جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

یک کارشناس مسائل بین‌الملل: اروپایی‌ها نمی‌توانند قید برجام را بزنند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل: اروپایی‌ها نمی‌توانند قید برجام را بزنند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این که اروپایی‌ها نمی توانند قید برجام را بزنند، معتقد است اگر می خواهیم برجام احیا شود باید در چارچوب برجام با۱+۵ مذاکره کنیم.

حسن بهشتی پور در گفت و گو با ایسنا درباره ادامه یافتن روند مذاکرات برجامی گفت: اروپایی ها در عمل نشان دادند که نمی توانند کاری انجام دهند هم در دوره ای که تروئیکای اروپا از سال ۸۲ تا ۸۷ مذاکره می کرد هم در دوره جلیلی که ۱+۵ را ایجاد کردند و هم در دوره ی بعد از خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت سال ۹۷ که اروپایی ها گفتند جبران می کنند اما اقدامی انجام ندادند.

وی افزود: معتقدم با اروپایی ها به جایی نخواهیم رسید زیرا در بخش های مالی قدرت مقابله با هژمونی مالی آمریکا را ندارند و هدف ایران هم لغو تحریم ها است. در واقع مشکل اساسی با آمریکا است نمی دانم به چه علت باید با اروپایی ها گفت‌وگو کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: این که ما ابتدا با 1+4 مذاکره کنیم بعد اروپایی ها نتایج را به آمریکا بگویند این کار جز هدر دادن وقت نیست و عملا بعید است که نتیجه ای حاصل شود.

بهشتی پور خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم برجام را احیا کنیم باید در چارچوب برجام با 1+5 مذاکره کنیم.

وی درباره این که اروپایی ها صحبت از زندگی بدون برجام کردند، گفت: این حرف اغراق است باورش مشکل است که آنها قید برجام را بزنند به دلایل متعدد اروپا به برجام نیاز دارد آنها هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی تمایل دارند که با ایران ارتباط داشته باشند و می خواهند مانع از جنگ دیگری در منطقه شوند. زیرا اثراتش فقط در منطقه نخواهد بود بلکه به اروپا هم کشیده می شود مانند اتفاقاتی که در سوریه افتاد و مهاجرین به سمت اروپا رفتند.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: بنابراین اروپایی ها نمی توانند قید برجام را بزنند آنها به دنبال این هستند که به نتیجه برسند در حالی که مشکل اصلی آمریکا است. به عبارت دیگر معتقدم باید مذاکره کنیم تا ببینیم خواسته ها در چه حدی است. کف و سقف خواسته ها مشخص شود راه حل های دیپلماتیک هم وجود دارد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر تحریم های مربوط به نفت و گاز و پتروشیمی و بانک مرکزی لغو شود حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد اقتصاد ما که به این موضوعات ارتباط دارد مشکلش حل می شود لذا فکر می کنم راه حل هایی وجود دارد باید آنها را پیدا کرده و مدیریت کنیم تداوم این وضعیت به زیان ایران است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *