پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

مسئولان صنعت برق: می‌دانیم قطعی برق کار کیست!

مسئولان صنعت برق: می‌دانیم قطعی برق کار کیست!

باطری لپ تاپم ۷ دقیقه دیگر تمام می‌شود؛ پس باید سریع بنویسم. برق نیست!

هنوز تابستان نیامده و مصرف برق در روزهای گرم به اوج نرسیده، برق قطع می‌شود؛ آن هم نامنظم و در اغلب موارد بر خلاف جدولی که منتشر شده است.

در این چهار دهه، قطعی برق توجیهاتی داشته است. دهه شصت بخاطر آسیب‌دیدن نیروگاه‌ها یا بدلیل گرا ندادن به جنگنده‌های دشمن بعثی در حملات هوایی، برق قطع می‌شد. پس از جنگ در سال ۱۳۶۷ تا سال ۱۳۶۹، وضع برق کمی سامان پیدا کرد اما در هفتم مرداد ۱۳۶۹، خاموشی گسترده‌ای در چندین استان اتفاق افتاد.

دهه هفتاد هم جسته و گریخته بویژه در فصل گرم سال، برق برای خودش رفت و آمد می‌کرد؛ همان سال‌هایی که «بابابرقی» در تلویزیون ظاهر می‌شد و می‌گفت «لامپ اضافی خاموش».

سال ۸۰، برق در تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، کرمانشاه، قزوین و همدان قطع شد و جمعیتی ۳۰ میلیون نفری بی‌برق شدند. گرچه به گفتهٔ مدیرعامل وقت شرکت توانیر ایران، متوسط سرانهٔ خاموشی‌ها در ایران در هر شبانه‌روز در سال ۱۳۸۸ حدود ۲ دقیقه بوده‌ است.

فروردین ۱۳۸۲ با وقوع انفجاری در خط انتقال ۲۳۰ کیلوواتی میان پست انجیرک اراک و پست اراک ۲ روی داد و مقدمه خاموشی‌های گسترده در بخش‌های دیگر کشور شد.

سال ۱۳۸۷ نیز بحران خاموشی‌ها به اندازه‌ای گسترش یافت که خاموشی‌های با برنامه در دستور کار شرکت‌های توزیع برق قرار گرفت. در آن دوران، مسئولان وزارت نیرو یکی از دلایل خاموشی‌ها را «افزایش نامتناسب حجم سرمایه‌گذاری با افزایش رشد مصرف در صنعت برق» عنوان کردند.

دی ۱۳۹۹ فرا رسید و قصه تکراری خاموشی‌ها. این‌بار دستگاه‌های استخراج رمزارز، کمبود گاز و افزایش مصرف مشترکین خانگی، دلیل قطعی برق اعلام شد.

و نهایتا به بهار ۱۴۰۰ رسیدیم و همچنان برق قطع می‌شود؛ این بار نامنظم و در اغلب موارد برخلاف جدول اعلامی. دلیل؟ استخراج‌ ارز دیجیتال. این را امروز سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرده است: صنعت برق به دلیل استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال که مصرف برق بالایی را به خود اختصاص داده، تحت فشار است.

اما سوال اصلی اینجاست که وقتی می‌دانید دلیل وارد آمدن فشار به شبکه برق کشور چیست، چرا مشکل را رفع نمی‌کنید؟ واقعا پیداکردن کسانی که دارند در شبکه برق کشور اخلال ایجاد می‌کنند، کار سختی است؟ اگر کسی مصرف برقش یکباره افزایش نامتعارف داشته باشد، به او تذکر می‌دهید یا برقش را قطع می‌کنید. همین پارسال برق چهار دستگاه پرمصرف قطع شد. واقعا نمی‌توانید مراکز استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال را پیدا کنید و به دست قانون بسپارید؟

در حال حاضر، قطعی برق دارد به زندگی آدم‌ها آسیب جدی می‌زند. منهای گرفتاری‌ای که این خاموشی‌ها برای دستگاه‌ها و نهادها به همراه دارد و دود آن هم نهایتا به چشم مردمی می‌رود که نیازمند خدمات این دستگاه‌ها هستند، کافی است فقط ۳ نمونه‌ کوچک از مشکلاتی که مردم این روزها به دلیل قطعی برق با آن مواجه می‌شوند را مرور کنیم:

۱. آب بسیاری از ساختمان‌ها وابسته به برق است چون با پمپ کار می‌کند. در شرایط کرونایی، استفاده از آب برای شستن دست‌ها و رفع آلودگی واجب است. برق که قطع می‌شود، در واقع آب هم قطع می‌شود.

۲. دانش‌آموزان، دانشجویان، دانشگاهیان و پژوهشگران، مخصوصا در این دوران کرونایی عمده کارشان با لپ تاپ و اینترنت است. برق که نیست، اینترنت خانگی هم نیست.

۳. بسیاری از بیماران بدحال کرونایی از دستگاه اکسیژن‌ساز در خانه استفاده می‌کنند که این دستگاه‌ها با برق کار می‌کنند و قطع برق می‌تواند به این بیماران آسیب‌های جدی بزند.

وقتی اینها را می‌گذاریم در کنار دلیل قطعی برق در این روزها به این نتیجه می‌رسیم: برق قطع می‌شود و مردم از کار و زندگی‌شان می‌افتند چون یک‌سری برای پولدارشدن دارند رمزارز استخراج می‌کنند و مسئولان صنعت برق هم می‌دانند که این افراد دارند این کار را می‌کنند اما اقدامی نمی‌کنند!

زیبا نیست؟

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *