سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

تحلیگر پاکستانی: افول آمریکا با همکاری جامع ایران و چین کلید خورد

تحلیگر پاکستانی: افول آمریکا با همکاری جامع ایران و چین کلید خورد

تحلیلگر و ستون نویس روزنامه پاکستانی «دنیا» با مهم برشمردن همگرایی تهران-پکن علیه تحریم‌های یکجانبه آمریکا، گفت: امضای سند جامع همکاری‌های ایران و چین،افول هژمونی آمریکا را کلید زد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، «محمد عبداله گُل» در مقاله‌ای برای روزنامه اردو زبان «دنیا» با عنوان “سند جامع ایران و چین، نقطه آغاز افول آمریکا”، اظهار داشت: سند جامع ۲۵ ساله استراتژیک چین و ایران، خواب را از سر ایالات متحده پرانده است.

وی گفت: این سند به عنوان یک توافق استراتژیک عملی شناخته می شود که طبق آن ۴۰۰ میلیارد دلار یا بیشتر توسط چین در ایران سرمایه گذاری خواهد شد .

رئیس جنبش جوانان پاکستان افزود: مشارکت استراتژیک و بلند مدت با چین می تواند موقعیت جمهوری اسلامی ایران را در  عرصه جهانی تقویت می کند و اثرات تحریم های آمریکا را کاهش می دهد .

وی گفت: هیچ تردیدی نیست که چین ترمز آمریکایی‌ها را برای زیر  فشار قرار دادن بیشتر ایران می کشد.

محمد عبدالله گل که فرزند ژنرال حمید گل رئیس پیشین سازمان اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان (ISI) است، اظهار داشت: سند راهبردی ایران با چین گواه بزرگی برای مقاومت در برابر تحریم های ایالات متحده و اهداف آن است، زیرا با امضای این سند جامع توطئه‌های کاخ سفید در منطقه به بن‌بست می‌رسد.

وی ایالات متحده را دشمن مشترک ایران و چین خواند که برای رسیدن به اهداف سیاسی خود و تحمیل خواسته‌هایش بر دیگر ملت‌ها و دولت‌ها در سراسر جهان، بی پروا به تروریسم اقتصادی متوسل می‌شود.

این تحلیلگر امور دفاعی در پاکستان گفت: تهران و پکن با تحریم های یکجانبه مواجه هستند و آنان برای دور زدن تبعات تحریم همگرایی و مشارکت دوجانبه را افزایش داده‌اند. بنابراین مشارکت اقتصادی ایران و چین تاییدی بر ظهور چین و افول آمریکا است.

وی افزود: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مدعی تلاش برای بهبود روابط با ایران است اما مواضع و اظهارات ایران مبنی بر نقض یکجانبه توافق هسته‌ای توسط ایالات متحده مهم است.

محمد عبداله گل افزود: رسانه‌های آمریکایی،برنامه جامع همکاری ایران و چین را  بزرگترین چالش برای دولت بایدن توصیف کرده و گفتند که این سند جامع بار دیگر طرح‌های کاخ سفید برای منزوی کردن ایران را خنثی کرده است.

وی گفت: بدون شک‌ جمهوری اسلامی ایران در کنار چین یک قدرت نظامی نوظهور در منطقه است که بدون تسلیم شدن برایر فشار آمریکا، سیاست حاکمیت را در پیش گرفته است و این رویکرد الگویی برای کشورهای منطقه به ویژه پاکستان است زیرا روابط قوی ایران با چین و روسیه به نفع پاکستان خواهد بود.

ستون نویس روزنامه پاکستانی “دنیا” در پایان با اشاره به نقش مثبت پکن برای کمک به پایداری صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی تاکید کرد: نفوذ آمریکا در منطقه، به ویژه در آسیا کاهش یافته و تلاش‌های آن برای ایجاد چالش برای چین به ویژه در جنوب آسیا بی فایده بوده است.

پیش‌تر احزاب، دیپلمات‌ها و شخصیت‌های سیاسی پاکستان با استقبال از سند جامع همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و چین، آن را در راستای منافع منطقه به ویژه پاکستان دانسته و تاکید کردند: تقویت روابط تهران-پکن به سود اسلام‌آباد است.

هفتم فروردین امسال و در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید.

سابقه این سند به سفر رسمی شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان‌ آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط دو کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقاء دادند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *