جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

کاخ سفید: پایبندی به ضرب‌الاجل اول مه برای خروج از افغانستان دشوار است

کاخ سفید: پایبندی به ضرب‌الاجل اول مه برای خروج از افغانستان دشوار است

سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی از دشواری اجرای برنامه خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان تا ضرب الاجل تعیین شده بر اساس توافق صلح دوحه با طالبان در تاریخ اول مه سخن گفت.

به گزارش ایسنا،‌ جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید،‌ در کنفرانسی خبری در پاسخ به سوالی در خصوص تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره خارج ساختن نظامیان کشورش از افغانستان گفت:همانطور که رئیس جمهور آمریکا پیشتر گفته است، رعایت ضرب الاجل اول مه برای خروج کامل از افغانستان بنا به دلایل لجستیکی دشوار خواهد بود. ما و او به رایزنی با تیم امنیت ملی و مشاوران و البته با شرکا و همپیمانانمان ادامه می‌دهیم.

او در ادامه گفت: شما می‌دانید که او در حال کار به روی این مسائل مربوط به سیاست خارجی و امنیت ملی برای چند دهه بوده و البته خواستار زمان برای اتخاذ تصمیم درست است.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا باید انتظار عدم رعایت ضرب الاجل اول مه برای خارج ساختن نظامیان آمریکایی از افغانستان را داشت، گفت: خروج کامل از افغانستان بنا به دلایل لجستیکی بر مبنای این چارچوب زمانی دشوار خواهد بود و این چیزی است که ما به وضوح به شرکایمان نیز ابلاغ کرده‌ایم. اما از بابت اینکه بعدش چه می‌شود بایدن برای تصمیم گیری نیاز به صرف زمان دارد.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره تعامل مستقیم احتمالی بایدن در قبال تحولات اردن در مقطع فعلی اظهار کرد: من انتظار دارم این تعامل از طریق وزارت امور خارجه صورت بگیرد . البته ما هم اکنون از نزدیک گزارش‌ها درباره اردن را دنبال می‌کنیم. ما به عنوان دولت با مقام‌های اردنی در ارتباط هستیم. ملک عبدالله یک شریک کلیدی آمریکا است. او از حمایت کامل ما برخوردار است.

ساکی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اوکراین و اینکه آیا رئیس جمهور آمریکا برنامه‌ای برای رفتن به سراغ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از بابت این مساله دارد و آیا وضعیت نگران کننده شده، گفت: من هیچ تماسی با پوتین برای آنکه بتوانم در مقطع زمانی فعلی پیش بینی وقایع را بکنم، ندارم. چند روز پیش درسطح ملی گزاش شد که وزیر امور خارجه ما و همچنین وزیر دفاع با همتایانشان گفتگو داشته‌اند.

وی تاکید کرد: ما از بابت روند اخیر تشدید اقدامات تهاجمی و تحریک آمیز روسیه در شرق اوکراین نگران هستیم. این چیزی است که ما از نزدیک تحت نظر داریم. البته ما از گزارش‌های نظامی اوکراین درباره تحرکات سربازان روسیه در مرز اوکراین مطلع هستیم.

او ادامه داد: در مقطع فعلی ما در سطح وزیر امور خارجه و وزیر دفاع در ارتباط بوده‌ایم که همه می‌دانیم نسبتا سطح بالا است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *