پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

کشف دانشمند ایرانی “افشین بهشتی” ناسا برای نجات جان فضانوردان

کشف دانشمند ایرانی “افشین بهشتی” ناسا برای نجات جان فضانوردان

“افشین بهشتی” دانشمند ایرانی ناسا ممکن است به پاسخ این پرسش رسیده باشد که چرا فضانوردان در فضا دچار مشکلات سلامتی می‌شوند و می‌گوید که ماهیت سلول‌های انسانی می‌تواند در این موضوع نقش داشته باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، افرادی که مدت زمان طولانی در فضا اقامت دارند، با خطر ابتلا به اختلالات قلبی-عروقی و اختلالات خواب و دیگر مشکلات سلامتی مواجه هستند، اما چرا؟ دانشمندان ممکن است پاسخی برای این سوال یافته باشند.

آنها تحقیقاتی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد “میتوکندری” که نیروگاه تولید کننده انرژی سلول‌ها است، ممکن است نقشی اساسی در این موضوع داشته باشد. موش‌های دارای مشکلات چشمی و کبدی در مطالعات، اغلب دارای اختلالات میتوکندریایی هستند. این در حالی است که “اسکات کلی” فضانورد ناسا(حاضر در عکس خبر) ممکن است در اثر اختلالات میتوکندری با تغییر سیستم ایمنی در ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۱۵ روبرو شده باشد.

نمونه‌های گرفته شده از بسیاری از فضانوردان دیگر نیز از ادعای تغییر فعالیت میتوکندریایی در فضا پشتیبانی می‌کنند.

دستیابی به موفقیت بالقوه در این زمینه تا حدودی به لطف پلتفرم منبع آزاد ناسا موسوم به “GeneLab” صورت گرفته است. این ابزار، حجم زیادی از داده‌های زیست شناسی فضایی را از سراسر جهان از جمله اطلاعات سلولی و همچنین دی ان ای، آر ان ای و پروتئین‌ها جمع‌آوری می‌کند.

یافته‌ها این نگرانی را تقویت می‌کند که فضانوردان می‌توانند با چالش‌های سلامتی قابل توجهی در فضا و در صورت اقامت طولانی مدت، به ویژه برای سفر به ماه و مریخ روبرو شوند. این کشف می‌تواند برای غلبه بر این مشکلات بسیار مهم باشد.

“افشین بهشتی” نویسنده اصلی این تحقیق به ناسا گفت که این کشف می‌تواند منجر به اقدامات متقابل و استفاده از داروهایی شود که باعث شوند فضانوردانی که برای مدت طولانی در فضا زندگی می‌کنند، شرایط خوب خود را حفظ کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *