جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

جانشین دبیر فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کسی خواهد بود؟

جانشین دبیر فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کسی خواهد بود؟

با توجه به اتمام دوره دبیری «سعیدرضا عاملی» در شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ به احتمال فراوان در جلسه هفته آینده این شورا، جانشین وی انتخاب خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ واپسین روزهای مسئولیت خود در این شورا را سپری می‌کند و دوران ۴ ساله دبیری وی رو به پایان است. با توجه به این شرایط،در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حضور اعضا و به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در روز یکشنیه ۱۸ دی ماه برگزار شد، برخی افراد به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند.

بنابر اعلام برخی رسانه‌ها، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس دبیرخانه حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و استاد فلسفه؛ محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ عادل پیغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و مرتضی میرباقری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان گزینه‌های احتمالی برای دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط اعضای این شورا پیشنهاد شده‌اند.

این در حالی است که برخی از رسانه‌ها شانس بیشتری برای «عبدالحسین خسروپناه» نسبت به رقبایش برای تصاحب کرسی دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی قائل هستند.

گزینه نهایی جانشینی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید سعید رضا عاملی برای دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است در جلسه سه‌شنبه آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شود.

طبق آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر جدید این شورا پس از تایید عضویت در شورا توسط رهبری، می‌تواند به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خود را آغاز کند.

گفتنی است عبدالحسین خسروپناه استاد فلسفه اسلامی و رئیس سابق مؤسسه پژوهشی “حکمت و فلسفه ایران” است. وی پروژه اسلامی‌سازی علوم انسانی را پیگیری می‌کند و مدیریت گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ریاست هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی و ریاست کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون بررسی و تأمین نیازهای دینی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشته است. وی در حال حاضر استاد فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، و امام جمعهٔ موقت دزفول است.

حجت‌الاسلام خسروپناه در سال ۱۳۷۵ شمسی توسط آیت الله مدرسیان در دروس فقه و اصول، اجازه اجتهاد و اجازه نقل حدیث گرفت و از سال ۱۳۹۴ به رتبه استاد تمامی دست یافت و اینک از چندین استاد مشهور فقه و اصول حوزه علمیه قم، اجازه اجتهاد و اجازه روایی دارند.

به گزارش ایسنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۹ آذرماه ۱۳۶۳ به فرمان امام خمینی(ره) و به ریاست رییس جمهور وقت در کشور تشکیل شد. گسترش نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه، تقویت انقلاب فرهنگی، اعتلای فرهنگ عمومی و تزکیه محیط‌های علمی و فرهنگی از افکار مادی و نفی مظاهر و آثار غربزدگی از جمله اهداف تأسیس این شورا عالی در ایران است.

وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌توان به سه حوزه سیاست‌گذاری، تدوین ضوابط و نظارت تقسیم‌بندی کرد.

تهیه و تدوین سیاست‌ها و طرح‌های راهبردی کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی از جمله در حوزه‌های زنان، تبلیغات، اطلاع‌رسانی، چاپ و نشر، بی‌‎سوادی، دانشگاه‌ها، برقراری روابط علمی و پژوهشی و فرهنگی با سایر کشورها، همکاری حوزه و دانشگاه، فعالیت‌های دینی و معنوی، برنامه‌ریزی برای مقابله با تهاجم فرهنگی و سایر حوزه‌های فرهنگی از جمله وظایف سیاست‌گذاری این شورا محسوب می‌شود.

همچنین تعیین ضوابط تأسیس مراکز علمی و آموزشی و نیز ضوابط گزینش مدیران و استادان و دانشجویان از جمله وظایف این شورا در سطح کشور است.

بررسی و تحلیل شرایط فرهنگی ایران و جهان، بررسی الگوهای توسعه و پیامدهای فرهنگی آن، بررسی وضع فرهنگ و آموزش کشور و نیز نظارت بر اجرای مصوبات شورا از دیگر وظایف تعیین شده در حوزه نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

این شورا دارای ۴۴ نفر عضو حقیق و حقوقی است که از این تعداد ۲۴ نفر از مسئولان ارشد نظام به عنوان عضو حقوقی و ۲۰ نفر از نخبگان علمی، سیاسی، فرهنگی و دینی کشور به عنوان عضو حقیقی هستند.

در شورای عالی انقلاب فرهنگی رییس جمهور به عنوان رییس، رییس مجلس شورای اسلامی به عنوان نایب رییس اول و رییس قوه قضائیه به عنوان نایب رییس دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *