پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

رونمایی چین از پهپادهای جنگی رادارگریز

رونمایی چین از پهپادهای جنگی رادارگریز

چین از پهپادهای جنگی دوربرد و رادارگریز جدید خود موسوم به “GJ-۱۱” رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، نمایشگاه هوایی ۲۰۲۱ چین که اخیراً به پایان رسید، اولین رویداد برای بسیاری از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین بود.

صنعت هواپیمایی چین با پیشرفت فناوری هواپیماهای بدون سرنشین(UAV) خود به پهپادها یا هواپیماهای بدون سرنشینی دست یافته است که می‌توانند پروازهای بین قاره‌ای انجام دهند و تا ارتفاعات نزدیک به لبه فضا پرواز کند و تصاویر با وضوح بالا را حتی از مناطقی که بسیار حفاظت شده هستند، ثبت کند.

اما چیزی که به نظر می‌رسد توجه اکثر افراد را به خود جلب کرده، رونمایی از یک پهپاد رادارگریز موسوم به “GJ-۱۱” با قابلیت حمل تسلیحات جنگی است که برای اولین بار از توانایی‌های حمله آن رونمایی شده است.

این پهپاد از سال ۲۰۱۳ در حال توسعه است و از یک موتور توربوفن استفاده می‌کند و فاصله بین بال‌های آن ۱۴ متر است. در حالی که جزئیات این پهپاد تا حد زیادی ناشناخته است، اعتقاد بر این است که برد این پهپاد ۴۰۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت آن ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت است و مهم‌تر از همه این که دارای قابلیت‌های فوق رادارگریزی است.

برای اولین بار است که “GJ-۱۱” در منظر عموم قرار گرفته است که شاهد دو جایگاه متقارن برای نصب تسلیحات هستیم. هر جایگاه می‌تواند تا چهار مهمات را در خود جای دهد که می‌تواند بمب‌های هدایت دقیق باشد.

همچنین فیلمی تبلیغاتی از قابلیت‌های “GJ-۱۱” از جانب سازنده آن یعنی “گروه صنعت هوانوردی هنگدو” در این نمایشگاه هوایی نمایش داده شد.

همانطور که در این کلیپ نشان داده شد، پهپاد “GJ-۱۱” قادر به پرواز از کشتی‌های جنگی دوزیست است و در صورت نزدیک شدن به هدف نیز می‌تواند به جای شلیک مهمات، به عنوان طعمه به کار گرفته شود. اگرچه این هواپیمای بدون سرنشین بسیار بزرگ است، اما احتمالاً نمی‌تواند قدرت آتش کافی برای نابودی کشتی دشمن را داشته باشد و بنابراین می‌تواند به عنوان عاملی گمراه کننده به کار گرفته شود یا منابع کشتی را محدود کند.

همچنین این پهپاد برخی امواج را به سمت اهداف خود می‌فرستد که می‌تواند گیرنده‌های سیگنال یا سلاح‌ها را مختل کند و از کار بیاندازد.

هنوز مشخص نیست که قابلیت‌های فعلی “GJ-۱۱” چیست، اما می‌توان دید که دیدگاه چین در مورد توصعه هواپیماهای بدون سرنشین با آنچه که ارتش آمریکا قصد توسعه آن را دارد، تفاوت چندانی ندارد.

در حالی که ایالات متحده و متحدانش به دنبال تقویت حضور خود در آسیا هستند، تلاش‌ها و پیشرفت‌های این‌ چنینی چیزی است که آمریکا باید به آن توجه کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *