جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

برنامه غول کنکور در نوروز 1400/ به اردوهای مجازی ـ پولی نوروز برویم یا نرویم؟

برنامه غول کنکور در نوروز 1400/ به اردوهای مجازی ـ پولی نوروز برویم یا نرویم؟

بر اساس اعلام مسؤولان وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان در سامانه «شاد» در ایام نوروز تعطیل است؛ اما در این میان غول کنکور، به تعطیلی و غیرتعطیلی کاری ندارد و کنکوری‌ها باید از تعطیلات برای آماده شدن جهت کنکور استفاده کنند.

 فارس  –هر سال یک ماه مانده به نوروز و شاید هم بیشتر، تبلیغات مؤسسات آموزشی و حتی برخی مدارس مختلف برای برپایی اردوهای مطالعاتی به ویژه برای کنکوری‌ شروع می‌شد و البته تعدادی از دانش‌آموزان کنکوری به درخواست والدین یا خودشان در این اردوها شرکت می‌کردند.

اما کرونا که حالا از ورودش به کشور یکسال می‌گذرد، بر جوانب مختلف زندگی تأثیر گذاشته است و یکی از این تأثیرات بر نظام آموزشی است یعنی به جای تشکیل کلاس حضوری، مدارس در گوشی تلفن همراه و تبلت تشکیل می‌شود؛ به عبارت دیگر برنامه‌های آموزشی به فضای مجازی منتقل شده است.

بر اساس اعلام مسؤولان وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌های آموزشی دانش‌آموزان در سامانه «شاد» در ایام نوروز تعطیل است؛ اما در این میان غول کنکور، به تعطیلی و غیرتعطیلی کاری ندارد و کنکوری‌ها باید از تعطیلات برای آماده شدن جهت کنکور استفاده کنند.

* اردوهای 3 میلیونی مجازی

در همین راستا، بسته‌های مجازی برای کنکوری‌ها توسط برخی مؤسسات آموزشی و برخی مدارس پیش‌بینی شده است اما تقریبا یک اسم مشترک این بسته دارد که آن هم اردوی مطالعاتی نوروز است.

در این اردوها برنامه‌های متفاوتی برای کنکوری‌ها از صبح که بیدار می‌شوند تا شب وجود دارد. اصولا ساعت بیداری بچه‌ها از 7 تا 7:15 شروع می‌شود و تا 24 شب و حتی گاهی اوقات تا 24:30 ادامه دارد.

قیمت یک جلسه مشاوره تلفنی برای برنامه‌ریزی این اردوها 99 هزار تومان است و اگر کسی بخواهد از برنامه آنها استفاده کند بر اساس میزان استفاده و کمک گرفتن از پشتیبان و بسته‌های آموزشی تا 3 میلیون و 250 هزار تومان هم باید پرداخت کند.

برخی از مؤسسات اعلام کردند که به دلیل شرایط کرونا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این اردوها از صبح تا شب یعنی از 8 صبح تا 10 شب برگزار می‌شود و کنکوری‌ها به خانه بر می‌گردند و دوباره فردا صبح مراجعه می‌کنند.

بعضی از مؤسسات هم حتی به رغم کرونا، اردوهای حضوری دارند اما گزینه اردوی مجازی هم دارند و در اردوهای نوروزی‌شان برنامه‌هایی همچون ناظر و پشتیبان، روانشناس، مشاوره انگیزشی، برنامه تغذیه ویژه کنکوری‌ها، زمان‌بندی شبیه‌ساز کنکور و رفع اشکال درسی دارند.

* تا زمانی که پدیده کنکور است، برنامه‌هایی چون اردوهای مطالعاتی کنکور هم هست

در این خصوص از علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به عنوان کارشناس سؤال کردیم. وی در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس اظهار کرد: به نظرم مطالبه خانواده‌ها به این دلیل است که آمادگی بچه‌ها برای کنکور بیشتر شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که پدیده‌ای به نام کنکور را داریم و خانواده‌ها در یک فضای رقابتی بچه‌هایشان را حس می‌کنند از هر برنامه و پیشنهادی که کمک به آماده سازی بچه‌ها می‌کند، استقبال می‌کنند.

کمرئی با تأکید بر اینکه این موضوع به پدیده کنکور بر می‌گردد، افزود: اگر احساس کنید که کنکور یک رقابتی است که بچه شما باید شرکت کرده و شانسش را آزمایش کند و اگر این فرصت را از دست بدهد، متضرر می‌شود، فرزندتان را در این فضا آماده می کنید و از هر فضایی هم استقبال می‌کنید.

* اردوهای مطالعاتی مجازی در کشور گسترش یابد

اما نظر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی متفاوت‌‌تر است و بر لزوم ترویج اردوهای مطالعاتی مجازی در ایام نوروز تأکید می‌کند چرا که معتقد این اردوها می‌تواند به اعتلای دانش و جلوگیری از هدررفت استعدادهای خلاق کمک کند.

علی کریمی فیروزجایی در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری اظهار کرد: با اجرای این طرح راندمان تولید فکر و پژوهش‌های راهبردی دربین دانش‌پژوهان افزایش خواهد یافت؛ تقویت و تحکیم بنیان‌های علمی و پژوهشی کشور در پرتو جوشش اراده‌های جویندگان علم و دانش، سیاست پایه‌ای و غیر قابل تغییر است.

نماینده مردم بابل در مجلس با اشاره به اهمیت اجرای این طرح در ایجاد نهضت دانش افزایی افزود: اردوهای مطالعاتی مجازی راهکار اطمینان بخش برای اعتلای دانش و جلوگیری از هدر روی استعدادهای خلاق است.

کریمی:  اردوهای مطالعاتی مجازی در نوروز، خاستگاه فکری و عملیاتی نهضت فراگیر اعتلای فرهنگی به شمار می روند

دبیر کل جامعه اسلامی فرهنگیان کشور با تأکید بر لزوم پرداخت بیشتر ماهیت اجرای این طرح یادآور شد: همراهی بیشتر خانواده‌ها در اجرای موفق این طرح ضرورت دارد.

عضو مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به خروجی مناسب این طرح یادآور شد: با اجرای طرح اردوهای مطالعاتی مجازی، فرهنگ بهره‌وری در کشور نهادینه خواهد شد.

کریمی فیروزجایی با تأکید بر پرهیز شرکت‌های برگزار کننده اردوهای  مطالعاتی از سوداگری افزود: نباید در پرتو اجرای این طرح رانت و فساد ایجاد شود.

وی نیاز کنونی کشور را گسترش فرهنگ و دانش عنوان و تصریح کرد: اردوهای مطالعاتی مجازی در نوروز، خاستگاه فکری و عملیاتی نهضت فراگیر اعتلای فرهنگی به شمار می روند.

عضو هیات رئیسه مجلس  یازدهم با تأکید بر حمایت خانه ملت از راه اندازی نهضت علمی در کشور خاطر نشان کرد: وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری باید پیوست فرهنگی طرح اردوهای مطالعاتی مجازی را تدوین و ارایه کنند.

به گزارش فارس، باید دید آیا واقعا از نظر اکثر متخصصان اردوهای مطالعاتی مجازی رویکرد مثبتی محاسبه می‌شود و در این صورت چه برنامه‌ای برای آن پیشنهاد می‌کند؟ از سوی دیگر به نظر می‌رسد این اردوها از ذره‌بین نظارت و بررسی مسؤولان ذیربط دور مانده‌اند و باید برای آن چارچوب مشخص پیش‌بینی شود و حتی تعرفه‌های آن معقول باشد.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *