شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

استقبال اعضای هیأت علمی دانشگاه از فرصت مطالعاتی در صنعت

استقبال اعضای هیأت علمی دانشگاه از فرصت مطالعاتی در صنعت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۲۷ نفر از اعضای هیات علمی از فرصت مطالعاتی در صنعت استقبال کردند، گفت: علاوه بر آن سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات ۱۵ درصد افزایش یافته و رکود ۸ سال گذشته شکسته شده است.

به گزارش فارس، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین روز از اجلاس دو روزه رؤسای دانشگاه‌ها در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی در ۶ ماه اول سال جاری ۳.۳ درصد بوده که این رشد در بخش صنعت و معدن به ۴.۹ درصد رسیده است‌.

وی با بیان اینکه رشد این بخش به دلیل اشتغال‌زایی مهم است‌، ادامه داد: همچنین این رشد در سال‌های گذشته به ترتیب ۳‌.۵، ۱.۹ بوده که حکایت از یک رشد منفی دارد.

فاطمی‌امین ادامه داد: همچنین صادرات با ۱۹ درصد افزایش تا ۱۰ دی ماه سال جاری به ۴۲ میلیارد دلار و واردات با ۱۴ درصد افزایش به ۴۳ میلیارد دلار رسیده است، بر این مبنا، کسری تراز تجاری واردات و صادرات به ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافته که قصد داریم این شاخص را سال آینده به صفر برسانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری در بخش ماشین‌آلات ۱۵ درصد افزایش یافته و رکود ۸ سال گذشته شکسته شده است.

فاطمی‌امین با طرح این سوال که چرا این پیشرفت‌ها در زندگی مردم محسوس نیست، دلیل این امر را تورم دانست و اضافه کرد: بخش تولید خوب پیش می‌رود و با هم‌افزایی بین کسب و کارها باید روند را تقویت کنیم.

وی دو هدف عمده وزارت صمت را اقتدار بین‌المللی و بهبود زندگی مردم دانست و افزود: اقتدار بین‌المللی در ۴ بعد مشخص می‌شود؛ در بعد اقتصادی یکی از معیارها صادرات کالای پیچیده است که بر اساس آن شاخصی به نام پیچیدگی معرفی می‌شود، این شاخص یعنی محصولی صادر کنیم که کشورهای کمتری تولید کنند و محصولی وارد کنیم که کشورهای زیادی تولید می‌کنند.

وی رسیدن به چنین جایگاهی را نشان‌دهنده قدرت اقتصادی و دانشی بودن کشور دانست و افزود: جامعه دانشی، جامعه‌ای است که توانسته کسب و کارهایی شکل دهد و محصولاتی درست کند که جوامع دیگر تولید نمی‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کارکردهای مراکز علمی را ارتقاء و پیشبرد علم و فناوری و تربیت سرمایه انسانی دانست و گفت: بدون ارتباط با کسب و کارها این دو هدف محقق نمی‌شود؛ این نیاز دوطرفه است.

وی به فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت اشاره کرد و گفت: ۲۷ نفر از اعضای هیات علمی از فرصت مطالعاتی در صنعت استقبال کردند، بازدیدهای استادان و دانشجویان از صنایع و بنگاه های بزرگ نیز در شناخت مردم از وضعیت صنعت بسیار مهم است.

فاطمی‌امین با اشاره به سامانه‌هایی مانند سامانه ONet در آمریکا گفت: این سامانه‌ ویژگی‌های شغلی و فرعی را دسته‌بندی می‌کند، همچنین مشخص می‌کند در هر رشته شغلی چند نفر شاغل هستند، دستمزد چقدر است و چه مهارت‌هایی نیاز دارد و اطلاعات مرتبط با آن‌.

وی تاکید کرد: امروز واحدهای تولیدی حتی در مرحله ورشکستگی با چالش جذب نیروی انسانی مناسب روبرو هستند. بنابراین سامانه‌هایی مشابه با ONet اطلاعات شغلی فرصت‌های شغلی را ارائه می‌دهند و از این طریق به بنگاه‌ها کمک کرده و همچنین داده لازم را برای آموزش عالی فراهم می‌کنند تا متناسب با نیازهای صنعت، سرفصل‌های آموزش را تغییر دهند.

وی با تاکید بر اهمیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: نظام رتبه‌بندی کیو اس/ QS بر اساس ارزیابی کارفرمایان کسب و کارها، دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. یعنی از صاحب یک کسب و کار می‌پرسد دانش‌آموخته دانشگاهی چقدر در توسعه کسب و کارها مفید بوده است‌.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اهمیت رشته‌های تحصیلی و تخصصی، تاکید کرد: در حوزه تخصصی و تحصیلی پیشرفت‌های خوبی داریم، ولی در حوزه علم و فناوری حکمرانی به شدت عقب هستیم و همین باعث خلأ پیشرفت کشور شده است. استعداد و توانمندی زیادی در زمینه تنوع علم و فناوری داریم و در همه این زمینه‌های علم و فناوری نیروی انسانی توانمندی داریم.

وی تصریح کرد: توانمندی علم و فناوری حکمرانی در حد ساخت یک ساختمان دوطبقه است، ولی نیاز بسیار بیشتری داریم.

فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: فرصت مطالعاتی در صنعت باعث می‌شود اعضای هیات علمی نه فقط با مشخصات آن صنعت آشنا شوند، بلکه با سیاست‌گذاری و حکمرانی آن حوزه نیز آشنا شوند.

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *