جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

” ظریف ” : ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه می دهد .

” ظریف ” : ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه می دهد .

*اتحادیه اروپا که همواره مخالف اعمال فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا بوده است نمی‌تواند خود به چنین اقدامی مبادرت ورزد و دولت انگلیس می‌بایست سریعاً نسبت به پایان توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی، تمهیدات لازم را به عمل آورد.

*دستگیری و محاکمه افرادی نظیر زاغری و …  بر اساس روال‌های کاملاً قانونی صورت گرفته است و از دولت انگلیس انتظار می‌رود به اجرای قانون و استقلال قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد.

تهران- ایرنا- وزیران خارجه ایران و انگلیس روز شنبه تلفنی گفت وگو کردند و جرمی هانت بر حق تهران در صادرات نفت تاکید کرد و محمد جواد ظریف نیز گفت که به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهیم داد.

به گزارش شنبه شب وزارت امورخارجه، ظریف در این گفت وگو با اشاره به مقصد قانونی نفتکش گریس یک در شرق مدیترانه، افزود: اتحادیه اروپا که همواره مخالف اعمال فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا بوده است نمی‌تواند خود به چنین اقدامی مبادرت ورزد و دولت انگلیس می‌بایست سریعاً نسبت به پایان توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی، تمهیدات لازم را به عمل آورد.
در این گفت وگو ظریف همچنین درخصوص نازنین زاغری و دیگر افراد دوتابعیتی که به دلیل جرایم امنیتی در ایران دستگیر شده‌اند، خطاب به همتای انگلیسی خود گفت: دستگیری و محاکمه این افراد بر اساس روال‌های کاملاً قانونی صورت گرفته است و از دولت انگلیس انتظار می‌رود به اجرای قانون و استقلال قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد.
هانت وزیر خارجه انگلیس هم در تماس تلفنی خود با ظریف با تاکید بر حق ایران بر صادرات نفت خود و با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها در منطقه، اظهار امیدواری کرد که نتایج بررسی‌های حقوقی و قضائی در جبل الطارق موجب رهاسازی هر چه زودتر نفتکش گریس یک که حامل نفت ایران بود، شود.
‌رسانه‌های غربی ۱۳ تیرماه جاری خبر توقیف نفتکش گریس یک حامل نفت ایران را اعلام کردند و مدعی شدند این کشتی به علت نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده است.
روزنامه «جبل‌الطارق کرانیکل» با انتشار یک رشته توئیت از قول «مایکل لاماس» دادستان کل جبل الطارق اعلام کرد دیوان عالی این منطقه توقیف این نفتکش را تا ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) تمدید کرده است.
مقام‌های ایرانی با تکذیب ادعای انگلیس اعلام کردند که سوریه مقصد این نفتکش نبوده و بندر بنی یاس ظرفیت پهلوگیری این شناور عظیم را ندارد.
روز جمعه پلیس محلی جبل الطارق دو ناخدای نفتکش ایرانی توقیف شده در این منطقه را به اتهام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بازداشت کرد.
پلیس جبل الطارق اسناد و سیستم‌های الکترونیکی این نفتکش را نیز ضبط و همچنین یکی از خدمه این نفتکش را نیز دستگیر کرده بود.
با این حال رسانه‌ها بامداد شنبه گزارش دادند که پلیس جبل الطارق همه کارکنان نفتکش «گریس ۱» متعلق به ایران را بدون ایراد اتهام و به قید وثیقه آزاد کرده است.
پلیس جبل الطارق در بیانیه‌ای گفت که همه کارکنان تحت شرایطی به قید وثیقه آزاد شده‌اند اما تحقیقات ادامه دارد و نفتکش ایرانی همچنان در توقیف دولت جبل الطارق باقی می‌ماند.
مقام‌های ایران با تکذیب ادعای انگلیس اعلام کرده اند که سوریه مقصد این نفتکش نبوده و بندر بنی یاس ظرفیت پهلوگیری این شناور عظیم را ندارد.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز با یادآوری مخالفت‌های اتحادیه اروپا با تحریم‌ها و قوانین فراسرزمینی گفت: ادعاهای لندن درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران به لحاظ حقوقی قابل اعتنا نیست و از انگلیسی‌ها می‌خواهیم هر چه زودتر این نفتکش را رها کنند.
سفیر ایران در انگلیس هم امروز هشدار داد: اگر نفتکش و محموله ایران آزاد نشود، اقدام انگلیس بی پاسخ نمی‌ماند.
وی تصریح کرد که انگلیس با اشتباه محاسباتی در توقیف غیر قانونی نفتکش [ایران] نباید دوباره اشتباه خود را تکرار کند.
هانت در توییت دیگری عنوان کرد که در تماس تلفنی با ظریف درباره وضعیت نازنین زاغری و سایر اتباع انگلیسی-ایرانی که در زندان به سر می‌برند ابراز نگرانی کرده است. وی افزود که وزیر خارجه ایران اعلام کرده است که به یافتن راه حل در این رابطه ادامه خواهد داد.
زاغری از سه سال پیش به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و تلاش برای براندازی نرم، بازداشت و به ۵ سال زندان محکوم‌شده است. او هم‌اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *