جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

طراحی نرم‌افزار بانک اطلاعات گیاهی/امکان جستجوی موضوعی گیاهان خوراکی و دارویی

طراحی نرم‌افزار بانک اطلاعات گیاهی/امکان جستجوی موضوعی گیاهان خوراکی و دارویی

مجری پروژه طراحی نرم‌افزار بانک اطلاعات گیاهی با اشاره به محتوای رائه شده از طریق این نرم افزار گفت: برخلاف جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل که حجم زیادی از اطلاعات پراکنده، تکراری و غیرمرتبط را به کاربر ارائه می‌کنند، در نرم‌افزار بانک اطلاعات گیاهی، اطلاعات بسیار دقیق در خصوص هر گیاه با یک جستجوی ساده و به سرعت در دسترس خواهد بود.

دکتر محمدرضا لبافی حسین‌آبادی، مجری پروژه طراحی نرم‌افزار بانک اطلاعات گیاهی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: این نرم‌افزار شامل اطلاعات ۷۴۰۰ گیاه از جمله گیاه دارویی، درخت، گیاه مرتعی و … است که در دسته‌بندی‌های مختلف و در ۳۵ فیلد قابلیت جستجو دارد. کاربر می‌تواند گیاهان را براساس شاخص‌های مورد نظر، فیلتر و اطلاعات مورد نیاز را دریافت کند. امکان جستجوی گیاهان در این نرم‌افزار براساس نام علمی، نام انگلیسی، خانواده، استفاده دارویی یا خوراکی، فرم و سرعت رشد گیاه، نیاز به نور، استفاده در فضای منزل و … وجود دارد.

دکتر لبافی حسین‌آبادی افزود: کاربر می‌تواند بر اساس هدفی که دارد، جستجوهای خود را در این نرم‌افزار محدود کند؛ به عنوان مثال اگر قصد دارید برای منزل یک گیاه یکساله، دو ساله، علفی، درختچه یا رونده انتخاب کنید، یا براساس نیاز نوری، میزان رشد گیاه، استفاده در فضای داخلی منزل یا فضای باز، خاک مورد نیاز، نوع گل، میزان گلدهی، مقاومت در برابر باد، می‌توانید گزینه‌ها را انتخاب و جستجو را محدود به گزینه‌های مورد نظر کنید.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: برخلاف جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل که حجم زیادی از اطلاعات پراکنده، تکراری و غیرمرتبط را به کاربر ارائه می‌کنند، در نرم‌افزار بانک اطلاعات گیاهی، اطلاعات بسیار دقیق در خصوص هر گیاه با یک جستجوی ساده و به سرعت در دسترس خواهد بود. بخش دیگر این نرم‌افزار، گالری عکس شامل ۹ هزار قطعه عکس از گیاهان است.

امکان جستجوی موضوعی گیاهان خوراکی و دارویی

وی افزود: یکی از بخش‌های نرم‌افزار بانک اطلاعات گیاهی، دسته‌بندی گیاهان خوراکی است و کاربر می‌تواند براساس کاربرد گیاه به عنوان ادویه، رنگ‌خوراکی، چای و دمنوش، روغن‌گیری، گیاهان مورد نظر را جستجو کند. همچنین در بخش گیاهان دارویی این نرم‌افزار، ۱۳۵ دسته خاصیت دارویی و درمانی شامل آرامش‌بخش، آنتی‌بیوتیک، شیرافزا، ضد التهاب، ضدویروس و … قابل جستجو هستند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: قسمت پنج این نرم‌افزار، قسمت‌های مورد استفاده گیاه – بذر، برگ، ریشه، ساقه، گل، گیاه و میوه – است که اطلاعات مورد نیاز کاربر را در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه می‌کند. قسمت آخر نرم‌افزار هم سایر موارد است که امکان جستجو به عنوان کود، علف‌کش و حشره‌کش، چوب و الوار و .. را فراهم می‌کند.

دکتر لبافی حسین‌آبادی تأکید کرد: نام فارسی گیاهان در نرم‌افزار بانک اطلاعات گیاهی از کتاب فرهنگ نام‌های گیاهان ایران دکتر مظفری استخراج شده‌اند. همه این گیاهان لزوماً مربوط به کشور ایران نبوده و اطلاعات در خصوص سایر گیاهان از سایت‌های معتبر خارجی استخراج، جمع‌آوری و ترجمه شده‌اند.

برنامه‌ریزی برای طراحی سامانه اطلاعات اتنوبوتانی ملی

دکتر لبافی حسین‌آبادی افزود: همچنین قصد داریم در آینده نزدیک، اطلاعات اتنوبوتانی را از سراسر کشور جمع‌آوری و ساماندهی کنیم (علم اتنوبوتانی به مطالعه و بررسی چگونگی استفاده افراد یک قوم، فرهنگ یا ناحیه خاص از گیاهان بومی موجود در آن منطقه می‌پردازد).

عضو هیأت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: هنوز این اطلاعات ارزشمند به صورت یکپارچه و قابل دسترس برای عموم تهیه نشده است. قصد داریم اطلاعات اتنوبوتانی را از طریق مقالات علمی چاپ شده و همچنین افراد بومی در نقاط مختلف کشور جمع‌آوری و با همکاری متخصصان رشته‌های مختلف مانند پزشکی، داروسازی، گیاه‌شناسی در قالب یک سامانه جامع با قابلیت جستجو، ارائه کنیم. قطعاً این اطلاعات ارزشمند در شرایطی مانند همه‌گیری بیماری کرونا کاربرد فراوانی خواهند داشت.

نرم‌افزار بانک اطلاعات گیاهی از اواسط بهار ۱۴۰۰ با قیمت ۶۰ هزار تومان از طریق پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی قابل تهیه خواهد بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *