پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

تقدیر از خانواده شهید غیرت «حمیدرضا الداغی» در آیین تندیس فداکاری

تقدیر از خانواده شهید غیرت «حمیدرضا الداغی» در آیین تندیس فداکاری

دبیر دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، از تقدیر خانواده شهید غیرت «حمیدرضا الداغی» در مراسم اختتامیه این رویداد فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جمال رحیمیان، دبیر دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در نشستی در محل معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان این‌که در این مراسم ۷ مصداق غیردانشجویی شامل ۳ پزشک و یک پیراپزشک فعال، ۱ گروه غیردانشجویی، ۱ مرزبان و خانواده شهید غیرت «حمیدرضا الداغی» تقدیر می‌شود، در ادامه اظهار کرد: براساس آمارهای موجود در این مصادیق ۱۳ فداکار از گروه پزشکی، ۲۸ دانشجو از گروه غیر پزشکی هستند.

وی با بیان این‌که از این تعداد، ۷ نفر ساکن تهران و ۳۴ نفر از سایر شهرها هستند، افزود: ۱۵ مصداق فداکاری از دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور و ۱۹ مورد از دانشگاه آزاد اسلامی است.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که طی این ۱۲ دوره از ۵۱۳ مصداق فداکاری اعم از دانشجو، گروه دانشجویی و شخصیت‌ها تقدیر شده است، گفت: پس از اعلام فراخوان عمومی برای ثبت‌نام دانشجویان در این مراسم بیش از ۲۴۴ پرونده مصداق فداکاری از طریق سامانه ارتباط با دبیرخانه و ایمیل دریافت شد که طبق آیین‌نامه سازمان‌ها و دستگاه‌های همکار هم مصادیق فداکاری خود را در کمیته انتخاب دانشجوی فداکار اعلام کردند.

رحیمیان ادامه داد: بر این اساس، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ۳ مصداق فداکاری (۲ فرد و یک گروه دانشجویی فداکار)، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۳ مصداق فداکاری (۲ دانشجو و یک گروه دانشجویی فداکار)، دانشگاه آزاد با ۶ مصداق فداکاری (۵ دانشجو و یک گروه دانشجویی)، سازمان بهزیستی کشور با ۴ مصداق فداکاری (۳ فرد و یک گروه فداکار)، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با ۱۰ مصداق فردی فداکاری، کمیته امداد امام خمینی(ره) با ۵ مصداق فردی فداکار و سازمان انتقال خون با ۳ سهمیه (۳ مصداق فردی فداکار) در این دوره شرکت کردند.

تقدیر از شمار فراوانی از خانواده‌های مدافعان سلامت در سراسر کشور در همه‌گیری کرونا

وی با بیان این‌که از دومین آیین به بعد مقرر شد شخصیت‌های موثر نهادهای متولی امر علاوه‌بر دانشجو و گروه‌های دانشجویی معرفی و تقدیر می‌شوند، در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوع در دوران همه‌گیری کرونا جای خود را باز کرد و بخش قابل توجهی از مدافعان سلامت که دانشجو هم نبودند در سراسر کشور تقدیر شدند.

دبیر دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان این‌که در این دوره از سازمان نظام پزشکی ۴ مصداق فداکاری شناسایی شد، افزود: از این تعداد ۳ مصداق فداکاری فردی و ۱ مصداق فداکاری گروهی به دبیرخانه دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران معرفی شد.

رحیمیان با بیان این‌که دبیرخانه هم ۳ مصداق فداکاری را شناسایی و در کمیته انتخاب به اتفاق آرا رأی آورد، در ادامه تصریح کرد: یکی از این مصادیق، مرزبانی است که جان سربازی را از غرق شدن در رودخانه پرخروشی نجات داده است. مصداق دوم یک چشم پزشکی است که فراتر از وظیفه سازمانی در مناطق محروم کشور نیازمندان را معاینه، ویزیت و عمل جراحی می‌کند و بالاخره سومین مصداق فداکاری خانواده شهید غیرت «حمیدرضا الداغی» است.

۸ خردادماه ۱۴۰۲ زمان برگزاری مراسم اختتامیه دوازدهمین آیین تندیس فداکاری

وی با بیان این‌که مراسم اختتامیه روز دوشنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴ تا ۱۷.۳۰ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با حضور دانشجویان و برخی از مسئولان سازمان‌ها و دستگاه‌های همکار برگزار می‌شود، گفت: البته پیگیر دریافت پیام از سوی یکی از مقامات کشوری اعم از روسای قوای سه‌گانه یا مراجع تقلید برای قرائت در مراسم هم هستیم.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران از همراهی ۲ نهاد دانشگاه علم و فرهنگ و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران تشکر و قدردانی کرد و افزود: مراسم اختتامیه با سخنرانی بالاترین مقام مسئول در جهاد دانشگاهی آغاز می‌شود.

رحیمیان هدف از برگزاری این مراسم را فرهنگسازی در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: البته طی برگزاری مراسم از یک سازمان برتر فعال هم تقدیر می‌شود.

وی از بازنگری آیین‌نامه، ضوابط و مصادیق هفت‌گانه فداکاری با گسترش کمی و کیفی خبر داد و گفت: تألیف کتاب، ساخت فیلم و مستند و … از دیگر موضوعاتی است که مقرر است در بقیه ایام سال برای فرهنگسازی فداکاری انجام شود.

دبیر دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران با بیان این‌که این آیین با نگاهی به همه شمول و مصادیق دستگاه‌های همکار برگزار می‌شود، در ادامه خاطرنشان کرد: قصد بر این است که بازنگری فرابخشی، ملی، کمی و کیفی داشته باشد.

ایثار و فداکاری از برجسته‌ترین فضایل انسانی و اخلاقی است

رحیمیان با بیان این‌که ایثار و فداکاری از برجسته‌ترین فضایل انسانی و اخلاقی است و جزو معدود ارزش‌هایی است که عمده ادیان به دیده احترام به آن می‌نگرند، افزود: فداکاری به معنای از خود گذشتن و به دیگران رسیدن است که این موضوع در دین اسلام و آیین خاتم که دستور و آیین زندگی ماست وجود دارد.

وی با بیان این‌که فرهنگ ایرانی اسلامی در طول تاریخ بشری پر از صفحات زرین از وجود شخصیت‌ها، گروه‌ها و ملت‌هایی با محوریت از خودگذشتگی است، در ادامه افزود: همگی برای تحقق آرمان‌های بزرگ انسانی است.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که فرهنگ شیعی، فرهنگ انقلابی و فرهنگ دفاع مقدس در ایثار و از خودگذشتگی خلاصه شده است، گفت: نخستین مراسم این رویداد فرهنگی در سال ۱۳۸۳ و در اولین سالگرد فاجعه زلزله بم که با امدادرسانی چشمگیر جامعه دانشجویی همراه بود، برگزار شد.

مقدم داشتن دیگری بر خود، تعریف مجمل ایثار و فداکاری است

در ادامه این نشست خبری، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان این‌که این رویداد فرهنگی مصداق انتظار مقام معظم رهبری از جهاد دانشگاهی است، گفت: جهاد دانشگاهی نهادی فاخر، مسأله‌مند، منتسب به ارزش‌ها و معیارهای فرهنگی علمی ایران اسلامی است. در تعریف مجمل، ایثار و فداکاری به معنای مقدم داشتن دیگری بر خود است که معنای این آیین با نگاه معرفت اسلامی است.

وی ادامه داد: در معرفت دینی اسلامی و قرآن مجید مصادیق و مولفه‌های متعدد و متنوعی برای این موضوع وجود دارد ما می‌توانیم در معرفت اسلامی، دانش اسلامی و معرفت بومی نقشه راه راه و جامعه‌سازی از مراحل پیش‌رو در تمدن نوین از مبانی و مبادی عبوری که یکی از آن‌ها کلام خداست.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان این‌که کلام حضرت زهرا (س) و معصومین (ع) از پایه‌های محکم برای تکیه دادن به آیین‌هاست، در ادامه خاطر نشان کرد: هنگام دعا، اول برای دیگران دعا کنید که شرط قبولی دعا محسوب می‌شود که از مبانی نظری ماست.

کلانتر مهرجردی با بیان این‌که مبانی نظری باید منتقل و تبیین شوند، افزود: در نگاه و مولفه‌های جامعه‌شناختی این موارد انواع و اقسامی دارد. در این رویداد اضلاع متنوعی از سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف درگیر شده است.

مفهوم ایثار در معرفت اسلامی با مبانی دیگر قرین شده است

وی با بیان این‌که مفهوم ایثار در معرفت اسلامی با مبانی دیگر قرین شده است، در ادامه خاطر نشان کرد: از آن جمله می‌توان به ایمان، تسلیم، اطاعت، رضای خدا اشاره کرد. شاید واژه ایثار در قران کریم نباشد، اما کلمات پشتیبان مفهومی دارد که جایگاه ایثار و فداکاری را ارتقاء می‌دهد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به مواردی چون ذبح حضرت اسماعیل گفت: جامعه جوان ما با این مفهوم آشنا هستند و باید یکسری مصادیق را با نیازهای نسل امروز متناسب کرد. به‌عنوان مثال، مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب، مسأله لزوم تولید کتاب‌های کودکان و نوجوانان متناسب با فرهنگ خودمان را مطرح کردند. باید این موضوع در ایثار و فداکاری برجسته و برای کودک و نوجوان در قالب داستان‌های روایی کوتاه بیان شود.

کلانتر مهرجردی با اشاره به داستان مهاجرین و انصار که با وجود آن‌که انصار خودشان در منطقه مشکلاتی داشتند، اما پذیرای مهاجرین بودند، گفت: باید با ادبیات به‌روز برای نسل جوان کار کرد. تاکنون جهاد دانشگاهی در این مسیر گام برداشته است و برای توسعه و ترویج آن دیگر دستگاه‌ها و نهادها باید درگیر شوند.

در پایان مراسم با حضور معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران از پوستر دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران رونمایی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *