جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

اثربخشی در تعاملات علمی بین المللی با افزایش رویت پذیری

اثربخشی در تعاملات علمی بین المللی با افزایش رویت پذیری

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر اهمیت رویت پذیری در مباحث علمی و دانشگاهی گفت: با افزایش رویت پذیری در تعاملات علمی بین المللی اثربخشی مناسبی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر پیمان صالحی در چهاردهمین نشست سراسری معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و فناوری با تاکید بر اهمیت رویت پذیری، گفت: این مهم در مباحث علمی یا دانشگاهی فرآیندی است که در آن یک موجودیت دانشگاهی در زیست بوم علم و پژوهش برای جوامع علمی یا جامعه یافتنی و دست یافتنی می شود.

وی با طرح این سوال که چرا رویت پذیری سودمند است؟ اظهار داشت: افزایش استناد و تاثیر افزایش امتیازهای طرفی و ارتقا و بهبود کیفیت پژوهش ها و آثار پژوهشی شبکه سازی و افزایش همکاری جایگاه بهتر در نظام های ارزیابی و برندسازی و آوازه از جمله فواید رویت پذیری است.

صالحی ادامه داد: لایه‌های رویت پذیری در آثار پژوهشی، نشریات، موسسات، پژوهشگران و کنشگران زیست بوم علم و پژوهش و در نهایت برای نشان دادن توان علمی و برآوردن هدف های سیاسی در زمینه رقابت پذیری کشور ها اهمیت دارد.

معاون پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه دانشمندان و پژوهشگران می توانند مباحث علمی خود را با اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بین المللی به رویت پذیری بالایی برسانند، اظهار داشت: با توجه به فیلتر بودن شبکه‌های اجتماعی در ایران، امکان رویت پذیری بالا برای بخش‌های علمی و دانشگاهی میسر نیست.

وی افزود: از این رو به نظر می‌رسد اجازه حضور در شبکه های اجتماعی بین المللی برای مباحث علمی و دانشگاهی و البته با رعایت ملاحظاتی که کشور جمهوری اسلامی ایران دارد، می‌تواند بخشی از این مشکل را مرتفع کند تا دانشمندان و کنشگران علمی و پژوهشی بتوانند توان علمی خود را در سطح بین المللی به نمایش بگذارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *