شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

افزایش سه برابری صاعقه در قطب شمال به دلیل گرمایش زمین

افزایش سه برابری صاعقه در قطب شمال به دلیل گرمایش زمین

یک مطالعه جدید به ارتباط بالقوه بین رعد و برق و تغییرات آب و هوایی اشاره دارد و می‌گوید میزان رعد و برق در شمالگان طی دهه گذشته به احتمال زیاد به دلیل گرم شدن کره زمین، سه برابر شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای،دیدن رعد و برق یا صاعقه بسیار زیبا است و حتی ممکن است موجب پیدایش حیات در زمین هم شده باشد، اما در عین حال می‌تواند محرک خطرناکی برای شروع آتش سوزی‌های مهیب باشد. بنابراین حضور آن همیشه چیز خوبی نیست.

طبق مطالعه‌ای که به تازگی در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده، در دهه گذشته میزان صاعقه در شمالگان به طرز نگران کننده‌ای تا سه برابر افزایش یافته است.

شمالگان به ناحیه پیرامون قطب شمال گفته می‌شود. شمالگان بخش‌هایی از روسیه، آلاسکا، کانادا، گرینلند، لاپلند و سوالبارد و نیز اقیانوس شمالگانی (اقیانوس منجمد شمالی) را در بر می‌گیرد.

نویسندگان این تحقیق حدس می‌زنند که این تغییر احتمالاً با گرم شدن کره زمین در ارتباط است. محققان تحت هدایت “باب هولزورث” از دانشگاه “واشنگتن” برای رسیدن به این نتیجه، داده‌های جمع آوری شده توسط شبکه جهانی مکان یابی رعد و برق(WWLN) را بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ تجزیه و تحلیل کردند.

شبکه جهانی مکان‌یابی رعد و برق توسط دانشگاه “واشنگتن” اداره می‌شود و دارای حسگرهای رعد و برق در سراسر جهان است.

محققان می‌گویند: نسبت صاعقه‌ها بالاتر از یک عرض جغرافیایی مشخص، در مقایسه با صاعقه‌های جهانی کلی با گذشت زمان افزایش یافته است که نشان می‌دهد شمالگان بیشتر تحت تأثیر صاعقه قرار می‌گیرد. ما نسبت صاعقه‌ها را با ناهنجاری دمای جهانی مقایسه کردیم و متوجه شدیم که کسری از صاعقه‌های بالاتر از عرض جغرافیایی ۶۵ درجه شمالی نسبت به کل صاعقه‌های جهانی به طور خطی با ناهنجاری دمایی به میزان ۳ برابر افزایش می‌یابد.

دانشمندان همچنین این واقعیت را در نظر گرفتند که این رشد در تعداد صاعقه‌های ثبت شده ممکن است با افزایش تجهیزات و در نتیجه تشخیص بهتر همراه باشد. بنابراین آنها داده‌های خود را طوری تنظیم کردند تا این عوامل را در نظر بگیرند و دریافتند که تعداد صاعقه‌ها با این وجود هم هنوز بالاست.

با این حال، همه دانشمندان با این نتیجه‌گیری موافق نیستند و باید توجه داشت که این مطالعه صرفاً نشان می‌دهد که می‌تواند بین افزایش دما و رعد و برق ارتباط وجود داشته باشد و آن را اثبات نمی‌کند.

مجله “نیچر” نیز اخیراً گزارش داده است که یک بررسی دیگر از شبکه جهانی رعد و برق این افزایش رعد و برق را در شمالگان نیافته است، بنابراین این موضوع همچنان به مطالعه بیشتر نیاز دارد. در هر حال احتمال ارتباط افزایش صاعقه‌ها و تغییر آب و هوا باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *