پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

حاج ملاهادی به عنوان خاتم فلاسفه ایرانی اسلامی شناخته می‌شود

حاج ملاهادی به عنوان خاتم فلاسفه ایرانی اسلامی شناخته می‌شود

 عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: حاج ملاهادی به عنوان خاتم فلاسفه ایرانی اسلامی شناخته می‌شود؛ شرح و بسط فلسفه اسلامی از مهم‌ترین فعالیت‌های او است.

همزمان با هشتم اسفند ماه روز ملی بزرگداشت حاج ملاهادی سبزواری همایش نکوداشت وی در جوار آرامگاهش با حضور محققان و پژوهشگران و همراهی شبکه رادیویی فرهنگ برگزار شد.

به گزارش ایسنا عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری در این مراسم گفت: حکیم حاج ملاّهادی سبزواری متخلص به «اسرار» درخشان ترین چهره فلسفی ایران در قرن سیزدهم هجری است.

دکتر سید محمد کاظم علوی افزود: حکیم سبزواری یکی از بزرگترین شارحان حکمت متعالیه و فیلسوفی بزرگ است که بی‌شک آثار وی در فهم حکمت صدرایی و همچنین در نوشته‌های فیلسوفان بعد از او تاثیر بسزایی داشته است.

این استاد فلسفه و کلام اسلامی افزود: مهمترین فعالیت و کاری که حاجی انجام داده، شرح و بسط فلسفه اسلامی است که توسط ملاصدرا در مکتب “حکمت متعالیه” بیان شده است.

وی تصریح کرد: در واقع حاج ملاهادی شارح کم نظیر حکمت متعالیه ملاصدراست و کتاب‌ها و آثار بسیار خوبی در این خصوص  تالیف کرده است که شاخص کار ایشان کتاب “شرح منظومه” است.

علوی ادامه داد: البته حاج ملاهادی در ابتدا کتاب “منظومه” را تالیف کرد. سپس خود حاجی آن را شرح می‌کند و اینک همان شرح به “شرح منظومه” مشهور است.

شرح منظومه کتاب آموزشی و پژوهشی است که دانش‌ پژوهان و محققان فلسفه اسلامی در تمام سطوح از آن برخوردار می‌شوند. این کتاب شامل تمام قسمت‌های فلسفه اسلامی اعم از منطق، حکمت نظری و حکمت عملی است و تمام مباحث فلسفه‌ اسلامی و منطق را شامل می‌شود.

حکیم حاج ملا هادی سبزواری دانشمند، فیلسوف، شاعر و فقیه ایرانی است که در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد و روز بیست و پنجم ذی الحجه سال ۱٢۸۹ قمری در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

حاج ملا هادی سبزواری علاوه بر احاطه به علوم عقلی و فلسفی غزل‌های حکمی و عرفانی هم می سرود و در شعر به “اسرار” تخلص می کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *