پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

شناسایی ۸ مورد کرونای سگی ؛ در مالزی جدیدترین ویروس کرونا احتمالا از سگ‌ها می‌آید

شناسایی ۸ مورد کرونای سگی ؛ در مالزی جدیدترین ویروس کرونا احتمالا از سگ‌ها می‌آید

محققان می‌گویند سگ‌ها پس از خفاش‌ها و برخی حیوانات دیگر احتمالا حیوان بعدی هستند که انسان را به یک نوع دیگر از کروناویروس آلوده می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، در حال حاضر هفت نوع ویروس از خانواده ویروس‌های کرونا وجود دارد که می‌تواند انسان را آلوده کند. دانشمندان بر این باورند که بسیاری از این ویروس‌ها از خفاش‌ها نشات گرفته‌اند، اما به راحتی می‌توانند بین گونه‌های مختلف منتقل شوند.

اکنون دانشمندان می‌گویند، سگ‌ها می‌توانند حیوان بعدی باشند که انسان را به یک نوع دیگر از این ویروس آلوده می‌کنند.

در سال ۲۰۲۰ “گریگوری گری” استاد پزشکی، بهداشت جهانی و بهداشت محیط در دانشگاه “دوک”(Duke) در گروهی فعالیت می‌کرد که یک ابزار تشخیصی مولکولی برای شناسایی ویروس‌های کرونا تولید کرد.

این تیم با استفاده از این ابزار، ۳۰۱ مورد ذات الریه یا سینه‌پهلو را مورد بررسی قرار داد و شواهدی از ویروس‌های کرونای وابسته به سگ‌ها را در هشت نفر از این بیماران بستری شده در مالزی یافت.

محققان نمونه‌های این بیماران را برای دکتر “آناستازیا ولاسوا” دامپزشک و ویروس‌شناس دانشگاه ایالتی “اوهایو” ارسال کردند و وی این نوع جدید از ویروس را در دو نمونه از هشت نمونه ارسالی شناسایی کرد.

وی اقدام به جمع آوری ژنوم کامل ویروس کرد که با سایر ویروس‌های شناخته شده کرونا مطابقت داشت.

به نظر می‌رسد این ویروس خاص علاوه بر ویروس کرونای نشات گرفته از گربه‌ها و خوک‌ها، ترکیبی از دو ویروس سگی نیز باشد که قبلاً شناسایی شده بود و هر دو در سگ‌ها رایج است.

اگر این ویروس به عنوان یک پاتوژن انسانی تأیید شود، اولین ویروس سگی کرونا است که شناخته شده است و باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. محققان می‌گویند البته این موضوع نباید موجب ترس از سگ‌ها از این بابت شود.

“گری” گفت: هنوز کسی نمی‌داند که این ویروس چقدر شایع است و اینکه آیا می‌تواند به طور موثر از سگ به انسان یا بین انسان‌ها منتقل شود یا نه. همچنین ممکن است ویروس از طریق یک گونه سوم واسطه به بدن انسان راه پیدا کرده باشد.

“ولاسووا” به نیویورک تایمز گفت: در حال حاضر ما هیچ دلیلی نداریم که باور کنیم این ویروس عامل یک همه‌گیری خواهد شد. اما محققان آن را یک زنگ خطر می‌دانند.

“گری” گفت: این ویروس‌های کرونا بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شود از حیوانات به انسان منتقل می‌شود. ما آنها را از دست داده‌ایم، زیرا اغلب آزمایشات تشخیصی بیمارستانی فقط ویروس‌های کرونای انسانی را تشخیص می‌دهد.

ابزاری مانند ابزاری که “گری” و تیمش تولید کرده‌اند، کلیدی در جستجوی فعالانه ویروس‌هایی از این دست است که از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شوند و می‌توانند موجب یک همه‌گیری جدید شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *