چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

هزار دانش‌آموز در «طرح کوآ» تحت آموزش‌های سایبری قرار گرفتند

هزار دانش‌آموز در «طرح کوآ» تحت آموزش‌های سایبری قرار گرفتند
*افزون بر ۴۴۰ مورد از این ۷۰۰ کارگاه آموزشی در تهران و مابقی در استان‌ها برقرار شد و  از ۲۱۰ هزار دانش‌آموز، ۱۳۵ هزار نفر دانش‌آموزان تهرانی و ۷۵ هزار نفر مربوط به دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها از مدارسی بودند که از طریق آموزش و پرورش به عنوان جامعه مخاطب آموزشی تحت آموزش قرار گرفتند.

تهران-ایرنا- رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) با اشاره به این که کودکان و نوجوانان در اولویت برنامه‌های امنیتی پلیس فتا قرار دارند، گفت: در این رابطه با همکاری آموزش و پرورش و همچنین وزارت ارتباطات و فناوری، طرحی را به عنوان طرح کودک و اینترنت «کوآ» طراحی، پایه‌ریزی و اجرا کردیم که در آن، بیش از ۲۱۰ هزار کودک در مقطع دبستان و متوسطه اول و دوم آموزش دیدند.

سردار وحید مجید روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که در بازه زمانی قرار داریم که کودکان خواسته یا ناخواسته وارد فضای مجازی شده‌اند و همواره آسیب‌هایی در کمین آن‌هاست، افزود: در این مساله با دو تیپ خانواده مواجه هستیم؛ خانواده‌هایی که نسبت به این فضا اشراف دارند و کنترل حداقلی را انجام می‌دهند و خانواده‌هایی که در این مورد دارای اطلاعات زیادی نیستند و به همین دلیل نمی‌توانند فرزندان را در استفاده درست از این فضا راهنمایی کنند.

وی درباره راهکار پلیس فتا در برطرف کردن این نوع آسیب‌ها خاطرنشان کرد: در این رابطه با همکاری آموزش و پرورش و همچنین وزارت ارتباطات و فناوری، طرحی را به عنوان طرح کودک و اینترنت با نام «کوآ» طراحی، پایه‌ریزی و اجرا کردیم.

رئیس پلیس فتا درباره طرح کوآ توضیح داد: در این طرح بیش از ۲۱۰ هزار کودک در مقطع دبستان و متوسطه اول و دوم در ۷۰۰ کارگاه آموزشی زیر پوشش آموزش هشتاد نفر از کارشناسان قرار گرفتند.

وی یادآور شد: افزون بر ۴۴۰ مورد از این ۷۰۰ کارگاه آموزشی در تهران و مابقی در استان‌ها برقرار شد و  از ۲۱۰ هزار دانش‌آموز، ۱۳۵ هزار نفر دانش‌آموزان تهرانی و ۷۵ هزار نفر مربوط به دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها از مدارسی بودند که از طریق آموزش و پرورش به عنوان جامعه مخاطب آموزشی تحت آموزش قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: این طرح را به عنوان یک کار پایه‌ای انجام دادیم و اکنون هم جزء برنامه‌های اصلی ما قرار گرفته است.

ناآگاه بودن کاربران، دلیل افزایش جرم مجرمان  

سردار مجید با اشاره به این که ۷۰ درصد از دلایلی که مجرمان می‌توانند جرائم خود را به ثمر برسانند ناآگاهی کاربران از نحوه استفاده از فضای سایبری است، تصریح کرد: همین امر باعث شده پلیس فتا در سطح خانواده، جامعه و حتی در سطح حوزه‌های دولتی برنامه‌هایی مدنظر قرار دهد که در این میان کودکان صددرصد در اولویت این موضوع هستند.

وی تاکید کرد: جهت تامین امنیت در فضای سایبری، باید تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌ها آن سهم و مسئولیتی که بر دوش دارند را اعمال کنند. پلیس فتا هم  تلاش کرده است برای تمامی سازمان‌های مسئول در حوزه بحث های امنیتی برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت دهد.

این مقام انتظامی یادآور شد: پلیس فتا برابر مصوبه شورای عالی فضای مجازی، مسئول رسیدگی به حوادث سایبری در حوزه عمومی است که یکی از این حوزه‌های عمومی کسب و کارها است. با این تعریف، کسب و کار اگر مورد حملات سایبری قرار بگیرد یا ویروسی متوجه این حوزه شود وظیفه ماست که آن را حل کنیم.

وظیفه پلیس فتا، پیش‌رویدادی است نه پس‌رویدادی

سردار مجید با اشاره به این که وظیفه پلیس فتا، پس‌رویدادی نیست بلکه اقدامات پیش‌رویدادی را همواره مدنظر قرار داده است، اظهار داشت: برای حصول این امر، شناخت آسیب‌پذیری‌ها در این حوزه اولویت قرار گرفته که طبیعتا در حوزه آی تی زیاد است و در این راه کار کارشناسی و توصیه‌های امنیتی زیادی بر مبنای استانداردهای جهانی انجام دادیم. همچنین با بیش از ۸۰۰ کسب و کار و استارتاپ جلسه برگزار کردیم تا آسیب‌پذیری‌ها را رفع کنیم.

وی بر آسیب‌پذیری فنی و روانی کسب و کارها در پی بی‌اطلاعی از فضای سایبری تاکید و خاطرنشان کرد: برخی حوزه‌ها، نیازمند پیشگیری است که این موارد را احصاء می‌کنیم و برای این امر سازمان‌ها را مسئول کردیم که خود موارد را رصد و پایش و آلودگی‌هایی که مخصوص به حوزه مسئولیتی آنهاست را انجام دهند و هر جا که پلیس لازم است ورود کند به پلیس بسپارند.

۲۰۰ مرکز پلیس فتا تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود

سردار مجید درباره مهم‌ترین برنامه امسال پلیس فتا خاطرنشان کرد: گستره پلیس فتا در شهرستان‌ها، مهمترین برنامه ما است که تاکنون در ۵۱ شهرستانی که فاقد پلیس فتا بودند، این مرکز بر اساس درخواست مردم آن منطقه پیاده‌سازی شد.

وی افزود: انشالله تا پایان امسال بیش از ۲۰۰ مرکز پلیس فتا در شهرستان‌ها راه‌اندازی خواهیم کرد زیرا این امر در تامین امنیت تاثیر بسیار زیادی دارد.

این مقام انتظامی در پایان تاکید کرد: نخستین نگاه ما در حوزه سایبر، نگاه پیشگیرانه است و خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی ما با مردم، بسیار می‌توانند در این امر ما را یاری کنند.

مطالب مرتبط

نظر (1)

  1. تهمینه پازوکی

    شاید آموزش خانواده ها بخصوص پدر و مادر هم در این راستا ضروری باشد

    Reply

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *