پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

یونهاپ؛ نشست کاری ایران و کره جنوبی درخصوص پول‌های بلوکه‌شده

یونهاپ؛ نشست کاری ایران و کره جنوبی درخصوص پول‌های بلوکه‌شده

منابع مطلع می‌گویند مقام‌های سئول و تهران در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست کاری در ماه آینده میلادی، جهت بحث درباره اموال مسدود ایران در بانک‌های کره جنوبی هستند.

به گزارش فارس، بعد از دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و کره جنوبی در اتریش و گفتگو درباره اموال بلوکه‌شده تهران در بانک‌های سئول، اکنون برخی منابع از ادامه پیدا کردن مذاکرات دو طرف خبر می‌دهند.

منابع مطلع به خبرگزاری «یونهاپ» گفتند مقام‌های سئول و تهران در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست کاری در ماه آینده میلادی، جهت بحث درباره اموال مسدود ایران در بانک‌های کره جنوبی هستند.

یونهاپ به نقل از این منبع آگاه، که نام و سمتش فاش نشد، نوشت: «کره جنوبی و ایران قصد دارند ماه آینده در سئول رایزنی‌هایی را در سطح کاری برگزار کنند تا راه‌های حل اختلافات چند ساله بر سر دارایی‌های مسدود شده تهران در این کشور تحت تحریم‌های آمریکا را بررسی کنند».

بر اساس این گزارش، مقامات سئول می‌گویند که کارگروه‌های پیشنهادی قرار است پس از اینکه تحریم‌های ایران لغو شد، جزئیات انتقال احتمالی پول‌ها را بررسی کنند و در صورت عدم توافق، سایر جنبه‌ها را نیز مورد بحث قرار دهند.

این منبع در ادامه صحبت‌هایش به یونهاپ توضیح داد: «انتظار می‌رود که این کارگروه‌ها عمدتاً درباره جزئیات روش پرداخت دارایی‌های ایران در صورت اعطای لغو تحریم‌ها از سوی ایالات متحده صحبت کنند. آنها ممکن است در مورد احتمال از سرگیری واردات نفت از ایران پس از لغو تحریم‌ها نیز گفتگوهایی داشته باشند».

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.

شانزدهم دی ماه بود که در بحبوحه مذاکرات در وین، «چوی جانگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی که به شهر اتریش سفر  و با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول- تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌ شده ایران نزد کره جنوبی ارائه و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

 علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه ‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

در این جلسه همچنین تصریح شد که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هر چه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام کند.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *