جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

آمریکا و اسرائیل چه کلاهی سر امارات گذاشته‌اند؟

آمریکا و اسرائیل چه کلاهی سر امارات گذاشته‌اند؟

توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط، آنطور که “خنجر شیوخ عرب بر پشت برادران فلسطینی” تلقی شده، از منظر راهبردی از اهمیت بالایی برای دو طرف برخوردار نیست اما نکته جالب این بازی، ضد و نقیض هایی است که اصل ماجرا را ابهام انگیز جلوه داده است؛ اماراتی‌ها چیزی می‌گویند و طرف صهیونیستی تکذیب می‌کند و طرف عربی هم گویا چاره ای ندارد جز اینکه ماجرا را کش ندهد!

به گزارش ایرنا ماجرا از همان روز اول اعلام توافق میان امارات و اسرائیل در خصوص عادی سازی روابط شروع شد؛ ادعایی که طرف اماراتی به محض اعلام توافق در رسانه ها، مطرح کرد. به نظر می رسد طرف اماراتی، برای اینکه خود را قهرمان و ناجی فلسطین معرفی و القا کند از خودگذشتگی کرده و بخاطر ملت فلسطین قدم در این مسیر کثیف گذاشته، مدعی شد این توافق به ازای کنار گذاشتن طرح الحاق کرانه باختری از سوی نتانیاهو صورت گرفته است.

اما نتانیاهو به قول ایرانی ها “نه گذاشت و نه برداشت”، فورا این ادعای طرف اماراتی را تکذیب کرد. او گفت هیچ حرف و توافقی درباره تعلیق طرح الحاق کرانه باختری وجود ندارد و صرفا مساله “تعویق” در اجرای آن است.

اماراتی ها قصد داشتند، تعلیق طرح الحاق کرانه باختری را برای توجیه اقدام خود درمیان کشورهای عربی و اسلامی مورد استفاده قرار دهند اما با سماجت نتانیاهو در تکذیب این خبر، ‌ موضوع را زیاد کش ندادند و به همین دلیل این ابهام ایجاد شد که طرف اماراتی دروغ گفته یا طرف اسرائیلی!؟ و

مهمتر اینکه آیا معامله ای بوده و حالا اسرائیلی ها دبه کرده اند؟ یا همه چیز بدون برنامه، اتفاقی و خود به خود و بدون راهبرد پیش می رود؟

مورد دوم و مهم دیگر اینکه طرف اماراتی مدعی شد محدودیت های تسلیحاتی این شیخ نشین به ازای عادی سازی روابط برداشته شده و رژیم صهیونیستی دیگر مخالفتی با  دسترسی امارات به سلاح های مدرن، بویژه جنگنده آمریکایی اف ۳۵ ندارد.

این هم خبری بود که به نظر می رسد بیشتر مصرف داخلی داشته باشد، چرا که سران امارات برای این اقدام خود که رهبران فلسطین آن را “خنجر از پشت” توصیف کرده اند، نیازمند توجیه و پاسخی مناسب به مردمشان هستند.

اما این بار هم رژیم صهیونیستی بدون ملاحظه هرگونه موافقت با برداشته شدن محدودیت های تسلیحاتی برای امارات را تکذیب کرد. نتانیاهو کلا منکر ماجرا شد و رعایت حال طرف اماراتی را هم نکرد.

با اینحال ماجرا در روز چهارشنبه با تکرار این مطلب از سوی طرف اماراتی دوباره به رسانه ها کشیده شد و مشخص نیست تا کجا ادامه یابد. اگرچه در مورد طرح الحاق اماراتی ها کوتاه آمدند اما در مورد بحث محدودیت های تسلیحاتی بعید است عقب نشینی کنند، چرا که در مورد اول مخاطب فلسطینیها هستند و بزودی در لابلای موج رویدادهای پرشتاب جهانی و منطقه ای به فراموشی سپرده خواهد شد، اما در مورد دوم شهروندان اماراتی می‌باشند که حداقل برای این بدنامی برای خود امتیازهایی از طرف غربی و اسرائیلی توقع دارند و  به این زودی ها ماجرا را فراموش نخواهند کرد، بنابراین ممکن است، صحت ادعای نتانیاهو مبنی بر عدم توافقی درباره رفع محدودیت های تسلیحاتی امارات به بحران داخلی در این کشور تبدیل شود.

از دیگر موارد اعلام پر سر و صدا در ارتباط با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، خبری بود که رسانه های اسرائیلی به آن دامن زدند؛ “سودان اولین کشور آفریقایی خواهد بود که برای عادی سازی روابط پیشگام می شود”.

روز سه شنبه رسانه های اسرائیلی و سودانی این خبر را از قول سخنگوی وزارت خارجه سودان، با آب و تاب منعکس کردند، اما شامگاه همین روز وزارت خارجه سودان طرح چنین موضوعی را در وزارت خارجه انکار کرد.

این جدل های مضحک رسانه ای نشان می‌دهد که امارات برای ابقای دونالد ترامپ در کاخ سفید از خودگذشتگی و شاید خودزنی کرده است و بدون آمادگی وارد این بازی شده است و به همین دلیل نتوانسته تضمین های لازم را در این معامله کثیف بگیرد.

اگرچه روابط شیخ نشین امارات با رژیم صهیونیستی از سال ها قبل بطور پنهانی جریان داشته، اما حالا به نظر می‌رسد قرار نیست مابه ازای علنی شدن این روابط که با آبرو ریزی همراه است، چیز زیادی به اماراتی ها پرداخت شود.

حالا باید منتظر روزهای آتی بود و دید صهیونیست ها و آمریکایی ها دیگر چه کلاهی سر امارات گذاشته اند؟

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *