جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

بندر متروک «آلکساندروپولیس» در یونان، مقر آمریکا برای مهار روسیه

بندر متروک «آلکساندروپولیس» در یونان، مقر آمریکا برای مهار روسیه

تدارکات نظامی آمریکا در «آلکساندروپولیس» در یونان خشم روسیه و ترکیه را برانگیخته و اینک این بندر نقشی مرکزی در افزایش حضور نظامی ایالات متحده در اروپای شرقی ایفا می‌کند.

به گزارش  فارس، همزمان با تداوم نبرد روسیه با اوکراین، جریان تدارکات نظامی ایالات متحده از طریق بندر «آلکساندروپولیس» در یونان خشم روسیه و ترکیه را برانگیخته است.

اینک این بندر واقع در شمال شرقی یونان نقشی مرکزی در افزایش حضور نظامی ایالات متحده در اروپای شرقی ایفا کرده است، به طوری که پنتاگون زرادخانه‌‌ عظیمی در آن ایجاد کرده و در تلاش  برای مهار روسیه است.

* اسکله متروک یونان، مرکز لجستیک آمریکا

بر اساس این گزارش، ترکیه و یونان هر دو عضو ناتو هستند، اما خصومت دیرینه بین آنها وجود دارد، از جمله درگیری بر سر قبرس و سایر اختلافات ارضی در دریای مدیترانه، و آنکارا روابط عمیق‌تر بین آتن و واشنگتن را به عنوان یک تهدید بالقوه می‌بیند. اینک یک اسکله در یک شهر ساحلی کوچک که چند سال پیش به ندرت استفاده می‌شد و در اشغال مرغان دریایی بود اینک به پایگاه نطامی آمریکا مبدل شده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در ژوئن با اشاره به پایگاه های نظامی آمریکا در یونان  بشدت از این مسئله انتقاد کرد. تعامل پیچیده منافع در آلکساندروپولیس نشان می‌دهد که چگونه جنگ تمرکز راهبردی در اروپا را به منطقه دریای سیاه تغییر می‌دهد. «ایلیان واسیلوف» سفیر سابق بلغارستان در مسکو گفت: «دریای سیاه به شیوه‌ای بی‌سابقه در دستور کار جهانی قرار گرفته است. امنیت در دریای سیاه برای این موضوع که چگونه روسیه را مهار کنید و چگونه با آن برخورد کنید، اهمیت دارد.»

چندی قبل  وزیر امور خارجه یونان روز ه به قانونگذاران این کشور گفت که  آتن خواهان حضور نظامی آمریکا در یونان  به ویژه در شمال این کشور است زیرا این در خدمت منافع ملی است.  «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان در پارلمان یونان درباره توافقنامه همکاری دفاعی متقابل (MDCA) بین یونان و ایالات متحده، گفت که تمدید این قرارداد از یک دوره یک ساله به پنج سال به ابتکار آتن مورد توافق قرار گرفت

* یونان خواهان حفظ روابط اقتصادی با روسیه 

این در حالی است که یونان و روسیه پیوندهای عمیق تاریخی، اقتصادی و فرهنگی با محوریت دین مشترک مسیحی ارتدکس دارند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد یونانی‌ها از معدود اروپایی‌هایی هستند که عمدتاً خواهان حفظ روابط اقتصادی با روسیه هستند.  در این بین دولت محافظه کار یونان یکی از اولین کشورهایی بود که کمک نظامی به اوکراین ارسال کرد و باعث شد کرملین آن را در فهرست کشورهای «غیر دوست» قرار دهد. ترس از ترکیه و همبستگی با اوکراین، آتن را به واشنگتن نزدیک‌تر کرده و به ایالات متحده اجازه دسترسی نظامی گسترده‌تری به چندین مکان را داده است.

از نکات جالب توجه دیگر وجود جو ضد آمریکایی بین شهروندان یونان است. هزاران یونانی چنید قبل  در خیابان‌های «آتن» پایتخت این کشور به مناسبت سالروز قیام دانشجویان دانشکده پلی تکنیک، با شعارهای ضد دولتی و ضد آمریکایی به سمت سفارت آمریکا راهپیمایی کردند. نیروهای پلیس نیز برای کنترل اوضاع حین برگزاری راهپیمایی در خیابان‌های آتن حضور داشتند (جزئیات بیشتر).

* پنتاگون در حال نصب تجهیزات سنگین است

این گزارش حاکی است، مقدار تجهیزات جنگی منتقل شده توسط ایالات متحده از طریق آلکساندروپولیس در سال گذشته  قبل از جنگ، همزمان با افزایش تنش‌ها با روسیه تقریباً ۱۴ برابر شد. مقامات آمریکایی می‌گویند که این تجهیزات صرفاً برای واحدهای نظامی آمریکایی مستقر در شرق و شمال اروپاست. زمانی که کشتی‌های جنگی ایالات متحده برای تخلیه تانک‌ها، کامیون‌ها و توپخانه پهلو می‌گیرند، حال و هوای شهر تغییر می‌کند. ورود صدها آمریکایی باعث کمبود مواد غذایی نیز می‌شود اما پنتاگون در حال نصب تجهیزات سنگین برای حمل محموله های بیشتر است.

«آندره کامرون» که بر  امور لجستیک نظامی ایالات متحده در این  بندر نظارت دارد، گفت: «کاری که ما انجام دادیم تبدیل بندر به یک مرکز عملیات نظامی پویا ست. هیچ کاری شبیه به آن قبلا در اینجا انجام نشده است.»

مقامات محلی گفته‌اند که امیدوارند ارتقاء نظامی در بندر بتواند سرمایه‌گذاری در صنایع دیگر را جذب کند و آلکساندروپولیس را به یک مرکز تجاری برای بلغارستان، رومانی و حتی اوکراین محاصره شده تبدیل کند.

* سوء استفاده آمریکا از تنش ترکیه و یونان

یک روزنامه یونانی چندی قبل نوشت،  ایالات متحده درصدد افزایش حضور نظامی خود در یونان و به دلیل تردید در اطمینان به ترکیه است. روزنامه «اکاثی مرینی» نوشت که با تداوم تخریب روابط بین یونان و ترکیه، احتمال افزایش اعزام نیروهای آمریکایی به یونان در حال بررسی است. کاهش اطمینان به ترکیه به عنوان متحد نیز به عنوان عاملی در تصمیم گیری آمریکا برای گسترش حضور خود در یونان تلقی می‌شود. ارتش ایالات متحده حضور خود را در یونان تقویت کرده و نیروهای خود را در پایگاه‌های دریایی در خلیج «سودا»، «کرت»، «الکساندروپولیس»، «لاریسا» و «استفانویکیو» مستقر کرده است.

انتهای پیام/ص

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *