شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

رابرت مالی: نمی توانیم رویکرد دولت بعدی آمریکا در قبال توافق(برجام) را تضمین کنیم

رابرت مالی: نمی توانیم رویکرد دولت بعدی آمریکا در قبال توافق(برجام) را تضمین کنیم

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد که که دولت کنونی واشنگتن نمی تواند تضمین کند که دولت بعدی از توافق احتمالی با ایران در موضوع هسته ای خارج نخواهد شد. این که کدام طرف زودتر به توافق برگردد، مسئله اصلی نیست ، ما در مورد بازگشت به برجام با اسرائیلی ها اختلاف نظر داریم.

به گزارش ایرنا، رابرت مالی در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی که امروز در تارنمای این رسانه آمریکایی منتشر شد،  ضمن اذعان به اختلاف نظر واشنگتن و تل آویو در زمینه بازگشت به برجام، خواهان توجه مقام های کنونی تل آویو به پشیمانی مقام های پیشین این رژیم در هواداری از خروج آمریکا از برجام شد.

وی در ارتباط با مخالفت رژیم صهیونیستی با فعالیت های صلح آمیز هسته ایران گفت: ما در مورد بازگشت به برجام با اسرائیلی ها اختلاف نظر داریم.

وی افزود: ظرف چند هفته اخیر تقریباً هر روز مقام های ارشد پیشین اسرائیل، از جمله حامیان خروج آمریکا از برجام، این تصمیم را از جنبه هزینه ای که بر امنیت اسرائیل وارد کرده، فاجعه بار می خوانند. وی از مقام های کنونی این رژیم خواست تا به چنین گفته هایی توجه کنند.

این مقام آمریکایی بار دیگر تاکید کرد که هدف کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ در توقف برنامه هسته ای ایران نتیجه عکس داده و واشنگتن آماده است تا تحریم های صد ایرانی ای را که دولت پیشین آمریکا بر خلاف برجام دوباره اعمال کرد، بردارد.

رابرت مالی درعین حال از پاسخ دادن به این پرسش صریح مجری ام اس بی سی که چرا آمریکا با وجود اینکه از برجام خارج شده، حاضر نیست قبل از ایران به این توافق بازگررد، طفره رفت و فت و مدعی شد که این که کدام طرف زودتر به توافق برگردد، مسئله اصلی نیست.

وی همچنین به این سوال مشخص مجری با موضوع اینکه ایران حق دارد به امریکا اعتماد نکند و از این کشور برای تکرار نشدن خروج از توافق ضمانت بخواهد، جواب مشخص نداد و ادعا کرد که دولت کنونی نمی تواند تضمین کند که دولت بعدی آمریکا از توافق خارج نخواهد شد.

مجری ام اس ان بی سی از مالی پرسید که اول آمریکا بود که از برجام خارج شد و اکنون چرا بی قید و شرط به آن باز نمی گردد؟
وی ادعا کرد: مسئله این این نیست که در وهله اول چه کشوری از برجام خارج شده است. اگر منظور شما این باشد که نخست آمریکا باید به برجام بازگردد و منتظر عمل ایران به تعداتش باشد، باید بگویم که مذاکرات 10 ماه گذشته نشان می دهد که چنین اقدامی به این سادگی ها نیست.
مالی در ادامه مدعی شد: ما دیدگاه های متفاوتی در مورد عمل دوباره آمریکا به تعهداتش داریم. ایرانی ها از ما می خواهند که تمامی تحریم هایی را که دونالد ترامپ اعمال کرده برداریم و ما می گوئیم که برخی از تحریم هایی که او اعمال کرده ناشی از رفتار ایران بوده و ربطی به توافق هسته ای ندارد و قصد داریم که حفظشان کنیم، هر چند که بسیاری از تحریم ها برداشته خواهند شد.
او افزود: از سوی دیگر ما هم الزاماتی را در مورد چگونگی پایبندی دوباره ایران به تعهداتش داریم که هنوز در مورد آنها به توافق نرسیده ایم.

وی در ادامه این مصاحبه خبر داد که هیئت آمریکایی در روزهای آتی برای ادامه مذاکرات به وین باز خواهد گشت. او گفت که دولت آمریکا بازگشت به برجام را به سود منافع ملی این کشور دانسته و آن را مانع بروز تنش های بیشتر در منطقه خاورمیانه می داند.

مالی ضمن آنکه مدعی شد برجام بهترین راه برای محدود ساختن برنامه هسته ای ایران است، درعین حال با لحن تهدیدآمیز ، این ادعای تکراری را مطرح کرد: اگر به زودی به توافقی دست نیابیم، به راه های دیگری برای رسیدگی به برنامه هسته ای ایران فکر خواهیم کرد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *