* نگارنده اوّلا” « کتاب سواد رسانهای و تفکر انتقادی » را برای دانشجویان رشتههای امور تربیتی، حقوق، علوم اجتماعی، روابط عمومی، علوم سیاسی، مدیریت امور فرهنگی، آموزش ابتدایی، مشاوره و راهنمایی و کلیه علاقه مندان و پژوهشگران پیشنهاد ثانیا” امیدوار است ضمن مفید بودن این اثر برای خوانندگان ، راهنماییها و ارشادات صاحب نظران، پژوهشگران و دانشجویان، غنای محتوایی آن را در چاپهای بعدی ارتقا بخشد.
* ” رواپرس “ برکنار از ایفاد خداقوّت و خسته نباشید محضر نویسنده انقلابی ، معظّم و فرهیخته نیز تداوم حضور فعّال ایشان در این عرصه ؛ بهترین توفیقات روزافزون را برای استاد گرانقدر و سرشار از معرفت از درگاه ایزد منّان تمنّا دارد.
رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس “ ( دارای مجوّز انتشار 3 زبان انگلیسی ، عربی و فارسی ) ؛
به گزارش نگین پازوکی خبرنگار علم و آموزش ” رواپرس ” « سواد رسانه ای و تفکر انتقادی » نام اثری است که توسط « دکتر محمّد بیدگلی » مدرّس دانشگاه و مدیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد ورامین – پیشوا و قرچک در ابتدای سال جدید 1402 تالیف و روانه بازار نشر شده است .
بنا بر این گزارش این کتاب حاصل چندین سال تجربه تدریس نویسنده کتاب در دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا و قرچک ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، دانشگاه پیام نور پیشوا و قرچک، ، دانشگاه علمی و کاربردی پیشوا، ورامین و قرچک در رشتههای مختلف آموزشی می باشد ؛ گفتنی است کتاب مذکور دارای هفت فصل به رشته تحریر در آمده است.
در فصل اوّل با عنوان کلیات رسانه (چیستی رسانه، فلسفه رسانه، آموزش رسانه، تاریخچه رسانههای عمومی، روزنامه، مجلات، کتاب، رادیو، تلویزیون، سینما، ماهواره، اینترت، شبکههای اجتماعی، شیوههای برخورد با رسانه ها، شایعه پراکنی و نشر اکاذیب، عصر دیجیتال و رسانههای جدید، اجزای رسانههای دیجیتال،ویژگیهای رسانههای دیجیتال،کارکردهای رسانههای چاپی و پیامدهای رسانههای دیجیتال) مورد بحث قرار میگیرد.
در فصل دوّم با عنوان سواد رسانهای موضوعات (تعریف سواد و انواع آن از دیدگاه یونسکو،سواد رسانهای و ضرورت آموزش آن در سازمان ها،تاریخچه سواد رسانهای در جهان و ایران،سواد رسانهای در انگلستان،سواد رسانهای در استرالیا،سواد رسانهای در کانادا،سواد رسانهای در ژاپن،مفهوم سواد رسانه ای، عناصر سواد رسانه ای،ابعاد سواد رسانه ای،ویژگیهای اصلی سواد رسانه ای،اصول سواد رسانه ای،توجه به آموزش سواد رسانهای در سطح جهان،مراحل کسب سواد رسانه ای، تواناییهای مرتبط با سواد رسانهای و اهمیت سواد رسانهای در شکل گیری جامعه مدنی) مورد بررسی قرار میگیرد.
در فصل سوّم با عنوان نظریههای مرتبط با سواد رسانهای موضوعات (نظریه برجسته سازی،نظریه یادگیری اجتماعی،نظریه استفاده و خشنودی،نظریه تزریقی یا گلوله جادویی،نظریه مطالعات انتقادی،نظریه مارپیچ سکوت،نظریه کاشت، نظریه امپریالیسم فرهنگی،نظریه نشر نوآوری،نظریه استحکام،نظریه دو یا چند مرحلهای ارتباط و نظریه وابستگی) مورد بحث قرار میگیرد.
در فصل چهارم با عنوان اصول،عناصر و کارکردهای سواد رسانهای مطالبی از جمله (اصول و رویکردهای نظری سواد رسانه ای،الگوی پنج سطحی سواد رسانهای انتقادی،فعالیت بین المللی در آموزش سواد رسانه ای،سواد رسانهای در نظام آموزش و پرورش،ضرورت آموزش سواد رسانهای به دانش آموزان،شیوههای آموزش سواد رسانهای برای مقابله با اطلاعات نادرست،سواد رسانهای و عدالت اجتماعی،مهارت سواد رسانه ای، اهداف آموزش سواد رسانه ای،موانع و ظرفیتهای رسانه ملی برای ترویج سواد رسانهای و ده روش خلاقانه برای آموزش سواد رسانه ای) مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.
در فصل پنجم با عنوان سبک زندگی و اخلاق در رسانه موضوعات (رسانه و سبک زندگی،تاثیر رسانهها بر سبک زندگی،اخلاق رسانه ای،خشونت رسانه ای،جنگ رسانه ای،جنگ روانی و تاکتیکهای جنگ روانی) مورد بحث قرار میگیرد.
در فصل ششم با عنوان شیوههای تفکر نقادانه و تفکر خلاق موضوعات (تفکر انتقادی،سواد رسانهای و تفکر انتقادی،آموزش تفکر انتقادی به کودکان،نظریه خلاقیت رابرت استربنرگ،نظریه تعاملی استربنرگ و راهکارهای تفکر انتقادی)مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد .
در فصل هفتم و آخرین فصل کتاب موضوعات (رژیم مصرف رسانه ای،راههای ارتقاء رژیم مصرف رسانه ای،سواد دیجیتال،ضرورت آموزش سواد رسانهای در عصر حاضر،ضرورت آموزش سواد رسانهای در آسیبهای اجتماعی،مراحل کاربرد و بهره گیری از سواد رسانهای و چالشهای سیاستگذاری سواد رسانهای در ایران) مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
یاد آور می شود نگارنده اوّلا” « کتاب سواد رسانهای و تفکر انتقادی » را برای دانشجویان رشتههای امور تربیتی، حقوق، علوم اجتماعی، روابط عمومی، علوم سیاسی، مدیریت امور فرهنگی، آموزش ابتدایی، مشاوره و راهنمایی و کلیه علاقه مندان و پژوهشگران پیشنهاد ثانیا” امیدوار است ضمن مفید بودن این اثر برای خوانندگان ، راهنماییها و ارشادات صاحب نظران، پژوهشگران و دانشجویان، غنای محتوایی آن را در چاپهای بعدی ارتقا بخشد.
تکلمه ؛
” رواپرس “ برکنار از ایفاد خداقوّت و خسته نباشید محضر نویسنده انقلابی ، معظّم و فرهیخته نیز تداوم حضور فعّال ایشان در این عرصه ؛ بهترین توفیقات روزافزون را برای استاد گرانقدر و سرشار از معرفت از درگاه ایزد منّان تمنّا دارد.
انتهای پیام