پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

« بیماری کرونا و وظایف ما » از منظرِ « دکتر محمّد بیدگلی » استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران

« بیماری کرونا و وظایف ما » از منظرِ « دکتر محمّد بیدگلی » استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران

**در شرایط فعلی اتّخاذ دو روش عاقلانه ترین راهبرد مبارزه با کروناست اول جلوگیری از سرایت و شیوع ویروس ، دوم خودمراقبتی و افزایش کارآمدی سیستم ایمنی بدن و رعایت نکات بهداشتی .

*همه ما باید به وزارت بهداشت اعتماد کنیم ، مسئولان درمانی کشور اقدامات پیشگیرانه خوبی را در دستور قرار داده‌اند و پزشکان و پرستاران با قدرت در عرصه هستند.

*عزم جدی در کل کشور برای مبارزه با این ویروس شکل گرفته است ،دولت مجلس و قوه قضاییه همگی برای مقابله با این ویروس در کنار هم هستند و ما هیچ راهی جز مبارزه همه جانبه با این ویروس نداریم.

*برای خرید عید وقت است. این‌که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده فرصتی برای مسافرت و خروج از خانه و مسافرت طبق روال گذشته به سمت شمال و مشهد نیست، چون این کار می‌تواند تمامی اقدامات برای جلوگیری از شیوع کرونا را بی‌اثر کند.

 

 

 

ویروس کویید ۱۹ (کرونا)  مدتی است که بسیاری از کشورهای دنیا را درگیر خود کرده و از جمله ایران نیز از آن در امان نمانده است به همین دلیل نیز هشدارهای زیادی برای پیشگیری و همین طور مقابله با آن از سوی کارشناسان و متخصصان داده می شود .

به دلیل جهش یافتگی این بیماری متخصصان معتقد هستند که رعایت موارد بهداشتی می تواند در زمینه عدم مبتلا بدان موثر باشد ، این روزها شاهد هستیم که خیلی افراد به دلیل اضطراب ناشی از گرفتن این ویروس در جامعه دست به رفتارهای عجیب و غریب تری می زنند که بیشتر آنها را به بیماری جسمی و روانی نزدیک می کند.

ویروس کرونا مثل باکتری نیست که با مصرف آنتی‌بیوتیک از بین برود ، ویروس ساختار سلولی زنده ندارد و با چسبیدن به سلول زنده ادامه حیات می‌دهد اما غشاء ویروس پروتئین یا چربی است که بدن میزبان با استفاده از سیستم ایمنی خود در بیشتر مواقع می‌تواند مانع تکثیر و رشد ویروس شود. بنابراین برای بیماری‌های ویروسی دارویی وجود ندارد و تنها راه درمان تقویت سیستم ایمنی بدن است تا خود به جنگ ویروس برود .

کمبود مواد و ملزومات بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده که به‌طور طبیعی در این شرایط مورد نیاز ویژه و مصرف مردم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا هستند و خبر دیگر کشف انبارهای احتکار این ملزومات در مقادیر بسیار گسترده توسط نیروی انتظامی، تعزیرات و دستگاه‌های امنیتی در شهرها و استان‌های مختلف نکاتی است که کام هر ایرانی را تلخ می کند .

همه ما باید به وزارت بهداشت اعتماد کنیم ، مسئولان درمانی کشور اقدامات پیشگیرانه خوبی را در دستور قرار داده‌اند و پزشکان و پرستاران با قدرت در عرصه هستند ، عزم جدی در کل کشور برای مبارزه با این ویروس شکل گرفته است ؛ دولت مجلس و قوه قضاییه همگی برای مقابله با این ویروس در کنار هم هستند و ما هیچ راهی جز مبارزه همه جانبه با این ویروس نداریم.

 

 

 

 

امروز مسئولان بایست همچون گذشته در هر جایگاهی که هستند باید همراه با مردم در کنار یکدیگر بایستند تا این ویروس ریشه کن شود ، قطعا هر چقدر مشارکت اجتماعی مردم بالاتر باشد و مردم نیز اصول بهداشتی را رعایت کنند ما در مقابله با این ویروس موفق‌تر خواهیم شد.

با نگاهی به وضعیت ترافیک تهران می‌توان دید که درصد قابل توجهی از مردم از توصیه‌های مربوطه برای خارج نشدن از خانه‌ها تبعیت می‌کنند که این همکاری اکثریت مردم تحسین‌برانگیز است ، در این بین یکسری از افراد با بی‌توجهی به مسائل بهداشتی جان خود و خانواده‌هایشان را به خطر می‌اندازند.

توصیه اکید آن است که از فعالیت‌های غیراورژانسی در خارج از خانه خودداری شود یعنی اگر کسی کار ضروری ندارد از خانه خارج نشود برای خرید عید وقت است ، این‌که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده فرصتی برای مسافرت و خروج از خانه و مسافرت طبق روال گذشته به سمت شمال و مشهد نیست ؛ چون این کار می‌تواند تمامی اقدامات برای جلوگیری از شیوع کرونا را بی‌اثر کند.

داشتن آرامش روانی و درونی برای مقابله با بیماری کرونا نیاز به انسجام اجتماعی دارد ، در جامعه‌ای که متأسفانه تمام فرصت‌ها برای اینکه مردم باهم بودن را تجربه و اعتماد به یکدیگر را حفظ کنند و در عین حال احساس یگانگی و نوع دوستی نمایند از بین رفته باشد بنابراین در فقدان این فرصت‌ها ، طبیعی است که مردم هم از بیماری می‌ترسند .

عده‌ای در چنین اوضاع و احوال کشور به جای اینکه به کمک هم بشتابند اجناس را گران و دنبال سودجویی و کسب منافع شخصی لوازم مورد نیاز مردم بوده و با احتکار اقلام و لوازم ضروری ، در این اوضاع و شرایط از آب گل آلوده ماهی می گیرند ؛ این مشکل باید با پشتگرمی و اعتماد به هم و بسیج تمام امکانات کشور برای مواجهه با این بیماری کم شود.

درحال حاضر واکسنی برای کرونا برای درمان تاکنون ساخته نشده و برای همین به‌صورت تصاعدی درحال شیوع است ، امیدواریم دانشمندان و زیست‌شناسان هرچه زودتر واکسن آن را تهیه نمایند؛ اما تا این اتفاق نیفتاده چگونه می‌توان با کرونا مبارزه کرد؟ فقط دو کار مهم باید انجام داد؛ اول جلوگیری از سرایت و شیوع ویروس و دوم خودمراقبتی و افزایش کارآمدی سیستم ایمنی بدن و رعایت نکات بهداشتی .

 

 

 

 

 

 

( آخرین آمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا در جهان در تاریخ 21 اسفند ماه ) 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

  1. حسین صادقی جعفری

    با سلام و احترام خدمت استاد گرانقدر جناب آقای دکتر بیدگلی یادداشت پر مغز و جامعی بود بیماری کرونا کشور ما را در معرض امتحان ای همه جانبه قرارداد مردم و مسئولین در برهه حساسی میباشند و هر کدام مسئولیتی جهت شکست این ویروس منحسوس بر عهده دارند و انشاء الله با موفقیت از این امتحان گذر خواهند کرد

    Reply
  2. کامران

    با سلام و احترام از مطالب پر محتوای جنابعالی که متاسفانه بعضی از هموطنان با بی توجهی به هشدارهای مسئولین اقدام به حضور در مکان های پر رفت و آمد و مسافرت می نمایند .

    Reply
  3. سهراب کاشانی

    با سلام و عرض ادب:
    همیشه مطالب ومقالات شما پر مفهوم و اثر گذار میباشد.
    امیدواریم با رعایت کامل توصیه های بهداشتی توسط هموطنان عزیزمان شاهدروزهای خوبی باشیم.
    آینده روشن است

    Reply

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *