پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

روایت «ده باور بی‌اساس علم مدرن»

روایت «ده باور بی‌اساس علم مدرن»

نشست «ده باور بی‌اساس علم مدرن» به روایت حامد علی‌اکبرزاده برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، هشتمین نشست «هم‌کتاب» که به کتاب یادشده اختصاص دارد، روز یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ صبح به شکل برخط به نشانی الکترونیکی roytab.ir (پخش زنده) و حضوری در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی (روبه‌روی در اصلی دانشگاه تهران) برگزار می‌شود.

«ده باور بی اساس علم مدرن» در سال ۲۰۱۲ توسط روپرت شلدریک(معروف به داروین قرن بیست و یکم) به رشته تحریر درآمده و در سال ۱۴۰۱ با ترجمه علیرضا شفیعی‌نسب در ۳۷۶ صفحه و در نشر ترجمان منتشر شده است.

 

کتاب فوق نقدی است بر برخی از باورها و نظریه‌های علم مدرن که در اثر تکرار بدیهی و غیرقابل انکار تلقی شده‌اند اما به اعتقاد نویسنده مبنای علمی محکمی ندارند. این کتاب در پی اثبات وجوه متافیزیکی طبیعت ارزیابی متداول از علم را تغییر می‌دهد.

شلدریک در این کتاب معتقد است اگر علوم از باورهای جزمی دست و پاگیر رها شوند تولدی دوباره خواهند یافت و بر همین اساس ده باور جزمی را که دانشمندان آن‌ها را بدون چون و چرا پذیرفته‌اند مورد مناقشه قرار می‌دهد؛ باورهایی از قبیل: «همه چیز مکانیکی است – قوانین طبیعت ثابتند – طبیعت هدف خاصی ندارد – ذهن چیزی جز فعالیت مغز نیست – پدیده‌های فراروانشناختی همچون تله‌پاتی موهوم‌اند – پزشکی مکانیستی تنها روش واقعی درمان است – خاطرات در هنگام مرگ محو می‌شوند – مقدار کلی ماده و انرژی همیشه یکسان است – ماده ناآگاه است و تمامی موارد وراثت مادی است.»

انتهای پیام

 

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *