شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

تضمین بهبود رفاه و قدرت خرید دهک‌های کم‌درآمد و متوسط

تضمین بهبود رفاه و قدرت خرید دهک‌های کم‌درآمد و متوسط

محاسبات نشان می‌دهد در صورتی که نرخ تورم ناشی از سیاست مردمی‌سازی یارانه کالاهای اساسی در حد ۷٫۹ درصد باشد، یارانه پرداختی دولت، بیش از جبران هزینه ۹ دهک خانوارها خواهد بود.

به گزارش ایرنا، با افزایش ۷٫۹ درصدی تورم کل کشور در اثر اصلاح ارز کالاهای اساسی ، هزینه‌های خوراکی و غیرخوراکی ۹ دهک جامعه،‌کمتر از میزان یارانه‌ای که دریافت می‌کنند افزایش می‌یابد.

البته این محاسبه صرفا درباره تورم ناشی از سیاست اصلاح ارز کالاهای اساسی است و تورم ساختاری فعلی را شامل نمی‌شود. به عبارت دیگر اگر اکنون تورم ۴۰ درصد باشد و تورم ناشی از اصلاح ارز کالاهای اساسی هم ۷٫۹ درصد بر این تورم بیفزاید و تا پایان سال نرخ تورم کشور به ۴۷٫۹ درصد برسد، هزینه‌های اضافه‌شده بر عموم خانوارها کمتر از رقم یارانه‌ای است که در طول سال دریافت می‌کنند.

اگر تورم اصلاح ارز کالاهای اساسی در سال جاری ۱۰ درصد باشد، آنگاه دهک‌های اول تا هشتم از برکت یارانه نقدی بهره‌مند خواهند شد زیرا یارانه دریافتی آنها از هزینه اضافه‌شده ناشی از افزایش قیمت‌ها بیشتر خواهد بود.

همچنین اگر تورم اصلاح ارز کالاهای اساسی در سال جاری ۱۵ درصد بر سطح فعلی تورم بیفزاید، دهک‌های اول تا ششم باز هم قدرت خریدشان افزایش خواهد یافت اما  دهک‌های هفتم تا دهم به علت سطح بالای مصرف کالاهای اساسی که دارند، قدرت خریدشان کمتر خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *