چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

رسانه های اصلاح طلب و اصولگرا بعد از توقیف نفتکش ایرانی چه نوشتند ؟

رسانه های اصلاح طلب و اصولگرا بعد از توقیف نفتکش ایرانی چه نوشتند ؟

تهران-ایرنا- توقیف کشتی نفتکش ایران در تنگه جبل الطارق توسط انگلیس و واکنش‌ها به آن در صدر خبرها و تحلیل های رسانه های داخلی قرار گرفته، ‌ اهالی رسانه و صاحبنظران بر این باورند این اقدام انگلیس شراکت با آمریکا در کارزار فشار حداکثری بر ایران است.

روز پنجشنبه سیزدهم تیرماه اقدامی ضدایرانی از سوی بریتانیا به عنوان عضو در حال منفک شدن اتحادیه اروپا در تنگه جبل الطارق صورت گرفت. در جریان این اقدام، نفت کش «گریس ۱» که مقامات بریتانیا ادعا می کنند حامل دو میلیون بشکه نفت ایران به مقصد سوریه بوده، توقیف شده است. به دنبال هماهنگی دولت جبل الطارق و بریتانیا در توقیف نفت کش حامل نفت ایران، نوک پیکان اتهامات به سوی مقامات لندن نشانه رفته است که به صورت غیرمستقیم در پی فشار بر ایران برآمده اند. نیم‌نگاهی کلی به صفحه نخست مطبوعات نشان می‌دهد که توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریای انگلیس در روزنامه‌های امروز بازتاب گسترده‌ای داشته است. بررسی خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نیز حاکی از آن است که این رسانه ها نیز همسو با روزنامه ها این مهم را در کانون توجه خود قرار داده و رسانه های هر دوطیف در رویکردهایی مشابه ضمن محکوم کردن انگلیس این کشور را مجری سیاست های آمریکا عنوان کرده اند.

 

رسانه‌های اصلاح طلب :

 

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از: همراهی انگلیس در تشدید تحریم‌ها علیه ایران؛ اروپا و خصوصاً انگلیس در بهترین حالت یک شعبه کوچکی از ایالات متحده آمریکا است؛ دستکم انگلیس نیز می‌خواهد در چیزی که کاخ سفید «کارزار فشار حداکثری بر ایران» می‌نامد، شریک شود؛ انگلیس با توقیف کشتی نفتی ایرانی حامل نفت برای سوریه نشان داد همچنان نوکر آمریکاست انگلیس با توقیف تحریک آمیز نفتکش ایران نشان داد در نقشه ترامپ بازی می کند تا اروپا.؛ اقدام اخیر انگلیس برجام را با دست اندازی های بیشتری روبرو خواهد کرد؛ خود آمریکایی‌ها جرأت نمی‌کردند چنین رفتاری داشته باشند، این ماموریت را به انگلیسی‌ها دادند؛ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز بدون اشاره به توقیف این نفتکش، بار دیگر به ایران هشدار داد که «باید خیلی محتاط» باشد.

 

-روزنامه ابتکار؛

( انگلیس در بهترین حالت یک شعبه کوچکی از ایالات متحده آمریکا است ) .

در گزارش یک خود نوشت: هرچند اروپایی‌ها پیش از این نیز در کشاکش بحران سوریه، ایران را متهم به فروش نفت به این کشور کرده بودند، اما اقدام روز پنجشنبه انگلیس بیش از آنکه به نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا مربوط باشد، از نظر ناظران همراهی این کشور در تشدید تحریم‌ها علیه ایران عنوان شده است؛ امری که پس از تشدید تنش‌ها در خلیج فارس و نیز اقدام ایران در جهت کاستن بخشی از تعهدات برجامی خود بارها توسط مقامات لندن با واکنش‌هایی همسو نسبت به راهبرد تحریمی آمریکا همراه بوده است؛ به طوری که یک ماه قبل وزیر دفاع انگلستان مدعی شد که درصورت بروز یک درگیری میان ایران و آمریکا، لندن از متحد قدیمی خود حمایت می‌کند و ویلیام هگ وزیر خارجه این کشور نیز علاوه بر آنکه حملات مشکوک به نفتکش‌ها در دریای عمان را به ایران نسبت داده بود، درخصوص گام‌های هسته‌ای ایران هشدار داده که این عمل با تبعاتی برای تهران همراه است. در چنین شرایطی جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ در پیامی توئیتری توقیف کشتی گریس ۱ را اقدامی عالی توصیف کرده و سخنگوی «ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز با بیان اینکه چنین عملی پیامی واضح درخصوص نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا است، اعلام کرده است: ما از این اقدام قاطع به منظور اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه استقبال می‌کنیم و عملکرد مقامات جبل‌الطارق برای اجرای آن را تحسین می‌کنیم. ابتکار همچنین در بخشی از سرمقاله خود نوشت: اروپا با این اقدام نشان داد نه تنها توان مقابله با آمریکا جهت نجات برجام را ندارند بلکه حتی عزم جدی برای این کار را هم ندارند. اروپا و خصوصاً انگلیس در بهترین حالت یک شعبه کوچکی از ایالات متحده آمریکا است. رابطه آنها را به هیچ وجه نمی‌توان شراکت استراتژیک نامید؛ انگلیس رسماً تبدیل شده به شعبه کوچکی از آمریکا که هیچ اختیاری از خود ندارد؛ چندان که دست به اقدام غیرقانونی و خطرناک اینچنینی میزند که قطعاً ضرر آن در ادامه بیشتر از منافع آن برای آنها است اما به صرف دستور آمریکا دست به چنین اقدامی می‌زند. نه نفتکش ایران و نه مبداء و مقصدِ این نفتکش، توسط شورای امنیت تحریم نشده بود و لذا این توقیف قطعاً غیرقانونی است. تعرض غیرقانونی به کشتی غیرنظامی ایران، هیچ معنایی ندارد جز اینکه دستکم انگلیس نیز می‌خواهد در چیزی که کاخ سفید «کارزار فشار حداکثری بر ایران» می‌نامد، شریک شود.

 

-روزنامه ایران :

 

می نویسد: مخالفت ایران با تحمیل تحریم‌های یکجانبه اروپا در حالی است که سخنگوی «ترزا می»، نخست‌وزیر مستعفی انگلیس مدعی شده است: «توقیف این نفتکش پیام روشنی است مبنی بر اینکه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا غیر قابل قبول است». قابل انتظار بود که این اقدام مورد استقبال مقام‌های کاخ سفید قرار گیرد. چنانکه «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی امریکا ساعاتی بعد از وقوع این رویداد در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «خبر عالی: انگلیس ابرنفتکش گریس ۱ را که با نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در حال حمل نفت ایران به سوریه بوده، متوقف کرده است». مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبادله نفت بین ایران و سوریه را «غیرقانونی» توصیف کرده و گفته که امریکا با همکاری متحدانش اجازه منتفع شدن دو کشور از چنین مبادلاتی را نخواهد داد. او نوشته است: «امریکا و متحدانش به تهران و دمشق اجازه نخواهد داد از این تجارت غیرقانونی منتفع شوند.»

 

-روزنامه جمهوری اسلامی :

 

در سرمقاله امروز خود با عنوان بازگشت دزدان دریایی و با موضوع قرار دادن توقیف کشتی نفتکش توسط انگلیس نوشت: بهانه توقیف کشتی نفتی اینست که سوریه توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و رساندن نفت به این کشور نقض این تحریم است. نکته مهم دیگر اینست که دولت انگلیس با توقیف کشتی نفتی ایرانی حامل نفت برای سوریه نشان داد اولاً همچنان نوکر آمریکاست بطوری که هرچه دولت آمریکا دستور بدهد انجام می‌دهد و ثانیاً خوی راهزنی بین‌المللی که در دوران سلطه استعماری خود بر بخش عمده‌ای از جهان در وجود دولتمردان لندن طغیان می‌کرد هنوز هم آن‌ها را وادار به اقدامات خلاف قانون و خلاف منافع ملت‌ها می‌نماید.

 

-روزنامه سازندگی:

 

با اختصاص تیتر و عکس یک خود به این اقدام بریتانیا، در تیتری معمولی نوشت «راهزنی دریایی» و در زیر تیتر اشاره کرد، دولت انگلیس با توقیف تحریک آمیز نفتکش ایران نشان داد در نقشه ترامپ بازی می کند تا اروپا.

 

-روزنامه آفتاب یزد :

 

گزارش خبری و تحلیلی در مورد این اقدام انگلیس برای توقیف نفتکش ایرانی نوشت و در تیتر نوشت «افراطی گری در جبل الطارق» با رضا کلهر کارشناس خاورمیانه گفت و گو کرده و می نویسد: «ایران مسئله را در چارچوب حقوقی مورد پیگیری قرار دهد. اقدام اخیر انگلیس برجام را با دست اندازی های بیشتری روبرو خواهد کرد. ایران نباید از فاز دیپلماتیک خارج شود.»

-به گزارش دنیای اقتصاد، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی، گفت: غصب اموال دیگر جوامع از سیاست‌های انگلستان است. فاجعه ۱۹۱۷ و مرگ ۹ میلیون ایرانی، توقیف پول‌های ایران علی‌رغم رای دادگاه‌های داخلی خود و اکنون نیز توقیف کشتی تجاری ایران، نشان از آن دارد که این کشور همچنان به سیاست راهزنی ادامه داده و عملاً پایبند به برجام نیز نمی‌باشد.

 

رسانه‌های اصولگرا :

 

در ادامه به برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود: برخی چهره ها و کاربران فضای مجازی خواستار اقدام متقابل علیه توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس شدند؛ تولید ناامنی برای تردد امن کشتی‌های غیرنظامی می‌تواند دامن انگلیسی‌ها را در دریای عمان و غیر آن بگیرد؛ اقدام حمله به نفت کش ایرانی نوعی باج خواهی برای اعمال فشار در پرونده جاسوسان بازداشت شده در ایران است. انگلیس که در آستانه خروج از اتحادیه اروپا است، تلاش می‌کند حمایت واشنگتن را در تمام امور داشته باشد؛ اقدام دولت مسلوب‌الاراده انگلیس در عمل به دستور کاخ سفید، به‌طور قطع منطقه را وارد دور جدیدی از تنش و چالش می‌کند؛ این اقدام را باید شلیک دیگری بر پیکر برجام توصیف کرد.

 

 

-روزنامه خراسان:

 

هم در تیتر «دزدان دریایی جبل الطارق» علاوه بر اینکه به بیان گزارش کاملی از این ماجرا پرداخت به واکنش کاربران فضای مجازی و چهره های سیاسی هم اشاره کرد و در زیر تیتر نوشت «برخی چهره ها و کاربران فضای مجازی خواستار اقدام متقابل علیه توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس شدند». کیهان در بخشی از گزارش یک خود نوشت: حداقل واکنش، مقابله به مثل و توقیف کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های متعلق به انگلیس یا حامل نفت برای آن در خلیج فارس است. اما الزامی ندارد که پاسخ، متقارن و به اندازه باشد. ضمن اینکه تولید ناامنی برای تردد امن کشتی‌های غیرنظامی می‌تواند دامن انگلیسی‌ها را در دریای عمان و غیر آن بگیرد.

 

-روزنامه سیاست :

 

روز در این باره توضیح داد که «لندن با جوسازی های حاشیه ای از جمله اقدام علیه جمهوری اسلامی به دنبال آن است تا افکار عمومی را از بحران داخلی دور ساخته و مانع از افشای ابعاد گسترده رسوایی سیاسی و البته ناتوانی در برگزیت شود. نکته مهم آنکه مدت ها پیش افرادی مانند هاموند به دنبال پرونده جاسوسان انگلیسی بازداشت شده در ایران بوده اند و اکنون تحقق این مسئله امتیاز بزرگی برای او و حامیانش قلمداد می شود. بر این اساس می توان گفت که اقدام حمله به نفت کش ایرانی نوعی باج خواهی برای اعمال فشار در پرونده جاسوسان بازداشت شده در ایران است…»

 

-روزنامه جوان:

 

 

در گزارش یک خود نوشت: دولت انگلیس تحریم‌ها علیه سوریه را عامل اصلی توقیف نفتکش ایرانی عنوان کرده است، اما برخی منابع اروپایی روایت متفاوتی از این مسئله دارند. جوسب بورل، سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا می‌گوید: «توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست امریکا از انگلیس صورت گرفته است». به گزارش شبکه فرانس ۲۴، جوسب بورل که به عنوان جانشین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده است، گفت: «مادرید در حال بررسی توقیف این کشتی و تأثیر آن بر تمامیت ارضی اسپانیا است». روزنامه گاردین هم این روایت را تأیید کرده و نوشته است: «وزارت خارجه انگلیس در چند روز گذشته با یک معضل روبه‌رو شده بود و می‌دانست که اگر آنطور که ایالات متحده درخواست کرده، این کشتی را توقیف کند، تهران را که شدیداً به دنبال صادرات نفت است، عمیقاً خشمگین می‌کند». انگلیس که در آستانه خروج از اتحادیه اروپا است، تلاش می‌کند حمایت واشنگتن را در تمام امور داشته باشد و به نظر می‌رسد توقیف نفتکش ایرانی هم در راستای خوش‌خدمتی لندن به امریکا انجام شده است، چرا که لندن در هفته‌های اخیر تنها کشور اروپایی بوده که در کنار سیاست‌های ضد ایرانی امریکا ایستاده است و با اتهامات واهی، ایران را به خرابکاری در منطقه متهم کرده است.

مقامات امریکایی و صهیونیستی که از هر اقدام ضدایرانی حمایت می‌کنند، از توقیف نفتکش ایرانی ذوق زده شدند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا در حساب توئیتری خود نوشت: «خبر عالی، انگلیس ابرنفتکش گریس ۱ را که با نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در حال حمل نفت ایران به سوریه بوده، متوقف کرده است». مشاور امنیت ملی ترامپ با غیرقانونی عنوان کردن مبادله نفت بین ایران و سوریه، مدعی شده که «امریکا با همکاری متحدانش اجازه بهره‌مند شدن تهران و دمشق را از چنین مبادلاتی نخواهد داد». به گزارش فارس، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا با ابراز خشنودی از توقیف نفتکش ایرانی، مدعی شد که آمریکا و شرکای او اجازه نمی‌دهند که ایران به تجارت نامشروع خود با سوریه ادامه دهد. به گزارش فارس، «یوال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی روز جمعه در مصاحبه‌ای از توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران توسط ارتش انگلیس استقبال کرد. این عضو کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی که با رادیو تل‌آویو گفت‌وگو می‌کرد، مدعی شد که این رژیم در توقیف نفتکش «گریس ۱» که حامل محموله نفتی ایرانی بوده، هیچ نقشی نداشته است.

 

این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: اقدام دولت مسلوب‌الاراده انگلیس در عمل به دستور کاخ سفید، به‌طور قطع منطقه را وارد دور جدیدی از تنش و چالش می‌کند که ممکن است هزینه آن کمتر از هزینه چالش‌های قبلی نباشد و امریکایی‌ها و متحدانش باید درک کرده باشند که سیاست غلط آن‌ها در ایجاد مانع برای صدور نفت ایران، قابل اجرا نیست و در صورت تداوم و تکرار می‌تواند هزینه ادامه حضور آن‌ها در منطقه را برای کاخ سفید سنگین‌تر کند. تجربه مواجهه ایران با امریکا در ماه‌های اخیر، باید انگلیسی‌ها را به این درک رسانیده باشد که درگیر شدن‌شان با ایران نه تنها منفعتی برای‌شان نداشته، بلکه اعتبار و حیثیت و حتی زمینه حضور آن‌ها را در منطقه تحت‌الشعاع قرار داده و به مخاطره می‌اندازد و در صورت عدم جبران اشتباه باید هزینه آن را بپرد ازند.

 

روزنامه وطن امروز :

 

ذیل تیتر نخست خود «دزدان دریایی ملکه» می نویسد: توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریای انگلیس نشان داد نه‌تنها ادعای شکاف میان اروپا و آمریکا بی‌اساس بوده و انگلیس عملاً مجری سیاست آمریکا درباره به صفر رساندن فروش نفت ایران شده است، بلکه انتظار از کشورهای اروپایی برای خرید نفت از ایران در قالب سامانه موسوم به اینستکس نیز رویاپردازی است.

 

 

-کیهان :

 

در یادداشت روز خود با تیتر «شلیک آمریکا و انگلیس به پای خود» می نویسد: انگلیس طی نیم قرن اخیر از اعمال قدرت دریایی بر قبایل عربی حاشیه خلیج‌فارس و چوپانی بر آنها، به دزدی دریایی و خوش‌رقصی برای آمریکا رسیده است. جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را با آن همه دبدبه و کبکبه و ادعا در منطقه زمینگیر و بارها گوش آن را پیچانده است. انگلیس که دولتی شکست خورده و وضعیتی آشفته در داخل دارد، زمان و سوژه بدی را برای ابراز ارادت به ترامپ برگزیده است. گویا آنها دستگیری ۱۰ ملوان متجاوز خود از سوی ایران در سال ۱۳۸۶ را فراموش کرده‌اند. جمهوری اسلامی در برابر بدعهدی‌های برجام راه اقدام متقابل را در پیش گرفته و در ماجرای نفتکش توقیف شده نیز به نظر می‌رسد بهترین راه همین است. در جنگلی که نام آن را نظم لیبرال آمریکایی گذاشته‌اند، مدارا با هیچ روباه و کفتاری، با عقل و تدبیر سازگار نیست.

این اقدام را باید شلیک دیگری بر پیکر برجام توصیف کرد. سه دولت اروپایی از جمله انگلیس، در برجام متعهد شده بودند ضمن مقابله با تحریم‌های بانکی و مالی، از ایران نفت بخرند اما نه تنها به این تعهد خود اقدام نکردند، بلکه انگلیس حتی علیه صادرات و فروش نفت ایران به دیگر کشورها نیز کارشکنی می‌کند. این البته یک خبط آشکار است. چه اینکه نمی‌شود بزن در رویی عمل کنند. بله اگر انگلیسی‌ها دیگر با خلیج فارس و تنگه هرمز و تجارت نفت آن کاری نداشتند، می‌توانستند در تنگه جبل‌الطارق (که بر سر آن هم با اسپانیا اختلاف دارند) گردنه‌گیری کنند. اما طبیعتاً گذر پوست به دباغ‌خانه می‌افتد و دست انگلیسی‌ها زیر ساطور ما در خلیج فارس است.

 

-خبرگزاری تسنیم:

 

انگلیس همچنان خود را حامی قرارداد برجام می داند اما اقدام این کشور در توقیف نفتکش ایرانی نیت انگلیس در این زمینه را به تردید می‌اندازد. انگلیس هنوز هم حامی قرارداد برجام است و از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران پشتیبانی نمی کند ولی این کار ایران را در مورد نیت انگلیس به تردید می‌اندازد. ایران توقیف این کشتی توسط انگلیس را غیرقانونی خواند.

 

منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *