جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

برای نخستین بار؛ وزیر خارجه مصر روز سه شنبه به قطر می‌رود

برای نخستین بار؛ وزیر خارجه مصر روز سه شنبه به قطر می‌رود

 

 منابع دیپلماتیک مصر از سفر وزیر خارجه این کشور به دوحه در روز سه شنبه برای نخستین بار در دوره ریاست جمهوری السیسی خبر دادند.

به گزارش امروز (یکشنبه) ایرنا، وبگاه العربی الجدید به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: سفر “سامح شکری” وزیر خارجه مصر به دوحه در روز سه شنبه هفته جاری، بُعد جدیدی در روابط مصر و قطر خواهد بود.

العربی الجدید افزود: سفر شکری به قطر که به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عربی در دوحه صورت می‌گیرد، حکایت از بازگشت روابط عادی بین دو کشور دارد. وزیر خارجه مصر قرار است در جریان سفرش به دوحه نامه‌ای از طرف عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر تقدیم امیر قطر کند.

از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که بازگشت کامل روابط بین قاهره و دوحه “با توجه به فضای مثبت حاکم بر دو طرف، به خوبی پیش می‌رود و جلسات کمیته مشترک برای اجرای بیانیه اجلاس العلا که در ژانویه سال جاری میلادی به امضا رسیده است، فضای مثبتی دارد”.

سامح شکری وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با شبکه «صدی البلد» از دعوت قطر از “عبدالفتاح السیسی” رئیس جمهور مصر برای سفر به دوحه قدردانی کرد و گفت که زمان بندی مناسبی در یک چارچوب دیپلماتیک برای این سفر و یا هر سفر دیگری وجود دارد.

وی عنوان کرد که کشورش به شکلی مثبت برای از بین بردن موانع موجود بر سر راه روابط دو جانبه دوحه و قاهره گام بر می‌دارد.

وزیر خارجه مصر افزود: شرایط آینده مصر با قطر بر اساس تقویت روابط دو طرف ضمن در نظر گرفتن منافع امنیت ملی مصر رقم می‌خورد.

وی اظهار داشت: پرونده‌هایی که به امنیت و ثبات مصر از جمله پرونده اخوان المسلمین مربوط می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرند و ارزیابی می‌شوند که قطر تا چه اندازه به خواسته‌های مصر در مورد این پرونده‌ها پاسخ می‌دهد.

هفته گذشته سخنگوی وزارت خارجه قطر در یک نشست خبری درباره روابط بین قاهره و قطر گفت که اراده سیاسی بین دو کشور برای تقویت روابط وجود دارد و سفر اخیر “محمد بن عبدالرحمن” وزیر خارجه قطر به مصر و دیدارش با عبدالفتاح السیسی و تعدادی دیگر از مسئولان مصری هم بر این موضوع تأکید دارد.

سران شورای همکاری خلیج فارس در چهل و یکمین نشست خود که ۱۶ دی ماه ۹۹ در شهر العُلا با هدف آشتی و مصالحه میان اعضا به میزبانی عربستان برگزار شد، با امضای توافقنامه و صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که به اختلاف های خود با «دوحه» پایان دادند. بحران روابط میان عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر از ۱۵ خرداد ۹۶ آغاز شده بود.

این چهار کشور از همان زمان با زدن اتهام های گوناگون به دوحه، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را از زمین، دریا و هوا به محاصره درآوردند.

در آن زمان دوحه با رد اتهام های مطرح شده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آن‌ها را به کوشش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *