جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

ترکیبی اثربخش برای درمان کووید-۱۹

ترکیبی اثربخش برای درمان کووید-۱۹

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران در بررسی جدید خود دریافته‌اند که شاید ترکیب دو دارو بتواند به درمان کووید-۱۹ کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوزسنترال، کووید-۱۹ همچنان در سراسر جهان، جان مردم را می‌گیرد و افراد بسیاری را مبتلا می‌کند. اگرچه واکسن‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ در دسترس قرار گرفته‌اند اما درمان افرادی که در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستند نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. واکسن‌ها تاثیر ۱۰۰ درصد ندارند و این موضوع، نیاز به داروهای ضد ویروسی موثر را بیش از هر زمان دیگری نشان می‌دهد. علاوه بر این، برخی از افراد به خاطر مشکلات سلامتی خود نمی‌توانند واکسن دریافت کنند و انواع جدیدی از کروناویروس نیز در حال ظهور هستند که می‌توانند به ایمنی واکسن نفوذ کنند. این نشان می‌دهد که باید به موضوعی فراتر از پیشگیری فکر کنیم.

گروهی از پژوهشگران ژاپنی، آمریکایی و انگلیسی، پروژه‌ای را برای ابداع درمان‌های موثر آغاز کرده‌اند. هدف آنها یافتن درمانی برای کووید-۱۹ است.

پژوهشگران برای دستیابی به این هدف، ابتدا یک سیستم آزمایشی را برای بررسی داروها ابداع کرده‌اند که می‌تواند به کنترل عفونت کمک کند. پژوهشگران در این سیستم، نوعی از سلول‌ها موسوم به “VeroE6/TMPRSS2” را به کار گرفتند که به کروناویروس آلوده شده بودند.

پروفسور “کویچی واتاشی” (Koichi Watashi)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما برای فهمیدن این موضوع که آیا داروی مورد نظر می‌تواند بر عفونت ناشی از کروناویروس غلبه کند یا خیر، باید سلول‌های VeroE6/TMPRSS2 را هم در معرض دارو و هم در معرض کروناویروس قرار می‌دادیم تا ببینیم که آیا دارو می‌تواند مانع تلاش‌های ویروس در عفونی کردن سلول‌ها شود.

پژوهشگران از این سیستم آزمایشی برای بررسی داروهایی استفاده کردند که در حال حاضر برای کاربرد بالینی تایید شده‌اند؛ از جمله داروهایی مانند “رمدسیویر” (Remdesivir) و “کلروکین” (Chloroquine) که برای درمان کووید-۱۹ تایید شده‌اند. پژوهشگران در این پروژه، دو دارو را یافتند که می‌توانند کروناویروس را به صورت موثر مهار کنند؛ “Cepharanthine” که برای درمان التهاب به کار می‌رود و “Nelfinavir” که برای درمان عفونت‌ “HIV” تایید شده است.

پژوهشگران دریافتند که Cepharanthine با پیشگیری از اتصال ویروس به پروتئین روی غشای سلول که به دروازه سلول شباهت دارد، ورود ویروس به سلول را مهار می‌کند. در مقابل، Nelfinavir با مهار پروتئینی که ویروس با تکیه بر آن تکثیر می‌شود، از تکثیر شدن ویروس در سلول پیشگیری می‌کند.

با توجه به این که داروها مکانیسم‌ ضد ویروسی متمایزی دارند، استفاده از هر دو دارو به همراه یکدیگر می‌تواند تاثیر ویژه‌ای بر بیماران داشته باشد. مدل‌های محاسباتی پیش‌بینی می‌کنند که ترکیب این دو دارو می‌تواند پاکسازی کروناویروس از ریه را سرعت بدهد.

در هر حال، نتیجه به دست آمده بدان معنا نیست که این داروهای جدید را در مراکز درمانی کووید-۱۹ خواهیم دید. ترکیب این دو دارو هنوز برای استفاده در سامانه‌های مراقبت از سلامتی آماده نیست. یافته‌های این پژوهش هنوز باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرند.

این پژوهش، در مجله “iScience” به چاپ رسید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *