شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

پس از تعویق‌های مکرر ؛ “جیمز وب” در شب کریسمس به فضا می‌رود

پس از تعویق‌های مکرر ؛ “جیمز وب” در شب کریسمس به فضا می‌رود

تلسکوپ فضایی جیمز وب جمعه سوم دی ماه در شب کریسمس به فضا می‌رود و رئیس ناسا زمان دقیق پرتاب آن را اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز،بیل نلسون(Bill Nelson)، رئیس ناسا تایید کرده است که جیمز وب در روز جمعه ۲۴ دسامبر(سوم دی) به فضا پرتاب می‌شود.

موشک آریان این تلسکوپ را از گویان فرانسه در آمریکای جنوبی به فضا خواهد برد.

این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری که جانشینی برای تلسکوپ فضایی هابل در نظر گرفته شده است، قرار بود در روز شنبه ۱۸ دسامبر(۲۷ آذر) به فضا پرتاب شود اما وقوع یک حادثه در هنگام جابه‌جایی آن باعث تعویق چهار روزه پرتاب این تلسکوپ شد. به گفته ناسا هنگامی که متخصصین در حال اتصال جیمز وب به آداپتور موشک آریان بودند یکی از سیم‌های اتصال جدا شد و این تلسکوپ تکان شدیدی خورد.

پس از آن بروز یک مشکل در سیستم ارتباطی میان موشک و تلسکوپ پرتاب آن را باز هم به تاخیر انداخت و اکنون قرار است جیمز وب با دو روز تاخیر در روز جمعه، سوم دی به فضا پرتاب شود.

مقامات فضایی ایالات متحده آمریکا و اروپا پس از انجام آخرین دور از آزمایشات روز جمعه را برای پرتاب تعیین کردند. نلسون انتظار دارد که به دلیل تعطیلات سال نو، محل پرتاب خلوت‌تر باشد و این تلسکوپ در ساعت ۷:۲۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۵:۵۰ تهران) به فضا پرتاب شود.

وی به آسوشیتدپرس گفته است: از آنجا که شب کریسمس است افراد کمتری از هیئت‌های کنگره و حتی تیم ناسا و پیمانکار حضور خواهند داشت اما او خاطرنشان کرد که هنگام پرتاب در محل حاضر می‌شود.

این تلسکوپ در روز شنبه ۱۱ دسامبر بر روی موشک آریان۵ قرار گرفت. وب به آرامی حدود ۴۰ متر بالا برده شد و سپس روی موشک سوار شد. تمامی این فرآیند با تمهیدات شدید ایمنی و پاکیزگی انجام گرفت تا از هر گونه آلودگی و آسیب جلوگیری شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب با سال‌ها تاخیر در پرتاب به فضا می‌رود و نخستین روزهای شکل‌گیری ستاره‌ها و کهکشان‌ها را رصد خواهد کرد و همچنین به بررسی جو سیاراتی که به دور ستاره‌هایی نزدیک به زمین می‌چرخند خواهد پرداخت. ناسا و آژانس فضایی اروپا در این پروژه بزرگ با یکدیگر همکاری می‌کنند.

“وب” ابتدا قرار بود در سال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شود اما ماموریت آن بارها با تاخیر روبه‌رو شد. تلسکوپ فضایی جیمزوب که ساخت آن از سال ۱۹۹۶ آغاز شده است، پیشرفته‌ترین تلسکوپ تا کنون خواهد بود. این تلسکوپ به ترسیم نقشه‌ای سه‌بعدی از جهان می‌پردازد و با آینه‌های بزرگ با روکش طلای خود نخستین سال‌های پس از مه‌بانگ را رصد می‌کند. به گفته‌ی متخصصان، جیمز وب قادر به کاوش اتمسفر بیش از ۳۰۰ سیاره فراخورشیدی است. این تلسکوپ که تشعشعات فروسرخ را مورد بررسی قرار می‌دهد می‌تواند سیاراتی با دمای سطحی ۲۷ درجه سانتی‌گراد را رصد کند جیمز وب برخلاف هابل در مدار زمین قرار نمی‌گیرد بلکه در مدار خورشید و در نقطه‌ی لاگرانژی دو در فاصله بین ۳۷۴ هزار تا ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت. نقاط لاگرانژی پنج نقطه میان دو جسم بزرگ هستند که در آن نیروی جاذبه دو جسم همدیگر را خنثی می‌کند.

پس از پرتاب جیمز وب باید دست‌کم شش ماه برای دریافت اولین تصاویر از فضا منتظر بمانیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *