جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

پیشنهاد تقویت بستر بازار سرمایه در بودجه ١۴٠٠

پیشنهاد تقویت بستر بازار سرمایه در بودجه ١۴٠٠

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تقویت بستر بازار سرمایه جهت فروش سهام در این بازار تاکید کرد. بازار سرمایه به علت شناوری نه‌چندان بالا از عمق لازم برخوردار نبوده و ممکن است تحقق این حجم از فروش مقدور نباشد. برای نمونه دو صندوق ETF عرضه شده توسط دولت ۱۸.۵هزار میلیارد تومان در مجموع منابع مالی برای دولت کسب کرد.

مجتبی توانگر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با کمک کارشناسی دیوان و مرکز پژوهش‌ها در اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰، پیشنهاد بودجه‌ای برای بازار سهام ارائه خواهیم کرد.

وی افزود: بزرگترین جهش بودجه در “بخش تحصیل منابع فروش حاصل از سهام” است که فروش سهام از ۶.۷ هزار میلیارد تومان به ۹۰هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ در حالی که باتوجه به وضعیت فعلی بازار سرمایه و حجم فروش سال گذشته دولت و بی‌میلی و بی‌اعتمادی به بازار سرمایه، تحقق این سطح از فروش سهام عملا غیرممکن است.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: همچنین رقیب دولت یعنی سهام عدالت هنوز برای فروش برای ۳۰ درصد دوم و سوم با مشکل مواجه است و ظرفیت بازار سرمایه برای این میزان از فروش سهام بنظر غیرممکن است. استقبال اندک از ETF دارایکم و پالایش یکم نیز خود موید این امر است.

توانگر یادآور شد: جهت تحقق صددرصدی این بخش پیشنهاد خواهم کرد در اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ بستر بازار سرمایه جهت فروش سهام در بازار سرمایه تقویت شود. باتوجه به عملکرد دولت در زمینه فروش سهام در سالهای ۹۸ و ۹۹ پیشنهاد می‌کنم زیرساخت‌های بازار سرمایه، قوانین و مقررات تسهیل‌کننده این بازار تدوین و پس از بسترسازی اقدام به فروش سهام کند.

وی اضافه کرد: بازار سرمایه به علت شناوری نه‌چندان بالا از عمق لازم برخوردار نبوده و ممکن است تحقق این حجم از فروش مقدور نباشد. برای نمونه دو صندوق ETF عرضه شده توسط دولت ۱۸.۵هزار میلیارد تومان در مجموع منابع مالی برای دولت کسب کرد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *