پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری امارات در عراق

سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری امارات در عراق

در جریان سفر روز یکشنبه نخست وزیر عراق به ابوظبی که به تفاهم‌های مختلفی منجر شد، شیخ‌نشین امارات متحده عربی سه میلیارد دلار در عراق سرمایه گذاری می‌کند.در این سفر چشم انداز همکاری بین دو کشور برادر در همه سطوح و راه های توسعه و توسعه آن در خدمت منافع مشترک مورد بحث قرار گرفت و طرفین از عمق روابط برادرانه میان دو کشور برادر قدردانی کردند.

به گزارش ایرنا، در بیانیه نسبتاً طولانی که طرفین اماراتی و عراقی به طور مشترک صادر کردند، به مسایل گوناگونی اشاره شده است.

دفتر نخست وزیری عراق با انتشار بیانیه مشترک بین نخست وزیران دو کشور از گفت وگوهای گسترده اقتصادی و تجاری و همچنین سرمایه گذاری عظیم ابوظبی در عراق خبر داد.

در این بیانیه آمده است: در این سفر چشم انداز همکاری بین دو کشور برادر در همه سطوح و راه های توسعه و توسعه آن در خدمت منافع مشترک مورد بحث قرار گرفت و طرفین از عمق روابط برادرانه میان دو کشور برادر قدردانی کردند.

دو طرف همچنین آخرین تحولات فیمابین و منطقه ای و بین المللی را بررسی کرده و بر اهمیت همکاری بین المللی، هماهنگی و یکپارچه سازی تلاش ها در برابر بیماری همه گیر کرونا و پیامدهای اقتصادی و بهداشتی ناشی از آن در دو کشور تبادل نظر کردند.

در ادامه بیانیه طرفین بر تقویت همکاری در زمینه های اقتصادی، توسعه تجارت و افزایش مبادلات تجاری، سرمایه گذاری بین دو کشور، دعوت از بازرگانان طرفین برای سفرهای متقابل و ایجاد شورای تجارت عراق-امارات توافق شد.

همچنین مصطفی الکاظمی امروز پس از دیدار با ولیعهد امارات با تعدادی از کارآفرینان اماراتی دیدار و گفتگو داشت.

در این زمینه امارات متحده عربی از سرمایه گذاری به میزان ۳ میلیارد دلار در جمهوری عراق خبر داد و هدف آن را تقویت روابط اقتصادی و ایجاد فرصت های جدید برای همکاری و مشارکت و پیشبرد رشد اقتصادی-اجتماعی و توسعه برای حمایت از مردم عراق عنوان کرد.

در بیانیه نخست وزیران دو کشور نیز در مورد لزوم همکاری های امنیتی و نظامی و تبادل اطلاعات برای مبارزه با تروریسم تاکید شد.

به گزارش ایرنا وزیر بهداشت عراق هم امروز پس از اتمام سفر خود به لبنان به امارات آمده و با همتایش رایزنی هایی پیرامون وزارت تحت امرش برای دریافت واکسن کرونا و سایر موضوعات داشت.

گفتنی است؛ دولت الکاظمی پس از روی کار آمدن در عراق طی چند ماه گذشته در سفر به ترکیه حمایت ۵ میلیارد دلاری آنکارا و در سفر به ریاض صندوق مشترک سرمایه گذاری با عربستان به ارزش سه میلیارد دلار دست یافت.

عراق با بدهی بسیار کلان و همچنین کمبود بودجه حتی برای پرداخت حقوق کارمندان، کاهش ارزش پول ملی و تورم مواجه است که با همه گیری کرونا بیشتر نیز شد از این روی به کمک های خارجی نیاز مبرم دارد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *