جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

ادامه درگیری شدید در محور زاپوریژیا و تلفات سنگین کی‌یف

ادامه درگیری شدید در محور زاپوریژیا و تلفات سنگین کی‌یف

مقامات روسی و وبلاگ‌نویسان نظامی می‌گویند که حملات اوکراین در مناطق کلیدی جنوب زاپوریژیا ادامه دارد و از درگیری شدید در آنجا خبر می‌دهد.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از بی‌بی‌سی، آنها می‌گویند که نیروهای اوکراینی با پشتیبانی تانک، توپخانه و هواپیماهای بدون سرنشین، برای دومین شب متوالی در تلاش هستند تا در جنوب شهر اوریخیف پیشروی کنند.

یک مقام ارشد دفاعی اوکراین گفت که دشمن در حال «دفاع فعال» در این مناطق است.

چندین کارشناس نظامی گفته‌اند که تمرکز ضد حمله مورد انتظار اوکراین، زاپوریژیا خواهد بود.

آنها استدلال می‌کنند که کی‌یف تلاش می‌کند تا دوباره به دریای آزوف دسترسی پیدا کند و نیروهای روسیه در این منطقه را به دو بخش جداگانه تقسیم کند.

پیشتر یک مقام نزدیک به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به شبکه آمریکایی «ای بی سی نیوز» گفته بود که ضدحمله در مرحله فعال است.

اما وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای «ووستوک» روسیه، ذخایر نیروهای اوکراینی را در مناطقی از منطقه زاپوریژیا هدف حملات هوایی قرار دادند.

این وزارتخانه همچنین تاکید کرد، سامانه‌های پدافند هوایی روسیه دو فروند هواپیمای میگ-۲۹ و سو-۲۵ اوکراینی را سرنگون کردند.

وزارت دفاع روسیه از شکست واحدهای نیروهای اوکراینی در تلاش برای نفوذ به خطوط دفاعی روسیه در محور زاپوریژیا خبر داد و تصاویری از حمله به کاروان تجهیزات نظامی اوکراین را منتشر کرد.

این وزارتخانه گفت: “دشمن به موقع لو رفت و یک حمله پیشگیرانه با توپخانه، هوانوردی و سلاح‌های ضد تانک انجام شد.”

این وزارتخانه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی ۳۰ تانک، ۱۱ خودروی جنگی پیاده نظام و حداکثر ۳۵۰ پرسنل را در این نبرد از دست دادند.

این ویدئو به وضوح نشان می‌دهد که دست‌کم از چهار تانک آلمانی “لئوپارد ۲” دود از برج یکی از آنها بلند می‌شود و در همان زمان سه تانک دیگر “لئوپارد ۲” بدون حرکت ظاهر می‌شوند که به احتمال زیاد همه آنها توسط مین‌ها منفجر شده‌اند.

سه شنبه گذشته، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که طی سه روز گذشته، کی یف حمله‌ای را که مدت‌ها انتظارش را می‌کشید در بخش‌های مختلف جبهه آغاز کرد و تلاش کرد تا تعداد زیادی تجهیزات و سرباز را برای این منظور بسیج کند.

بر اساس تاکیدهای شویگو، “نیروهای مسلح روسیه تلاش‌های تهاجمی را خنثی کردند، دشمن عقب رانده شد و نیروهای اوکراینی حدود ۳۷۱۵ پرسنل خود را در سه روز از دست دادند.”

دو مقام آمریکایی نیز تأکید کردند که نیروهای کی‌یف در جریان حمله متحمل خسارات سنگینی شده‌اند، تجهیزات سنگین و سربازان تحت تأثیر قرار گرفتند و در اولین تلاش برای نفوذ به مواضع روسیه در شرق کشور با مقاومت غیرمنتظره‌ای مواجه شدند.

سی ان ان به نقل از یک مقام بلندپایه آمریکا تلفات نیروهای کی‌یف را “قابل توجه” توصیف و اشاره کرد که کی‌یف واقعاً – حداقل – بسیاری از خودروهای زرهی ضد کمین و مین (MRAP) را که از واشنگتن به دست آورده بود، از دست داده است.

در همین زمینه، سی ان ان به نقل از مقامات آمریکایی و غربی اشاره کرد که این امر سربازان و خودروهای اوکراینی را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد.

در عین حال این دو مقام معتقد بودند که این ضررها «تاثیری بر ضد حمله نخواهد داشت».

سخنگوی کاخ سفید: تلفات نیروهای اوکراینی قابل انتظار بود

در این راستا، جان کربی سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد تلفات نیروهای اوکراینی در عملیات تهاجمی قابل انتظار بود.

به گزارش اسپوتنیک، کربی گفت: “البته در این نبردهای تشدید شده می‌توان انتظار تلفات را داشت. ما قصد داریم بر این واقعیت تمرکز کنیم که اگر زمانی رئیس جمهور زلنسکی به شکلی بخواهد در این خط یا هر خط دیگری بجنگد، نه تنها از ایالات متحده بلکه از ۵۰ شریک ما کمک لازم را دریافت خواهد کرد.

وی افزود که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، زمان قابل توجهی را صرف دیدار با ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا کرد تا درباره آنچه می‌توان برای “اطمینان از آمادگی آنها در هفته‌ها و ماه‌های آینده” انجام داد، بحث شود.

خود بایدن از اظهار نظر درباره آخرین تحولات در منطقه جنگی خودداری کرد؛ اما گفت که نسبت به چگونگی پیشرفت درگیری خوشبین است.

کربی ضمن صحبت در مورد عواقب تخریب نیروگاه برق آبی کاخوفکا آمادگی ایالات متحده برای ارسال کمک به قربانیان را تأیید کرد.

وی در پاسخ به درخواست اظهار نظر درباره گزارش‌های طرف اوکراینی در مورد گلوله باران امدادگران، گفت: “ایالات متحده هرگونه خشونتی  علیه افرادی که در تلاش برای نجات همسایگان، دوستان و خانواده خود هستند یا علیه افرادی که به دنبال نجات خود هستند، انجام شود، محکوم می‌کند. این کاملا غیرقابل قبول است.” اما نتوانست گزارش‌های طرف اوکراینی را تأیید کند.

کربی افزود که نمی‌تواند بگوید که آیا ایده آتش‌بس روسیه و اوکراین در منطقه سیلاب و عملیات نجات امکان‌پذیر است یا خیر.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *