سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

گفت‌وگوی وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی درباره ایران

گفت‌وگوی وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی درباره ایران

*یائیر لاپید دقایقی پیش با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: اکنون با وزیر خارجه انگلیس لیز تراس صحبت و از موضع مصمم انگلیس در قبال مسئله ایران قدردانی کردم.

ساعاتی پس از انحلال کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) وزرای امور خارجه انگلیس و رژیم اشغال‌گر قدس در گفت‌وگوی تلفنی پیرامون ایران گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایرنا، یائیر لاپید دقایقی پیش با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: اکنون با وزیر خارجه انگلیس لیز تراس صحبت و از موضع مصمم انگلیس در قبال مسئله ایران قدردانی کردم.

وی در ادامه اظهارات فرافکنانه علیه ایران افزود: ما درمورد لزوم اقدام مصمم جامعه بین المللی در مبارزه با تروریسم ایران و ثبات منطقه گفتگو کردیم.

این عنصر صهیونیستی همچنین از احتمال سفر وزیر خارجه انگلیس به فلسطین اشغالی در ماه آینده خبر داد.

انگلیس به همراه فرانسه، آلمان و ایالات متحده آمریکا دو هفته پیش بر اساس ادعاهای ساختگی رژیم صهیونیستی درباره فعالیت‌های اتمی ایران، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دادند که با ۳۰ رای موافق، دو رای مخالف روسیه و چین و سه رای ممتنع پاکستان، هند و لیبی تصویب شد.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصویب این قطعنامه، همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد.

برنامه اتمی ایران از ابتدا هم با ابزارسازی بی دلیل آمریکا تحت تاثیر رژیم صهیونیستی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همدستی تروئیکا به یک بحران غیرضروری تبدیل شد.

جمهوری اسلامی ایران در برابر دخالت ناعادلانه شورای امنیت سازمان ملل مقاومت کرد و تسلیم فشار آمریکا – تروئیکا برای توقف غنی سازی صفر نشد؛ اما برای کاهش تنش‌ها موافقت کرد که نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود را با شرکت در مذاکرات سازنده (که منجر به توافق برجام سال ۱۳۹۴ شد)، کاهش دهد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

در واقع خروج ایالات متحده فراتر از نقض اصل توافق، اقدام یکجانبه بی دلیل با هدف نابودی کامل سندی بود که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده است.

ایران بعد از ابراز تمایل دولت جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای بار دیگر حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف حفظ توافق هسته‌ای نشان داد؛ اما فشار صهیونیست‌ها و تعلل واشنگتن در تصمیم‌گیری، مانع از پیشرفت و جمع‌بندی مذاکرات شده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *