پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

زمینه های همگرایی اعراب با رژیم غاصب صهیونیستی { دکتر محمّد بیدگلی دکترای علوم سیاسی و مدیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا و قرچک ( رسانه بین المللی ” رواپرس ” ) }

زمینه های همگرایی اعراب با رژیم غاصب صهیونیستی { دکتر محمّد بیدگلی دکترای علوم سیاسی و مدیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا و قرچک ( رسانه بین المللی ” رواپرس ” ) }

*به نظر می رسد مسئله عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم غاصب صهیونیستی همچون دیگر توطئه‌های مثلث غربی – عبری – عربی طی چند دهه گذشته با شکست مواجه شده ، موضوع نگران‌کننده‌ای نیست و دیر یا زود به رسوایی کشور‌های هم‌ پیاله با رژیم اشغالگر قدس و فروپاشی این مناسبات جعلی منتهی خواهد شد .

 

 

 

رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس “ ( دارای مجوز انتشار 3 زبانه فارسی _ عربی و انگلیسی ) ؛

 

 

 

رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس ” ، سرویس بین الملل ؛ دکتر محمّد بیدگلی دکترای علوم سیاسی و مدیر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا و قرچک روز گذشته ( دوّم بهمن ماه یک هزار و چهارصد و یک ) در یادداشتی اختصاصی تحت عنوان « زمینه های همگرایی اعراب با رژیم اشغالگر قدس » نوشت :

 

 

 

بدون آگاهی و شناخت تحولات سیاسی،اجتماعی و بین المللی اواسط قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم در رابطه با مسئله فلسطین و اعراب نمی توان به درک صحیحی از ریشه های بحران در خاور میانه کنونی نائل آمد.

فضای امنیتی و روانی خاور میانه با گذشت بیش از هفت دهه از موجودیت رژیم غاصب صهیونیستی همچنان متاثر از تشکیل آن دولت اشغالگر است به همین جهت شناخت این رژیم و آگاهی از سیاست ها و راهبردهای آن بسیار ضروری می باشد.

رژیم غاصب صهیونیستی به دنبال توسعه راهبرد امنیتی از شامات به منطقه خلیج فارس است تا از کشورهای عرب خلیج‌ فارس به ‌عنوان سپر امنیتی در برابر ایران استفاده کند  ، کشورهای عربی دنباله رو سیاست های غرب از اراده و استقلال رأی برخوردار نیستند و گوش به فرمان ایالات متحده آمریکا هستند .

در بحرین و امارات خانواده خاصی از صد سال پیش در آنجا حکومت می‌کنند و تصمیم‌گیری‌ها در خصوص مسائل کشور و روابط خارجی بصورت خانوادگی و فردی است و مردم هیچ نقشی در تصمیم گیری ندارند.

عادی‌سازی روابط در بهترین حالت از سطح روابط رژیم غاصب صهیونیستی با دولت‌ ها فراتر نخواهد رفت و به سطح ملت‌ ها نخواهد رسید . دولتمردان آن رژم غاصب  در شرایط ذلت کشور‌های عربی دریافته‌اند که زمینه دستیابی آنها به منافع نفت کشور‌های عربی در حاشیه خلیج‌فارس و تسلط بر این کشور‌ها و اقتصاد آن فراهم است ؛ بهانه دیگر آن رژیم غاصب ایران هراسی و اجماع حول محور تقابل با جمهوری اسلامی می باشد.

رشد قدرت ایران ، ریاض و متحدان سلطنتی خلیج فارس را به گسترش روابط امنیتی با آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی سوق داد ، شکل‌گیری روابط رسمی بین کشورهای عربی و آن دولت به ضرر منافع ملی ایران است و موجب ایجاد انشقاق در جهان اسلام و تغییر الگوهای دوستی و دشمنی در منطقه می‌گردد ؛ در همین راستا رهبران عربستان سعودی و امارات با بررسی جایگاه ایران در سراسر شرق عربی و توسعه برنامه هسته ای این کشور در نوع روابط خود تجدید نظر می کنند ، بنا براین اساس و آنچه شرح آن گذشت جمهوری اسلامی ایران می‌بایست مانع از عادی‌سازی روابط و شکل‌گیری این اتحاد شود .

یکی از دلایل عمده تشدید روند عادی‌سازی روابط آن رژیم نامشروع با کشورهای عربی حمایت گسترده واشنگتن است. رهبران عرب به دلیل هراس از دست‌دادن تاج و تخت خود خواهان رابطه با رژیم غاصب صهیونیستی به منظور جلب حمایت و کسب رضایت آمریکا هستند. در واقع انگیزه کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به این تفکر اشتباه باز می‌‌‌گردد که راضی نمودن آن رژیم نامشروع به معنای رضایت آمریکا و کسب حمایت آن است.

عادی‌سازی روابط بین تل‌آویو و کشورهای عربی در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و حتی ورزشی در سال‌ گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است. این در حالی است که طی سال‌های اخیر داشتن روابط آشکار کشورهای عربی با آن رژیم غاصب قُبح داشت و به همین جهت دیدارهای دوجانبه به صورت مخفیانه و پنهانی صورت می‌گرفت اما از سال گذشته دیدارها به صورت آشکار و علنی صورت گرفته است.

نخستین پیامد منفی عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با تل‌آویو برای جمهوری اسلامی ایران شکل‌گیری تهدیدات امنیتی است. برقراری روابط دیپلماتیک و رسمی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با آن رژیم نامشروع به معنای نزدیکی تل‌آویو به مرزهای جنوبی ایران است.

اعراب با تاکید بر تهدیدات امنیتی ایران به توسعه روابط خود با رزِم صهیونیستی به دلایلی از جمله حمایت آمریکا از عادی سازی روابط،درگیر بودن اعراب با بحران های داخلی،تضعیف ایدئولوژی ضدصهیونیستی ایران،وجود شکاف و جدایی در میان کشورهای عربی و ایجاد تغییر در موازنه قدرت منطقه ای در سطح همکاری های مختلف نظامی،سیاسی و اقتصادی پرداخته و الگوی رفتاری موازنه تهدید را بهترین رویکرد در قبال جمهوری اسلامی ایران برگزیده اند.

به نظر می رسد مسئله عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم غاصب صهیونیستی همچون دیگر توطئه‌های مثلث غربی – عبری – عربی طی چند دهه گذشته با شکست مواجه شده ، موضوع نگران‌کننده‌ای نیست و دیر یا زود به رسوایی کشور‌های هم‌ پیاله با رژیم اشغالگر قدس و فروپاشی این مناسبات جعلی منتهی خواهد شد .

 

 

 

 

 

انتهای پیام

 

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *