پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

خطیب‌زاده: دسترسی‌های فراپادمانی به آژانس داده نخواهد شد/ قانون مجلس الزام آور است

خطیب‌زاده: دسترسی‌های فراپادمانی به آژانس داده نخواهد شد/ قانون مجلس الزام آور است

** استیفای حقوق فلسطین صرفا یک موضوع عربی – اسلامی نیست بلکه یک مسئولیت جهانی است .

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که توافق اولیه در وین وجود ندارد، درباره تمدید توافق ایران و آژانس گفت: صحبت‌هایی شده که فرجه‌ای داده شود، اگر مذاکرات تا آن روز در مسیر درستی قرار داشته باشد، شاید ایران این تصمیم داخلی را بگیرد. ولی در هر دو صورت دسترسی‌های فراپادمانی به آژانس داده نخواهد شد.

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی، به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

خطیب‌زاده در ابتدا با اشاره به تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و جنایات شرم آور رژیم اشغالگر قدس اظهاراتی را به زبان عربی در این خصوص عنوان کرد.

* استیفای حقوق فلسطین صرفا یک موضوع عربی – اسلامی نیست بلکه یک مسئولیت جهانی است 

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، دور جدید تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع فلسطین و نواز غزه را که منجر به شهادت ده‌ها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان و ویرانی تعداد زیادی از ساختمان‌های مسکونی و منازل مردم شده و نشانه بارز نقض حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و حقوق بین‌الملل است، به شدت محکوم می‌کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: متاسفانه در سایه حمایت‌های بی شرمانه برخی دول غربی، شاهد این هستیم که تجاوزات رژیم صهیونیستی افزایش یافته است و از همین رو، مردم فلسطین که برای بازیابی همه حقوق خود در حال مبارزه هستند، از حق ذاتی و طبیعی برای دفاع از خود برخوردار می‌باشند و تا زمانی که ملت استوار فلسطین به همه حقوق خود دست یابد و حاکمیت خود را بر تمام سرزمین فلسطین اجرا کند، مقاومت مشروع تنها راه مقابله با تجاوزات و اشغالگری این رژیم است.

وی بیان کرد: استیفای حقوق فلسطین صرفا یک موضوع عربی ـ- اسلامی نیست، بلکه یک مسئولیت جهانی است و جمهوری اسلامی ایران – همراه با ملل اسلامی و کلیه ملل آزاده جهان که متعهد به دفاع از مظلوم می‌باشند – در کنار مردم قهرمان فلسطین ایستاده است و از دولت‌ها و سازمان‌های مسئول بین‌المللی می‌خواهد که به بی طرفی غیرقابل قبول خود در قبال متجاوز پایان دهند.

* اقدمات مجرمانه رژیم اشغالگر قدس، جنایت علیه بشریت است

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: همچنین از ملت‌ها، سازمان‌ها و دولت‌های مسلمان و به ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی دعوت می‌کنیم تا در یک جبهه واحد، در مقابل تجاوز آشکار و اقدامات تروریستی ارتش رژیم صهیونیستی، در کنار مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین قرار گیرند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که اقدمات مجرمانه رژیم اشغالگر قدس، جنایت علیه بشریت است و باید به عنوان نسل کشی و جنایت علیه بشریت مورد شناسایی قرار گیرد.

وی ادامه داد: به علاوه به جامعه بین‌المللی هشدار می‌دهیم که رژیم صهیونیستی با تلاش در ایجاد ناامنی و بی ثباتی در تمام منطقه به دنبال رسیدن به اهداف شوم و خطرناکی است که سرانجام، صلح و امنیت جهانی را مورد تهدید قرار می‌دهد. در همین راستا، از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم به ماموریت و وظیفه ذاتی خود عمل کند و با فشار بر رژیم جعلی اسرائیلی جهت پایان دادن فوری به عملیات تجاوزکارانه و تروریستی خود، اجازه ندهد که حقوق مردم فلسطین توسط رژیم اشغالگر قدس و حامیان این رژیم تجاوزکار پایمال شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در پایان تاکید می‌کنم که تنها راه حل عادلانه مسئله فلسطین، اجرای همه پرسی مردمی با مشارکت همه ساکنان واقعی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی در راستای حق تعیین سرنوشت می‌باشد. امیدوارم به زودی شاهد لحظه‌ای باشیم که با دیدن فلسطین آزاد شده، امن و بدون اشغال، دیدگانمان روشن شود. و ماالنصر الا من عندالله العزیز الحکیم

وی همچنین گفت: امیدوارم به زودی آرمان فلسطین محقق شود و شاهد آزادی فلسطین باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به گفت‌وگوی تلفنی ظریف و همتای عراقی درباره تحولات عراق و اتفاقات در نزدیکی سرکنسولگری ایران در کربلا اشاره کرد و افزود: وزیر خارجه کشورمان در هفته‌ای که گذشت با همتای ترکیه‌ای خود درباره تحولات سرزمین‌های اشغالی تلفنی گفت‌وگو کرد.

خطیب‌زاده به سفر ظریف به سوریه و همچنین تور اروپایی وزیر خارجه به اسپانیا و ایتالیا اشاره کرد و افزود:‌ وزیر امور خارجه امروز با مقامات واتیکان دیدار می‌کند و دیدارهای دوجانبه از ایتالیا را آغاز خواهد کرد.

وی همچنین درباره گفت‌وگوهای جاری در وین نیز گفت: گفت‌وگوها در وین پیگیری شده و این جلسات همچنان ادامه دارد و منتظر این هستیم که اگر لازم شد نشست کمیسیون مشترک این هفته در وین برگزار شود.

* در شرایط فعلی موضوعی به نام توافق اولیه وجود ندارد/ هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد، مگر اینکه درباره همه چیز توافق صورت گرفته باشد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره توافق مقدماتی ایران و ۱+۴ عنوان کرد: گفت‌وگوها ادامه دارد. هر سه کارگروه کارهای خودشان را انجام داده‌اند. درصد قابل توجهی از جاهای خالی (براکت‌ها) باقیمانده در این کارگروه‌ها تکمیل شده و توافقات صورت گرفته است و درصدی از این براکت‌ها احتیاج به تصمیمات سیاسی دارد که حتما باید در پایتخت‌ها گرفته شود.

وی افزود: در شرایط فعلی موضوعی به نام توافق اولیه وجود ندارد و هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد، مگر این‌که درباره همه چیز توافق صورت گرفته باشد.

* همواره در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده‌ایم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره استفاده از ظرفیت‌های ایران برای دفاع از مردم فلسطین اظهار داشت: موضوع فلسطین، موضوع اول جهان اسلام است. آرمان ملت فلسطین بلندترین آرمانی است که ملل آزاده جهان در طی چند دهه گذشته پیگیری کردند و یکی از پیام‌های مهم انقلاب اسلامی حمایت از مردم مظلوم فلسطین بوده و این به عنوان اولویت اصلی دستگاه سیاست خارجی در این حوزه همواره مدنظر بوده است.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی درباره عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و تاثیر آن بر حملات جدید رژیم صهیونیستی نیز بیان کرد: متاسفانه برخی نمایش‌های عادی سازی در این راستا بود که موضوع اول جهان اسلام که فلسطین بود را به فراموشی بسپارد ولی همین تحولات در سرزمین‌های اشغالی نشان داد که هیچ نمایشی نمی‌تواند موضوع اول جهان اسلام را به حاشیه ببرد.

وی ادامه داد: در همین راستا جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های دیپلماتیک خودش را با کشورهای اسلامی و منطقه و در چارچوب سازمان همکاری اسلامی و در چارچوب روابط دوجانبه و چندجانبه پیگیری کرده است. از لحظات اول به صورت جدی این موضوع را پیگیری کردیم. سخنرانی آقای ظریف چند بند مشخص داشت از جمله ضرورت شناسایی جنایاتی که اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌دهد به عنوان جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و تمامی سازمان‌هایی که در این حوزه مسئول هستند باید به صورت موثر وارد شوند هم از ادامه تجاوزات جلوگیری کنند و هم این‌که اقدام موثری در راستای حقوق حقه فلسطین انجام دهند.

وی با بیان این‌که ما از این آرمان کوتاه نیامدیم، تصریح کرد: ما همواره در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده‌ایم.

* ظریف سفر به وین را به مصلحت ندانست/ ایران با افتخار در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده

خطیب‌‌زاده درباره لغو سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به وین گفت: در تور اروپایی ظریف برخی سفرها در دست نهایی شدن بود از جمله سفر به اتریش، ما با در نظر گرفتن جمیع شرایط تصمیم گرفتیم که این سفر انجام نشود و ظریف این سفر را به مصلحت ندانست. جمهوری اسلامی ایران با افتخار در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده است. متاسفیم که برخی کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند در کنار ظالم و جنایتکار بایستند.

وی در عین حال یادآور شد: البته روابط ما با کشورها از عامل ثالث اثر نخواهد پذیرفت و روابط خوب خودمان را با کشورها از جمله روابط با اتریش را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ولی تصمیم خودمان هم یک تصمیم قطعی است برای حمایت همیشگی و همواره از مقاومت مشروع و اخلاقی مردم فلسطین.

* واقعا سکوت خبری وجود ندارد/ در برخی حوزه‌ها کندی‌هایی بوده و در برخی زمینه‌ها توفیقاتی بوده

وی درباره مذاکرات در وین و این‌که به نظر می‌رسد سکوت خبری است، گفت: آ‌ن‌چه در وین انجام می‌شود واقعا سکوت خبری وجود ندارد و البته خبرسازی هم معنا ندارد، کاری که برخی رسانه‌ها متاسفانه در دنیای غرب انجام می‌دهند. آ‌ن‌چه در وین اتفاق می‌افتد ادامه گفت‌وگوهای فنی در سه کارگروه هسته‌ای، رفع تحریم‌ها و ترتیبات اجرایی است.

خطیب‌زاده افزود: درصد بسیار بالایی از جاهای خالی (براکت‌ها) در کارگروه‌ها تکمیل شده است و البته آن‌چه مانده قابل توجه است. ما در چارچوب سیاست عالیه نظام بر مواضع خودمان پافشاری کرده و مواضع را گفته‌ و پیگیری می‌کنیم. به نظر می‌آید باید فرصت دهیم. ضمن این‌که نمی‌خواهیم گفت‌وگوها فرسایشی شود، حتما هم نمی‌خواهیم توافقی صورت بگیرد که در چارچوب سیاست‌های عالیه نظام و دستورالعمل‌های اجرایی مرکز نباشد.

وی اضافه کرد: در برخی حوزه‌ها کندی‌هایی بوده است و در برخی زمینه‌ها توفیقاتی بوده است. دیروز جلسه‌ای را عراقچی با طرف‌های اروپایی داشت و تصمیم گرفتند در چند روز آینده مجددا کمک کنند در حوزه کارگروه‌ها که تا جایی که ممکن است جمع بندی‌ها صورت بگیرد.

خطیب‌زاده ادامه داد: اگر جمع بندی‌ها نیاز به بازگشت هیأت‌ها به پایتخت‌ها داشت، شاید این کار در آخر هفته صورت بگیرد. باید منتظر باشیم و یکی دو روز آینده را ببینیم که این گفت‌وگوهای فنی به کجا می‌رسد.

* حملات صورت گرفته به کشتی‌های ایرانی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حملات صورت گرفته به کشتی‌های ایرانی اظهار داشت: حملاتی که به کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی و حوزه دریای مدیترانه و … صورت گرفته حملاتی بوده که بررسی و ریشه‌یابی شده است. البته من گزارش نهایی هر کدام را جداگانه ندیده‌ام. فکر می‌کنم باید منتظر باشیم که مراجع ذیربط جمع بندی حرفه‌ای خود را بدهند و ان‌شاءالله به اطلاع عموم خواهد رسید.

* با وزارت اطلاعات در تماس هستیم

وی همچنین درباره پیگیری‌ها در خصوص فایل صوتی ظریف عنوان کرد: به اندازه کافی درباره آن صحبت شده است. مسئول آن را رئیس جمهور، وزارت اطلاعات تعیین کرده و وزارت اطلاعات اقدامات خودش را انجام می‌دهد و ما با آنها در تماس هستیم. به محض این‌که به نتیجه‌ای برسند یا مصلحت بدانند این پروسه‌ای که تا امروز انجام داده‌اند بیان کنند، قطعا اطلاع رسانی خواهند کرد. وزارت امور خارجه در کنار نهاد ریاست جمهوری همواره سعی کرده است که کمک کند این موضوع زودتر به نتیجه برسد.

* همسر ظریف همراه وی در سفر به سوریه و ادامه سفر بوده

سخنگوی وزارت خارجه درباره شایعه منتشر شده مبنی بر ممنوع الخروج شدن همسر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اظهار داشت: در فضای مجازی روزها ده‌ها و صدها خبر از این دست منتشر می‌شود. ولی همسر آقای ظریف همراه در سفر سوریه و ادامه سفر بوده است. این شایعات ارزش پرداختن ندارد.

* انتخابات در خارج از کشور

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری انتخابات در خارج از کشور عنوان کرد: از هفته‌های گذشته جلسات خودمان را در داخل وزارت خارجه در خصوص ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور داشتیم مثل همه دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری، این ستاد در معاونت کنسولی و پارلمانی تشکیل شده است و همه بخش‌ها و دستگاه‌هایی که باید عضو باشند، عضو هستند و احکام صادر شده و به طور منظم این جلسات در حال برگزاری است.

وی افزود: طبیعتا در تمامی پایتخت‌ها و شهرهایی که وزارت خارجه  یا جمهوری اسلامی دفتر فعالی دارند با هماهنگی دولت میزبان صندوق‌های اخذ رای گذاشته خواهد شد. مثل دوره‌های قبلی تلاش خواهد شد در شهرها یا حوزه‌هایی که ایران حضور دارند و زندگی می‌کنند اما ایران دفتر و نمایندگی فعالی ندارد تلاش می‌شود با دولت‌های محلی یا ایرانیان حوزه‌های اخذ رای را داشته باشیم و نتیجه فعالیت‌ها را هر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر شویم، دقیق‌تر اعلام خواهیم کرد.

* خبرسازی است و صحت ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال فارس درباره ادعای میدل ایست آی مبنی بر این‌که ایران در مذاکرات با عربستان خواستار کمک برای فروش نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده است، اظهار داشت: این یک خبرسازی است و صحت ندارد و گفت‌وگوهای ما با عربستان درباره موضوعات دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی پیگیری می‌شود و این خبرسازی‌ها صحت ندارد.

* در هر دو صورت دسترسی‌های فراپادمانی به آژانس داده نخواهد شد

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره این‌که چند روز دیگر به پایان توافق سه ماهه ایران و آژانس نزدیک می‌شویم و آیا با توجه به بحث‌های مطرح شده قرار است این توافق دوباره تمدید شود؟ اظهار داشت: به چند نکته باید توجه کرد اول این‌که قانون مجلس الزام آور است و آن‌چه بین ایران و آژانس توافق شده، در همان چارچوب است. قانون مجلس توقف دسترسی‌های فراپادمانی آژانس بوده و این هم در سه ماه گذشته آغاز شده است و الان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ دسترسی فراپادمانی ندارد. توافق ما هم این بوده که فیلم‌ها ضبط شود، ولی در اختیار آنها قرار نگیرد. یک تصمیم داخلی در داخل ایران بوده است.

وی افزود: در پایان سه ماه می‌توانند این نوارها برای همیشه پاک شوند یا تصمیم داخلی گرفته شود که یک ماه یا هر مقداری که قانونگذاران و دستگاه‌های فرادستی در موضوع سیاست خارجی تصمیم می‌گیرند، این‌‌‌ها (توافق) تمدید شود.

خطیب‌زاده ادامه داد:‌ ‌آن‌چه مهم است این است که از همان تاریخی که مجلس مشخص کرده دسترسی‌های فراپادمانی‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوقف شده است و این توافقی که بین ایران و آژانس کردیم برای این است که اگر گفت‌وگوها به نتیجه رسید، آن نوارها و فیلم‌ها در اختیار آژانس قرار بگیرد. طبیعی است یک موضوع داخلی و یک موضوع بین ما و آژانس است و این‌که ادامه دهیم هم نقض قانون مجلس نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: صحبت‌هایی شده با توجه به پیشرفت‌های خوبی که صورت گرفته، به این فرصت فرجه‌ای داده شود که بررسی‌ها در حال انجام است و اگر مذاکرات تا آن روز در مسیر درستی قرار داشته باشد شاید جمهوری اسلامی این تصمیم داخلی را بگیرد، ولی در هر دو صورت دسترسی‌های فراپادمانی به آژانس داده نخواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: تصمیم ما درباره فلسطین قطعی است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در منطقه خلیج فارس به دنبال ترتیبات فراگیر برای امنیت دسته جمعی بوده است.

این خبر در حال تکمیل است…

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *