جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

علت افزایش قیمت سبوس چه بود؟/ دو نرخی بودن نهاد دامی به فساد و رانت می‌انجامد

علت افزایش قیمت سبوس چه بود؟/ دو نرخی بودن نهاد دامی به فساد و رانت می‌انجامد
مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران از نامه‌های متعددی خبر داده که این اتحادیه به دفتر رهبری و ریاست جمهوری ارسال کرده و به افزایش قیمت سبوس که به افزایش بهای محصولات دامی و لبنی منجر خواهد شد، اعتراض کرده است. نامه‌هایی که به گفته او تاکنون هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است.

چند وقتی است که افزایش قیمت سبوس خبرساز شده است؛ پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی این است که قیمت سبوس از ۱۲۵۰ تومان فعلی به ۸۴۰ تومان کاهش یابد.

عباس تابش،رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز مدعی شده آنالیز قیمتی برای تعیین نرخ ماکارونی و شیرخام بر اساس قیمت ۱۲۵۰ تومان برای هر کیلو سبوس است که بر این اساس، اگر قرار است نرخ سبوس کاهش یابد، باید نرخ شیر خام و ماکارونی را هم کاهش داد چرا که دو نرخی بودن نهاد دامی مثل سبوس منجر به فساد و رانت خواهد شد.

لازم به ذکر است که با توجه به اینکه سبوس گندم بیشترین مصرف را در دامداری‌ها داشته و بعضاً تا ۵۰ درصد جیره غذایی دام‌ها را تشکیل می‌دهد، هر گونه افزایش در قیمت سبوس گندم، تبعات زیادی از جمله افزایش قیمت تمام شده محصولات لبنی و دامی خواهد داشت.

سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در گفتگو با رویداد۲۴ درباره افزایش بهای سبوس و تاثیر آن بر قیمت محصولات لبنی و دامی می‌گوید: قیمت سبوس در بهمن ماه سال گذشته، در محدوده ۵۳۰ تومان بود که در اسفند ماه بهای آن به ۸۶۰ تومان افزایش یافت.

او ادامه می‌دهد: در خرداد امسال و زمانی که قیمت شیر باید مشخص می‌شد، در بخش آنالیز قیمتی بهای سبوس را ۸۶۰ تومان تعیین کردیم تا قیمت هر کیلو شیر خام با چربی ۳.۲ درصد بیشتر از ۲۵۰۰ تومان نشود و با چانه زنی‌های ستاد تنظیم بازار، قیمت نهایی شیرخام ۲۳۹۰ تومان اعلام شد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در ادامه با بیان اینکه «هنوز قیمت جدید شیر اعلام نشده بود که قیمت سبوس را ۱۲۵۰ تومان اعلام کردند» گفت: رقم جدید به معنای افزایش بیش از ۶۰ درصدی قیمت ظرف مدت ۶ ماه از آخرین تغییر قیمت است.

سلطانی در خصوص دلیل افزایش بهای سبوس گندم ادامه میدهد: دلیل این افزایش قیمت را تامین هزینه‌هایی عنوان می‌کنند که به کارخانجات آرد پرداخت نشده و برای جبران این کسری اعتبار، قیمت سبوس را بالا بردند.

او میگوید: در صورتی که سبوس گران شود، مسلما تاثیر آن بر روی محصولاتی نظیر شیر، گوشت و سایر محصولات لبنی مشهود خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران ادامه میدهد: در حال حاضر قیمت حمل شیر ۱۵۰ تومان و قیمت هر کیلو سبوس ۸۶۰ تومان است و جمعا ۱۰۱۰ تومان هزینه حمل به اضافه سبوس است و با افزایش مجدد قیمت سبوس همه قیمت‌ها نیز همسو با آن بالا خواهد رفت.

او میگوید: وضعیت به گونه‌ای شده که سهمیه دامداران ما کمتر از قبل شده و انجمن آرد ایران با قیمت ۱۲۵۰ تومان سبوس را به دامدران می‌دهد و متاسفانه رای ما نیز در ستاد تنظیم بازار تنها یک رای است و وزارت جهاد کشاورزی نمی‌تواند تنها با یک رای در این ستاد قدرتی در تصمیمات داشته باشد.

سلطانی میگوید: در خصوص قیمت سبوس نامه‌هایی نیز به دفتر رهبری، ریاست جمهوری و مجلس ارسال کردیم، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

منبع : رویداد 24

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *