج فارس بود که ژاپن پس از جنگ جهانی دوم به طور مستقیم از آن نفت خریداری کرد. نفت ایران نقشی اساسی در بازسازی ژاپن پس از جنگ داشت.

نیویورک – ایرنا – دیدار رئیس جمهوری ایران از ژاپن در نظر کارشناس ارشد “موسسه اقتصاد انرژی ژاپن”، گامی به سوی تقویت روابط دو جانبه و نشانی بر آن است که در صورت فراهم شدن شرایط، توکیو برای سرمایه گذاری در بخش انرژی و خودروسازی ایران علاقمند است.

ساچی ساکاناشی” کارشناس ارشد “موسسه اقتصاد انرژی ژاپن” روز پنج شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا درباره سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به ژاپن افزود: این سفر در ۹۰ سالگی  روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن صورت می‌گیرد. میزبانی از آقای روحانی رئیس جمهوری ایران، در این سال به یاد ماندنی خواهد بود.

وی ادامه داد: در واقع ژاپن همیشه روابط خوبی با ایران داشته است. حتی پس از آنکه روابط آمریکا و ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ رو به تیرگی رفت، این روابط خوب ادامه داشت.

این تحلیلگر ژاپنی با بیان اینکه ژاپن بر حفظ روابط خوب با ایران در آینده تاکید دارد، اضافه کرد: از نظر ما، سفر آقای روحانی به ژاپن، گامی برای تقویت روابط دوجانبه خواهد بود.

اهمیت نفت ایران

ساکاناشی با اشاره به اینکه ایران همواره منبع مهم و باثبات صادرات نفت به ژاپن بوده است، گفت: طی ۹۰ سال گذشته، نفت یکی از مهمترین ابعاد روابط ایران و ژاپن  بوده است. ایران اولین کشور خلیج فارس بود که ژاپن پس از جنگ جهانی دوم به طور مستقیم از آن نفت خریداری کرد. نفت ایران نقشی اساسی در بازسازی ژاپن پس از جنگ داشت.

وی تصریح کرد: در واقع ژاپن به واردات نفتی وابسته است و ایران در گذشته همواره صادر کننده قابل اعتماد نفت به ژاپن بوده است. از این رو، توکیو این موضوع را می‌ستاید.

علاقه به سرمایه گذاری در بخش خودرو

کارشناس ارشد “موسسه اقتصاد انرژی ژاپن” تصریح کرد: ژاپن به اهمیت بازار ۸۰ میلیونی ایران آگاه است و می‌داند که  در بخش‌های مختلف اقتصادی از ظرفیت بالایی برای کالاهای ژاپنی برخوردار است. ما همچنین از مهارت ساخت و تولید مردم ایران آگاه هستیم که در ژاپن نیز بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

ساکاناشی گفت: در گذشته چندین خودروساز ژاپنی وارد بازار ایران شده و با خودروسازان ایرانی همکاری داشته‌اند. علاقه زیادی به سرمایه گذاری در ایران نیز وجود داشت. من اعتقاد دارم زمانی خواهد آمد که خودروسازان ژاپنی بتوانند سرمایه گذاری را در ایران از سر بگیرند. این برنامه‌ریزی در واقع وجود داشته است که هر زمان زمینه فراهم شود، این کار صورت بگیرد.

میانجیگری میان ایران و آمریکا

ایرنا در ادامه پرسید که آبه شینزو نخست وزیر ژاپن گفته است توکیو میزبان رئیس جمهوری ایران خواهد بود چرا که میخواهد نقش بیشتری در حل بن بست هسته‌ای بین تهران و واشنگتن و کاهش تنش‌ها در خاورمیانه بازی کند. آیا فکر می‌کنید که تلاش های میانجی‌گری توکیو راه به جایی خواهد برد؟

این تحلیلگر ژاپنی پاسخ داد: مهمتر این است که آیا ایران مایل به مذاکره با آمریکا است یا نه؟ ما بر این باوریم که ایران کشوری نیست که زیر بار “زور” برود. بنابراین، تلاش ما این است که از ایران تا اندازه‌ای که در توان داریم حمایت کنیم. به نظر می رسد که هم ایالات متحده و هم ایران خواسته‌هایی دارند که عملا فضای کمی برای مذاکره باقی می گذارد.

ساکاناشی اضافه کرد: ما مایل هستیم تا برای ایجاد زمینه مذاکره تلاش کنیم، البته انجام این کار به تمایل ایران به گفت‌وگو با آمریکا بستگی خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که نخست وزیر ژاپن در ماه ژوئن به تهران سفر کرد. از آن زمان چه چیزی تغییر کرده است که می تواند توکیو را نسبت به کاهش تنش بین ایالات متحده و ایران امیدوار کند، گفت: من مطمئن نیستم که آیا  توکیو از آن هنگام امیدوارتر باشد اما آنچه مسلم است این است که تنش در منطقه خلیج فارس تاثیر منفی بر امنیت انرژی ژاپن داشته است.

این کارشناس اقتصاد انرژی خاطرنشان کرد: همانطور که همه می‌دانند، در سفر نخست وزیر آبه به ایران، یک نفتکش ژاپنی مورد حمله قرار گرفت که این کار به منافع اقتصادی ژاپن نیز آسیب وارد کرد.

ساکاناشی ابراز امیدواری کرد توکیو بتواند در پایداری و ثبات منطقه نقش آفرین باشد و افزود: سفر آقای روحانی رئیس جمهوری ایران، به ژاپن فرصتی ارزشمند برای یافتن راهی برای آنچه باید انجام شود، فراهم سازد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *