پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

وزیر اتحادیه اقتصادی اوراسیا: همکاری راهبردی با ایران در اولویت است

وزیر اتحادیه اقتصادی اوراسیا: همکاری راهبردی با ایران در اولویت است

 «سرگئی گلازیف» وزیر امور همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اوراسیا در نشستی با کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: همکاری های راهبردی با ایران اولویت و ترجیح این اتحادیه است.

به گزارش روز جمعه ایرنا،  وزیر امور همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اوراسیا در این دیدار  با اشاره به مراحل عضویت ناظر کشورها در اتحادیه اقتصادی اوراسیا از عضویت کشورمان استقبال و آمادگی کشورش برای هرگونه همکاری را اعلام داشت.

وی با بیان اینکه راهبرد اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا سال ۲۰۲۵ به تصویب رسیده است و به دنبال تحقق راهبرد در عمل هستیم، تصریح کرد: همکاری با جمهوری اسلامی برای ما بسیار جالب و امید بخش هست و این اتحادیه به همکاری با ایران امیدهای زیادی  بسته است.

تحقق موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران و روسیه بزودی

وزیر امور همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت به دنبال آن هستیم که بحث موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تحقق بخشیم و این موضوع درحال شکل گیری است.

وی تصریح کرد : با وجود اینکه در سال جاری پویایی خوبی را در حجم تجارت با ایران داشته ایم با این حال فرصت های زیادی برای همکاری بین ایران و این اتحادیه وجود دارد که ضرورت دارد همه انها را در عمل محقق کنیم.

وزیر امور همگرایی و اقتصاد کلان کمیسیون اقتصادی اوراسیا با تاکید بر اینکه همکاری با ایران اولویت و ترجیح ماست، گفت: مشکل موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از نظر سیاسی حل شده و به امضای روسای جمهوری کشورهای عضو اتحادیه رسیده است اما تنها به خاطر برخی ظرفیت های فنی معطل مانده است که کارشناسان ما در حال رفع آن هستند و
و به دنبال آن باید همکارهای عملی راهبردی را تجربه کنیم.

گلازیف برای عضویت ناظر جمهوری اسلامی ایران در این اتحادیه درخواست کرد که هر چه سریعتر تهران درخواست خود را ارائه کند تا قبل از اینکه معیارهای جدیدی در این اتحادیه اعمال شود  و گفت: امیدواریم هر چه زودتر شاهد عضویت ناظر و بعد از آن عضویت دایم ایران در این اتحادیه باشیم.

گلازیف با اشاره به راهبرد دولت روسیه برای دلار زدایی در تعاملات تجاری با سایر کشورها تاکید داشت ما ناگزیر هستیم با همکاری جمعی به استفاده از سایر ارزهای ملی روی آوریم.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در این نشست با تاکید بر نقش و اهمیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا که روز بروز در جهان به شکوفای بیشتری می رسد و می تواند نقش مهمی را در اینده اقتصادی دنیا ایفا کند از  عزم جدی مقامات ایرانی به توسعه همکاری ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد.

وی ابراز امیدواری نمود دور جدید مذاکرات فیمابین در چارچوب موافقت نامه تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به زودی برگزار گردد.

جلالی با بیان اینکه در ایران همه مقامات، دولتهای قبلی، فعلی و آینده  جمهوری اسلامی در مورد اتحادیه اقتصادی اوراسیا اجماع و بر ایفای نقش تهران در این سازمان تاکید دارند، تصریح کرد:  بر همین اساس موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به سرعت در تهران تصویب شدو یک درخواست ایران از این اتحادیه این است مذاکرات این موافقت نامه هر چه سریعتر آغاز شود.

سفیر ایران همچنین با تشریح اقدامات انجام شده در جمهوری اسلامی ایران برای عضویت ناظر در اتحادیه مذکور ابراز امیدواری کرد اقدامات اجرایی این موضوع هر چه سریع تر آغاز شود.

جلالی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای تحقق عضویت ناظر در این اتحادیه آمادگی کامل دارد گفت: دولت ایران دو وزارت خارجه و صمت ایران را برای تحقق عضویت ایران ناظر مامور پیگیری کرده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه پیشتر، از مصوبه سران کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برای موافقت‌نامه تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: مذاکرات ما با کشورهای عضو این اتحادیه برای اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد به زودی آغاز می‌شود تا بر اساس فهرست‌هایی که مبادله می‌شود، تعرفه‌های آزاد بین کشور ما و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برقرار شود.

روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان در سال ۲۰۰۰ اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تشکیل دادند. در سال ۲۰۱۵، پس از ایجاد اتحادیه گمرکی، این اتحادیه اقتصادی جان تازه ای گرفت و اکنون خیلی از کشورها برای الحاق به آن درخواست داده اند. اتحادیه اوراسیا ۲۰ میلیون کیلومتر مربع مساحت و ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد. حجم تجارت کشورهای عضو هم رقم قابل توجهی است.

اهمیت توافقنامه های ترجیحی تا جایی است که بر اساس گزارش سازمان جهانی تجارت تنها در سال ۲۰۱۰ حدود ۶۰۰ نوع موافقتنامه تجارت ترجیحی در دنیا اثرات خود را بر حجم تجارت جهانی گذاشته است.

برای رسیدن ایران به توافق با اوراسیا نیز راهی طولانی طی شده است. تفاهم اولیه روزهای اول دی ماه سال ۹۴ صورت گرفت.

اشتیاق کشورهای اوراسیا برای تجارت با ایران

یکی از مهم ترین اهداف ایران در پیوستن به اتحادیه اوراسیا دستیابی به بازار۱۴۰ میلیون نفری روسیه است و این مساله، برای روس ها نیز اهمیت بالایی دارد. تا جایی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور گفته بود: «مسکو خواهان پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و همچنین درباره امکان ایجاد منطقه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا تحقیقاتی انجام شده است.»

انیل ابرایف، عضو هیات رییسه شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا ماه گذشته در همایشی  ویدئویی، ایران را یکی از شرکای مهم برای اتحادیه اوراسیا توصیف کرد و گفت: ما به دنبال برقراری تجارت آزاد با ایران هستیم و روابط فی مابین، روزبه روز افزایش خواهد یافت.

او با اشاره به اینکه سال ۲۰۲۰ به دلیل پدیدار شدن اپیدمی کرونا، سال دشواری برای تجارت در سطح جهان بوده است، ادامه داد: به‌رغم این دشواری‌ها حجم صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا، ۳۰ درصد رشد داشته و در عین حال صادرات به ایران نیز رو به افزایش است.

او با بیان اینکه به زودی مذاکرات برای موافقت‌نامه تجارت آزاد آغاز می‌شود، ادامه داد: در چارچوب این مذاکرات، قصد داریم از ابزارهای تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای برای ساده‌سازی روابط تجاری، سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات فی ما بین، استفاده کنیم.

ابرایف در ادامه با تاکید بر اینکه مشکلات مالی و لجستیکی فی مابین باید با همکاری یکدیگر مرتفع شود، ادامه داد: اطمینان دارم که ما توانایی حل این چالش ها را دارا هستیم. باید تاکید کنم که توسعه روابط در چارچوب تفاهم‌نامه، دستاوردهای مهمی را برای اتحادیه اوراسیا و ایران در پی خواهد داشت.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *