پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

زبان فارسی زنده مانده تا ایران زنده و یکپارچه بماند/ جزئیاتی از نخستین جشنوارۀ ملی آیین سخن

زبان فارسی زنده مانده تا ایران زنده و یکپارچه بماند/ جزئیاتی از نخستین جشنوارۀ ملی آیین سخن

رادیو ایران با همکاری شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا، در جهت نگهبانی، توسعه و ترویج زبان فارسی، نخستین جشنوارۀ ملی آیین سخن را برگزار می‌کند.

به گزارش فارس، به نقل از روابط عمومی جشنوارۀ آیین سخن، کاظم داداشی، قائم مقام شبکه رادیویی ایران در رابطه با نخستین جشنواره ملی آیین سخن گفت: اگر امروز شاهد آن هستیم که «نخستین جشنوارۀ ملی آیین سخن» در آستانۀ برگزاری است، از نقش سه عامل مهم در کنار سایر عوامل نباید غافل شد: «اهمیت راهبردی پاسداشت زبان فارسی»؛ «نقش رسانه‌های مکتوب، شنیداری و دیداری در نگهبانی از زبان فارسی» و «جایگاه شبکۀ رادیویی ایران در منظومۀ رسانه‌ای کشور و وظیفۀ ذاتی این شبکه در پاسداشت زبان، خط و ادبیات فارسی».

وی تصریح کرد: «فارسی» میراث گرانبهایی است که با پشتوانه‌ای از شاعران، نویسندگان و پژوهشگران بزرگ، فراز و نشیب‌های فراوانی را در طول تاریخ از سر گذرانده و اکنون بر زبان ما ایرانیان و بلکه کشورهایی دیگر جاری است و با دستان ما به خط و نوشته در می‌آید. به تعبیری ما فارسی حرف می‌زنیم، فارسی می‌خوانیم، فارسی می‌شنویم، و فارسی می‌نویسیم؛ و به همان نسبت، به این زبان عشق می‌ورزیم. این پدیدۀ فراگیر و متکثّر، هیچگاه در تعارض نبوده‌است با گویش‌ها و لهجه‌های متنوع و گوش‌نوازی که در سراسر این مرز و بوم پهناور وجود داشته و دارند و رنگین‌کمانی از همدلی را نقش زده‌اند.

وی در ادامه گفت: زبان فارسی زنده است و زنده مانده است تا ایران زنده و یکپارچه بماند. پر واضح است که بی‌توجهی به زبان فارسی و ابعاد وجودی آن، به مثابه نادیده گرفتن تاریخ و جغرافیای این کهن‌بوم پهناور است. آنجا که پای هویت‌یابیِ جمعی ایرانی-اسلامی به میان می‌آید، در میان مؤلفه‌هایی همچون سرزمین مشترک، فرهنگ مشترک، تاریخ مشترک و دین مشترک، بی تردید زبان فارسی می‌درخشد.

داداشی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت‌کنندگان در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان فرمودند: «کاری کنید که در دنیا دیگران محتاج دانش شما باشند؛ مجبور باشند زبان شما را یاد بگیرند تا به دانش شما دست پیدا کنند؛ این کار ممکن است.» سهل‌انگارانه و نابخردانه است اگر زبان فارسی را محدود به شعر و شاعری و محصور در چارچوب ادب و عرفان و مانند آن بدانیم. قرار گرفتن زبان فارسی در جایگاه یک زبان مرجع –آنچنان که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم هست-  زمانی امکان‌پذیر است که پرچمداران این حرکت خطیر که همانا اصحاب فرهنگ و رسانه از آن جمله‌اند، همۀ ظرفیت‌های زبان فارسی را کشف کنند و به رخ بکشند.

این کارشناس ارشد رسانه گفت: و حالا در روزگاری که صرف نظر از سهل‌انگاری‌های کم و بیشِ خودمان، بدخواهان ایران و ایرانی، آگاهانه و هوشمندانه، به شکل‌های مختلف و خاصّه با ابزار رسانه، زبان فارسی را و اقوام ایرانی را هدف گرفته‌اند و از این رهگذر، کمر به اختلاف‌افکنی بسته‌اند، بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند که ما در رسانه‌ها کجا ایستاده‌ایم و چه می‌کنیم. درک وضعیت موجود، طبیعتاً اولین و اساسی‌ترین اتفاقی است که باید بیفتد. و وقتی این مقدمه به کفایت و کمال فراهم شد، همۀ امکانات باید برای تحقق یک هدف والای دینی و ملی که همانا پاسداشت زبان فارسی است، تجهیز شود.

وی تأکید کرد: آنجا که رهبر فرزانۀ انقلاب فرمودند: «من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم، زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است» و یا فرمودند: «زبان فارسی قرن‌های متمادی است که عمدتاً به ‌وسیله‌ شاعران بزرگ حفظ شده و این گونه سالم و فصیح به دست ما رسیده است، بنابراین ما باید حرمت زبان را حفظ کنیم»، صورت مسأله روشن است، آنچنان که تکلیف هم روشن.

قائم مقام رادیو ایران افزود: و در این کارزار بزرگ، رادیو ایران به عنوان فراگیرترین رسانۀ شنیداری کشور، سال‌هاست با در نظر گرفتن همۀ ابعاد زیستی و زایندگی زبان فارسی، تلاش دامنه‌داری را  شروع کرده است. تلاشی که از یک سو موضوع پاسداشت زبان و ادبیات فارسی را در سطح معاونت صدای جمهوری اسلامی به مقوله‌ای مهم و راهبردی تبدیل کرده است، تا آنجا که افزون بر توجه جدی‌تری که در جریان برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی رادیویی به این مهم معطوف داشته شده است، شکل‌گیری «شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا» را می‌توان از دستاوردهای ارزشمند و جریان‌ساز این تلاش بی‌وقفه دانست؛ و از سوی دیگر  مبتنی بر اندیشه‌ای فراسازمانی، با نهادهایی مانند فرهنگستان زبان و ادب فارسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری‌هایی شکل گرفت تا ظرفیت‌های موجود در هر یک از این نهادها نیز به عرصۀ حراست از زبان، خط و ادبیات فارسی وارد شود.

قائم مقام شبکۀ رادیویی ایران در پایان با اشاره به عزم جدی این شبکۀ رادیویی در  برگزاری هرچه باشکوه‌تر نخستین جشنوارۀ ملی آیین سخن، گفت: جان کلام آن که فارسی را پاس می‌داریم، زیرا گفته‌اند
«قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر، گوهری».

انتهای پیام/ ت 1121

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *